قبرس جزیره‌ای در دریای مدیترانه شرقی است که به دو بخش قبرس جنوبی (یونانی‌نشین) و قبرس شمالی (ترک‌نشین) تقسیم می‌شود. پیش از اقدام برای تحصیل در قبرس باید اطلاعاتی درباره هزینه تحصیل در این کشور به دست آورید. در این مقاله به برخی از مزایا و نیز هزینه تحصیل در قبرس شمالی شامل شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی دانشجویی خواهیم پرداخت.

مزایای تحصیل در قبرس شمالی

قبرس شمالی دارای مزایای متعددی برای زندگی و تحصیل است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

  • شهریه پایین دانشگاه‌ها نسبت به برخی از دانشگاه‌های اروپا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بیشتر دانشگاه‌های این کشور
  • عدم نیاز به ویزا برای ورود به قبرس شمالی
  • تنوع فراوان رشته‌ها (مانند پرستاری، تجارت و کسب‌وکار، اقتصاد، مهندسی، حقوق و…)
  • خدمات درمانی رایگان (بیمه درمانی توسط دولت فراهم می‌شود)
  • امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی ۵۰% و یا حتی ۱۰۰% در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی (در بیشتر رشته‌ها)

شهریه دانشگاه های قبرس شمالی

با وجود اینکه شهریه دانشگاه های قبرس شمالی بر اساس دانشگاه و رشته انتخابی، متفاوت است اما به طور متوسط این شهریه برای مقطع کارشناسی (برای دانشجویان بین‌المللی) پایین‌تر از ۳۵۰۰ یورو در سال (بجز رشته داروسازی که شهریه‌ای برابر ۷۰۰۰ یورو در سال دارد) و برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو است. در ادامه به اطلاعاتی درباره شهریه دانشگاه مدیترانه شرقی (Eastern Mediterranean University) و دانشگاه خاور نزدیک (Near East University) می‌پردازیم:

شهریه دانشگاه مدیترانه شرقی

شهریه دانشگاه مدیترانه شرقی (Eastern Mediterranean University) برای رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی، متفاوت است. در ادامه شهریه این دانشگاه را به طور کلی برای مقاطع مختلف مشاهده می‌کنید:

  • مقطع کارشناسی: از ۶۸۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو (بدون احتساب بوسیه) (بالاترین شهریه برای این مقطع مربوط به رشته پزشکی است)
  • مقطع کارشناسی ارشد: ۶۹۰ یورو (هزینه هر درس) و ۱۰۳۶ یورو (هزینه پایان نامه برای رشته‌های دارای پایان‌نامه)
  • مقطع دکتری: ۱۱۷۷ یورو (هزینه هر درس) و ۱۵۴۰ یورو (هزینه پایان‌نامه)

شهریه دانشگاه خاور نزدیک

دانشگاه خاور نزدیک (Near East University) امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی ۲۵%، ۵۰% و حتی ۱۰۰% برای دانشجویان بین‌المللی را فراهم می‌کند که البته برخی از رشته‌ها مشمول دریافت بورسیه‌های تحصیلی نیستند. دانشجویانی که این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، باید بدانند که شهریه این دانشگاه برای مقاطع مختلف به شرح زیر است:

  • مقطع کارشناسی: از ۵۶۰۰ تا ۱۲۶۰۰ یورو در سال (بدون احتساب بورسیه تحصیلی)
  • مقطع کارشناسی ارشد: ۳۵۰ یورو برای هر درس (برای اکثر رشته‌ها)
  • مقطع دکتری: از ۸۰۰ تا ۱۳۵۰ یورو برای هر درس

هزینه زندگی دانشجویی در قبرس شمالی

هزینه زندگی دانشجویی در قبرس شمالی

قبرس شمالی علاوه بر داشتن دانشگاه‌های با شهریه نسبتاً پایین، دارای هزینه معقولی برای زندگی نیز هست که این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی به طور متوسط برابر ۳۱۸ تا ۵۴۵ یورو در ماه است. با در نظر گرفتن شهریه دانشگاه‌ها هزینه زندگی در این کشور برابر ۷۲۷۵ تا ۸۱۸۴ یورو در سال است. در ادامه به دیگر هزینه های زندگی در قبرس شمالی می‌پردازیم:

هزینه خوراک

ماده غذایی متوسط قیمت (یورو) ماده غذایی متوسط قیمت (یورو)
تخم‌مرغ درشت (۱۲ عدد) ۱/۹۶ یورو نان (۱ قرص) ۱/۴۹ یورو
گوجه‌فرنگی (۱ کیلوگرم) ۱/۳۳ یورو ماست پرچرب (۵۰۰ میلی‌لیتر) ۱/۸۸ یورو
مرغ کامل (۲ کیلوگرم) ۶/۰۹ یورو شکر (۱/۵ کیلوگرم) ۱/۵۷ یورو
آب‌میوه (۱ لیتر) ۱/۳۳ یورو روغن خوراکی (۲ لیتر) ۳/۱۴ یورو
سیب (۱ کیلوگرم) ۱/۱۷ یورو سیب‌زمینی (۱ کیلوگرم) ۰/۸۶ یورو
کوکاکولا (۲/۵ لیتر) ۰/۱۴ یورو شیر (۱ لیتر) ۱/۳۳ یورو

هزینه حمل و نقل

تاکسی (۵ تا ۱۰ کیلومتر) ۷/۰۷ یورو
۱ لیتر بنزین ۱/۰۲ یورو
اجاره اتومبیل (به مدت ۱ روز) ۲۲/۰۵ یورو

هزینه دریافت گواهی‌نامه در قبرس شمالی حدود ۳۶۲ یورو است.

هزینه پوشاک

پوشاک متوسط قیمت
یک عدد شلوار جین ۲۳/۶۲ یورو
یک عدد کفش رسمی مردانه ۳۳/۸۶ یورو
کفش غیررسمی ورزشی ۴۴/۱ یورو
لباس تابستانی (ZARA, H&M و یا برندهای مشابه) ۲۱/۳۹ یورو
کفش زنانه رسمی ۱۸/۹ یورو
کوله‌پشتی (NIKE, ADIDAS, NEW BALANCE) ۲۳/۶۲ یورو

هزینه خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی

تقریباً تمامی دانشگاه‌های قبرس شمالی، فرصت زندگی در خوابگاه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند. همانطور که می‌دانید زندگی در خوابگاه نسبت به زندگی در یک خانه اجاره‌ای تفاوت‌هایی دارد. دانشجویان با زندگی در خوابگاه دانشجویی باید از قوانینی که دانشگاه برای خوابگاه‌ها فراهم کرده‌اند، پیروی کنند. خوابگاه‌های دانشجویی نیازهای اولیه دانشجویان را فراهم می‌کنند، تمیز، راحت و به دانشکده مربوطه بسیار نزدیک هستند. دانشگاه‌های قبرس شمالی همچنین آپارتمان‌ها و خوابگاه‌هایی برای اجاره فراهم می‌کنند تا دانشجویان بتوانند به صورت انفرادی زندگی کنند (البته پیروی از قوانین دانشگاه در این خانه‌ها هم الزامی است). آپارتمان‌ها و خوابگاه‌های انفرادی (مستقل) در قبرس شمالی، بسیار مجهز بوده و امکانات بسیاری را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. برخی از این خوابگاه‌ها دارای استخر، سرویس حمل و نقل (اتوبوس) و کافه‌تریا نیز هستند.

دانشجویان برای زندگی در خوابگاه‌ها باید مبلغی از ۱۷۵ تا ۵۲۵ یورو در ماه را در نظر بگیرند. همچنین دانشجویانی که تمایل به اجاره منزل مستقل دارند، باید بدانند که شرایط اجاره منزل از صاحب‌خانه‌ای به صاحب‌خانه دیگر متفاوت است. مدت زمان اجاره‌نامه‌ها نیز یک ساله بوده و صاحب‌خانه معمولاً اجاره را دو ماه زودتر دریافت می‌کند. همچنین بر اساس شرایط برخی از موجران، دانشجویان باید به صورت سالانه و یا در دو قسط ۶ ماهه، اجاره خود را پرداخت کنند. برخی از موجران نیز امکان پرداخت ماهیانه اجاره را فراهم می‌کنند. خوب است بدانید که تعداد زیادی آژانس و مشاور املاک در اختیار دانشجویان است که آنها را در یافتن منزل موردنظر خود همراهی می‌کنند؛ البته در صورتی‌که دانشجویان توسط این آژانس‌ها موفق به یافتن آپارتمانی شوند، باید هزینه‌ای به عنوان کمیسیون به آنها پرداخت کنند. خوابگاه‌های عمومی در قبرس شمالی حدود ۵۴۵ تا ۷۲۷ یورو، خوابگاه‌های خصوصی دو نفره ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو و خوابگاه‌های خصوصی تک‌‌نفره ۳۲۰۰ تا ۵۴۰۰ یورو هزینه دارند.

منابع: