امروزه بسیاری از افراد، ایتالیا را برای زندگی و تحصیل انتخاب می‌کنند که هر کدام دارای دلایل مخصوص به خود هستند اما قبل از رفتن به این کشور باید با شرایط زندگی در ایتالیا و شرایط تحصیل در ایتالیا آشنا شد. در ادامه به شرایط زندگی در ایتالیا، فرهنگ و زبان مردم ایتالیا، بهترین شهرهای ایتالیا و هزینه زندگی در ایتالیا شامل هزینه مواد غذایی، رفت‌وآمد، قبوض، اینترنت و اجاره مسکن خواهیم پرداخت.

مردم ایتالیا

آشنایی با رفتارهای مختلف مردم ایتالیا باعث می‌شود که افراد، قبل از رفتن به این کشور، خود را برای برخورد با ایتالیایی‌ها آماده کنند. از نظر بسیاری از افراد خارجی، ایتالیایی‌ها به جز در برخی مواردی معدود، مردمی خوش‌برخورد هستند. به طور کلی مردم این کشور، افرادی دادرس و خونگرم هستند و دانستن زبان ایتالیایی به ارتباط هرچه بهتر با آنها، کمک می‌کند. نزدیک به ۹۰ درصد مردم ایتالیا کاتولیک بوده و ۱۰ درصد آنها پروتستان، یهودی و مسلمان هستند.

فرهنگ مردم ایتالیا

آشنایی با فرهنگ ایتالیا، زندگی در این کشور را آسان‌تر می‌کند. فرهنگ ایتالیا اساساً با هنر، موسیقی و غذا گره خورده است. این کشور، سرزمین امپراطوری و کلیسای کاتولیک روم و همچنین مرکز اصلی ظهور رنسانس بوده است. هنر در ایتالیا نه تنها در موزه فلورانس، رم و ونیز، بلکه در کلیسا‌ها و اماکن عمومی (ساختمان‌های عمومی) نیز منعکس شده است. برای مثال، سقف کلیسای سیستین (در واتیکان) یکی از مشهورترین آثار هنری در ایتالیا است که در سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ توسط میکل‌آنژ به تصویر کشیده شده است. ایتالیا علاوه بر میکل‌آنژ تعداد زیادی هنرمند مانند لئوناردو داوینچی، لئون باتیستا آلبرتی و… را پرورش داده است.

موسیقی نیز در فرهنگ ایتالیا حائز اهمیت بوده و مهم‌ترین نوع موسیقی در این کشور، اپرا است. ایتالیا در زمینه موسیقی دارای هنرمندان به نامی چون جوزپه وردی، روجرو لئونکاوالا و لوچانو پاواروتی و… است. ادبیات ایتالیا نیز بسیار غنی بوده و آثار ارزشمندی نظیر کمدی الهی دانته (Dante’s Divine Comedy) از جمله آثار ادبی مشهور جهان است. صنعت مد (فشن) در ایتالیا دارای شهرتی جهانی است که برندهایی نظیر آرمانی، گوچی، ورساچه، پرادا و… نتیجه این صنعت پیشرفته هستند.

زبان مردم ایتالیا

زبان رسمی این کشور نیز ایتالیایی است و تقریباً تمامی افراد در این کشور به زبان ایتالیایی صحبت می‌کنند که البته برخی از افراد در این کشور به زبان و گویش‌های متفاوتی نظیر آلبانیایی، کاتالان، کرسی، کرواتی، امیلیانو رومانیولو، فرانسوی، آلمانی و یونانی نیز حرف می‌زنند.

بهترین شهرهای ایتالیا

برای افرادی که مایل به مهاجرت به ایتالیا هستند، انتخاب میلان یکی از بهترین گزینه‌ها است. میلان به جهت داشتن کیفیت بالا برای زندگی در زمره برترین شهرهای ایتالیا قرار گرفته است. بجز میلان شهرهای دیگری نیز در ایتالیا برای زندگی مناسب هستند که در ادامه به برخی از آنها (از نظر کیفیت زندگی) می‌پردازیم.

  • میلان: میلان یکی از کلان‌شهرهای ایتالیا است که در زمینه فشن و طراحی درای شهرتی جهانی است. این شهر همچنین به جهت داشتن رستوران‌ها و فروشگاه‌های باکیفیت دارای محبوبیت است. این شهر همچنین به عنوان قلب اقتصادی ایتالیا شناخته می‌شود که تعداد بسیاری از مراکز (شعب) صنعت مال (خدمات مالی) در این شهر واقع شده است. میلان همچنین به دلیل وجود آثار هنری مشهوری نظیر “شام آخر” که در مناط مختلفی از این شهر قرار گرفته است، شهرت دارد.
  • بولونیا: بولونیا یکی از شهرهای زنده و تاریخی ایتالیا است که ناحیه شمالی این کشور واقع شده است. یکی از عمده‌ترین دلایل شهرت این شهر، زیبایی و آشپزی فوق‌العاده آن است. یکی دیگر از دلایل شهرت این شهر این است که قدیمی‌ترین دانشگاه اروپای غربی در این شهر واقع شده است. بنابراین بولونیا از جمله شهرهای بسیار مناسب برای کار و تحصیل است.

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا با توجه به شهر و سبک زندگی فرد، متفاوت است اما این هزینه به طور متوسط برای دانشجویان برابر ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است. در ادامه به متوسط برخی از هزینه‌های زندگی در ایتالیا می‌پردازیم:

هزینه خوار و بار

هزینه خوار و بار در ایتالیا به طور متوسط به شرح زیر است:

کالا (مقدار) متوسط قیمت
شیر (یک لیتر) 11/1 یورو
نان تازه (500 گرم) 52/1 یورو
برنج (1 کیلوگرم) 90/1 یورو
تخم مرغ (12 عدد) 59/2 یورو
پنیر محلی (1 کیلوگرم) 99/11 یورو
سینه مرغ (بدون پوست و استخوان) (1 کیلوگرم) 12/8 یورو
گوشت ران گاو (1 کیلوگرم) 85/14 یورو
سیب (1 کیلوگرم) 77/1 یورو
موز (1 کیلوگرم) 67/1 یورو
پرتقال (1 کیلوگرم) 65/1 یورو
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 87/1 یورو
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 16/1 یورو
پیاز (1 کیلوگرم) 21/1 یورو
کاهو (1 عدد) 04/1 یورو
آب (بطری 5/1 لیتری) 38/0 یورو

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهرهای مختلف ایتالیا متفاوت است اما به طور متوسط به شرح زیر است:

نوع وسیله هزینه
حمل و نقل عمومی بلیط یک‌طرفه (درون‌شهری) ۱/۵ یورو
بلیط یک‌ماهه ۳۵ یورو
تاکسی ورودی ۵ یورو
هر یک کیلومتر ۱/۴۶ یورو

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض و اینترنت در ایتالیا به شرح زیر است:

نوع خدمات متوسط هزینه
خدمات پایه (آب، برق، گاز، زباله و…) برای یک آپارتمان ۸۵ متری ۱۴۵ یورو در ماه
یک دقیقه اینترنت موبایل (بدون خرید بسته یا تخفیف) ۰/۱ یورو
اینترنت کابلی/ADSL نامحدود (۶۰ MBPS یا بیشتر) ۲۸ یورو در ماه

اجاره مسکن

اجاره‌بها در شهرهای مختلف ایتالیا و برای آپارتمان‌های مختلف، متفاوت است. در ادامه به متوسط اجاره ماهیانه در این کشور می‌پردازیم:

نوع آپارتمان متوسط اجاره ماهانه
یک‌خوابه (در مرکز شهر) ۶۰۸ یورو
یک‌خوابه (خارج از مرکز شهر) ۴۵۵ یورو
سه‌خوابه (در مرکز شهر) ۱۰۲۸ یورو
سه‌خوابه (خارج از مرکز شهر) ۷۵۲ یورو

منابع