TOEFL مخفف عبارت انگلیسی Test of English as a Foreign Language به معنای «آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی» است. افرادی که قصد تحصیل (به زبان انگلیسی) در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، باید توانایی خود در این زبان را به اثبات برسانند و به این منظور باید برای شرکت در آزمون‌هایی نظیر آزمون تافل یا آزمون آیلتس آماده شوند. داشتن مدرک آزمون تافل همچنین برای استخدام در بعضی شرکت‌های بین‌المللی، مورد نیاز است. جهت آمادگی برای شرکت در آزمون تافل، لازم است درباره این آزمون اطلاعاتی کسب کنید. در این مقاله به معرفی انواع آزمون تافل، ساختار آزمون، مراکز برگزارکننده آزمون، مراحل ثبت نام آزمون، زمان برگزاری آزمون، نمره و هزینه آزمون تافل خواهیم پرداخت.

انواع آزمون تافل

در این بخش به معرفی انواع آزمون تافل می‌پردازیم:

تافل برگه‌ای (PBT)

تا سال ۱۹۹۸ تمامی افرادی که می‌خواستند در آزمون تافل شرکت کنند، باید خود را برای تافل PBT آماده می‌کردند. این نوع تافل دارای سه بخش شنیداری، درک مطلب و دستور زبان بود و داوطلبان باید با مداد به سؤالات پاسخ می‌دادند. همچنین حداکثر نمره دریافتی در این آزمون ۶۷۷ بود.

تافل کامپیوتری (CBT)

تافل کامپیوتری در سال ۱۹۹۸ معرفی شد. این آزمون دارای ۴ بخش شنیداری، دستور زبان، خواندن و نوشتاری است و بخش شنیداری و گرامر آن با دانش افراد «قابلیت تطبیق» دارد. داشتن قابلیت تطبیق (adaptive) بودن به این معنا است که روند سؤالات این دو بخش بر اساس دانش زبانی افراد تنظیم می‌شود. البته داوطلبان باید توجه داشته باشند که سؤالات ساده‌تر، دارای نمره کمتری نیز هستند. نمره شرکت‌کنندگان در آزمون تافل CBT، بلافاصه اعلام می‌شود و نتیجه رسمی آن ظرف ۱۴ روز در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در این آزمون، داوطلبان باید برای پاسخ دادن به سؤالات نهایت دقت را به کار گیرند زیرا بعد از ثبت پاسخ نمی‌توانند آن را تغییر دهند.

تافل اینترنتی (iBT)

این آزمون در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. تافل اینترنتی دارای ۴ بخش شنیداری، گفتاری، خواندن و درک مطلب و نوشتاری است. توجه داشته باشید که تفاوت این نوع تافل با انواع دیگر در این است که تافل iBT دارای بخش مکالمه بوده و فاقد بخش دستور زبان است.

نکته قابل توجه این است که تافل iBT از تافل‌های دیگر مهم‌تر بوده و پیدا کردن منابع مطالعاتی برای آمادگی در آن نسبت به انواع دیگر آزمون تافل، آسان‌تر است.

ساختار آزمون تافل

سؤالات آزمون تافل شامل ۴ بخش خواندن و درک مطلب (Reading)، شنیداری (Listening)، گفتاری (Speaking) و نوشتاری (Writing) است. در ادامه درباره بخش‌های مختلف آزمون و زمان هر بخش توضیحاتی ارائه خواهیم کرد:

بخش مربوطه تعداد سؤالات مدت زمان
خواندن و درک مطلب (READING) ۳۰-۴۰ سؤال ۵۴-۷۲ دقیقه
شنیداری (LISTENING) ۲۸-۳۹ سؤال ۴۱-۵۷ دقیقه
استراحت (BREAK) - ۱۰ دقیقه
گفتاری (SPEAKING) ۴ سؤال ۱۷ دقیقه
نوشتاری (WRITING) ۲ سؤال ۵۰ دقیقه

بخش خواندن و درک مطلب

متقاضیان در این بخش ۳ تا ۵ متن را خوانده و برای هر متن به تعدادی سوال پاسخ می‌دهند. نمره این بخش بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح محاسبه می‌شود.

بخش شنیداری

پادکست‌هایی که در بخش شنیداری پخش می‌شوند، شامل گفتگوهای کوتاه و بلند است. پس از پخش پادکست مربوط به گفتگوی کوتاه، از داوطلبین یک سؤال چند گزینه‌ای پرسیده می‌شود که پاسخ صحیح، تنها در یکی از گزینه‌ها قرار دارد. همچنین بعد از پخش پادکست مربوط به گفتگوی بلند، چندین سؤال درباره پادکست مربوطه از داوطلبین پرسیده می‌شود. به طور کلی سؤالات این بخش شامل ۳ تا ۴ سخنرانی و ۲ تا ۳ گفتگو است.

بخش گفتاری

به منظور دریافت نمره بالا در این بخش، داوطلبان باید با دقت بسیار و کم‌ترین اشکالات به سؤالات پاسخ دهند. سؤالات مربوط به این بخش شامل ۳ سؤال یکپارچه (مرتبط با بخش‌های خواندن و شنیداری) است که داوطلبان ۳۰ ثانیه برای آمادگی و ۶۰ ثانیه برای پاسخ دادن به آن زمان دارند. این بخش همچنین شامل سؤالی دیگر بوده که از دو بخش خواندن و شنیداری مستقل است و داوطلبان ۱ دقیقه برای آن زمان دارند ( ۱۵ ثانیه برای آمادگی و ۴۵ ثانیه برای پاسخ دادن).

بخش نوشتاری

داوطلبان برای دریافت نمره بالا در بخش نوشتاری باید در انتخاب کلمات دقت کنند و متن نهایی را با کم‌ترین اشکالات گرامری ارائه دهند. به طور کلی سؤالات این بخش، شامل ۱ سؤال یکپارچه (مرتبط با بخش‌های خواندن و شنیداری) بوده که زمان آن ۲۰ دقیقه است (۳ دقیقه مربوط به بخش خواندن، ۲ دقیقه مربوط به بخش شنیداری و ۱۵ دقیقه مربوط به بخش نوشتاری) است. همچنین این بخش شامل سؤال دیگری است که مستقل از دو بخش مذکور بوده و زمان مربوط به آن ۳۰ دقیقه است.

یک نکته بسیار مهم در مورد آزمون تافل آن است که در صورتی که دو بار در آزمون تافل شرکت کنید، مرکز آزمون بهترین نمره شما در هر بخش را در کارنامه ثبت خواهد کرد.

ثبت نام در آزمون تافل

داوطلبان ایرانی باید توجه داشته باشند که تمام مراحل پیش ثبت‌نام آزمون تافل به صورت اینترنی (از طریق وب‌سایت ets.sanjesh.org) انجام می‌شود و احتیاجی به مراجعه حضوری به مراکز وجود ندارد. ایرانیان برای ثبت‌نام در این آزمون باید مراحل زیر را طی کنند:

  1. مراجعه به سایت org و ایجاد حساب کاربری آزمون TOEFL
  2. مراجعه به سایت sanjesh.org
  3. مطالعه شرایط و ضوابط در سایت فوق
  4. تکمیل مشخصات فردی، انتخاب نوع آزمون، انتخاب مرکز برگزارکننده آزمون و وارد کردن شماره حساب بانکی
  5. وارد کردن کد پیگیری۱ و ورود به سایت بانک
  6. تکمیل اطلاعات کارت بانکی و واریز هزینه

۱ بعد از وارد کردن اطلاعات، شماره‌ای تحت عنوان «کد پیگیری» برای شما ارسال خواهد شد.

متقاضیان توجه داشته باشند که در حال حاضر هر داوطلب در طول ۲ ماه، فقط یک بار امکان ثبت‌نام از طریق این سامانه را دارد.

زمان برگزاری آزمون تافل

تاریخ‌های برگزاری آزمون تافل به شرح زیر است:

تاریخ برگزاری آزمون ددلاین ثبت نام آنلاین
۸ فوریه ۲۰۲۰ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰
۴ آوریل ۲۰۲۰ ۶ مارس ۲۰۲۰

نمره آزمون تافل

هر بخش آزمون تافل ۳۰ نمره دارد و نمره کلی آزمون، حداکثر ۱۲۰ است. متاضیان باید توجه داشته باشند که در آزمون تافل نمره قبولی و یا مردودی معنی ندارد و نمره مورد نیاز برای دریافت پذیرش از هر دانشگاه به شرایط آن دانشگاه بستگی دارد. مدت زمان لازم برای دریافت نتایج نیز ۱۰ روز پس از گذراندن آزمون است. همچنین نمره دریافتی تنها به مدت ۲ سال معتبر است. در ادامه به زمان اعلام نتایج آزمون تافل خواهیم پرداخت:

تاریخ برگزاری آزمون تاریخ اعلام نتایج
۸ فوریه ۲۰۲۰ ۱۱ مارس ۲۰۲۰
۴ آوریل ۲۰۲۰ ۶ می ۲۰۲۰

هزینه آزمون تافل

هزینه آزمون تافل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است ولی بر اساس جدیدترین اخبار منتشر شده در سایت سازمان سنجش، امکان خرید ووچر آزمون تافل به مبلغ دو میلیون و ششصد هزار تومان فراهم شده است.