کشور ایتالیا به دلایل مختلفی شهرت پیدا کرده و با وجود اینکه کشوری جوان محسوب می‌شود، تأثیر زیادی بر جامعه بین‌المللی داشته است. بسیاری از افراد در سراسر دنیا با دلایل شهرت کشور ایتالیا مانند هنر، معماری، مد و فشن، اپرا، ادبیات، طراحی و فیلم آشنا هستند. شما نیز اگر به زندگی یا تحصیل در ایتالیا علاقه دارید، بد نیست دلایل شهرت کشور ایتالیا و مردم آن را بدانید. در این مقاله با برخی از جالب‌ترین مواردی که باعث شهرت کشور ایتالیا شده‌اند، مانند غذاهای مشهور ایتالیایی، صنعت مد، صنعت خودرو، هنر، فوتبال و کاوشگران ایتالیایی بیشتر آشنا خواهیم شد.

1- پیتزا

غذاهای مشهور ایتالیا پیتزا

با شنیدن نام ایتالیا بسیاری از غذادوستان به یاد پیتزا می‌افتند. از سوی دیگر شاید هنگامی که صحبت از بیرون رفتن برای خوردن غذا به میان می‌آید، پیتزا بیشترین طرفدار را داشته باشد. این غذا یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های ایتالیا در زمینه آشپزی است. پیتزا انواع مختلفی دارد؛ مانند پیتزاهای رومی، چیپسی، نازک، سیسیلی (که ضخیم و پف‌دار هستند) و… . یکی از مشهورترین انواع پیتزا در ایتالیا، پیتزا ناپولتانا است که با خمیر نرم، پنیر موزارلای تازه و روغن زیتون پخته می‌شود. یونسکو آن را به عنوان یکی از موارد میراث فرهنگی ایتالیا به رسمیت شناخته است.

2- پاستا

غذاهای مشهور ایتالیا پاستا

یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایتالیایی، پاستا است که نحوه درست کردن آن در مناطق مختلف ایتالیا، تا حدی متفاوت باشد. پاستا در هر ناحیه از ایتالیا دارای دستور پخت خاصی است اما به طور کلی ایتالیایی‌ها دوست ندارند پاستا زیاد پخته شود. همچنین آنها پاستا را با مرغ و یا سس کچاپ نمی‌خورند.

3- وسپا

شهرت کشور ایتالیا وسپا

مانند تاکسی‌های زرد نیویورک و اتوبوس‌های دوطبقه لندن، وسپاها در ایتالیا بسیار مشهور هستند. کارخانه وسپا در سال ۱۹۴۶ راه‌اندازی و در شهر فلورانس ایتالیا واقع شده است. با استفاده از وسپا می‌توان در ترافیک سنگینی که غالباً در خیابان‌های این کشور حاکم است، با سرعت بیشتر به مقصد موردنظر رسید و آن را در فضایی بسیار کوچک، پارک کرد. در حقیقت وسپا یکی از نماد‌های کشور ایتالیا است.

4- صنعت مد

شهرت کشور ایتالیا مد

ایتالیا دارای صنعتی بسیار قوی در زمینه مد و فشن است. با وجود اینکه اولین فشن شوی (Fashion Show) ایتالیا در سال ۱۹۵۱ در فلورانس برگزار شد، امروزه میلان به عنوان مرکز مد ایتالیا شناخته می‌شود. همچنین برخی از معروف‌ترین برندهای مد جهان در شهر میلان قرار دارند. پرادا (Prada)، گوچی (Gucci)، ورساچه (Versace)، آرمانی (Armani)، دولچه و گابانا (Dolce and Gabbana) یا همان D&G و والنتینو (Valentino) از جمله برند‌های مشهور ایتالیایی هستند.

5- هنر

شهرت کشور ایتالیا هنر

نشانه‌های پررنگ هنر جای جای کشور ایتالیا را فراگرفته است. آثار میکل‌آنژ، جوتو دی بوندونه، لئوناردو داوینچی، برنینی و بسیاری دیگر از هنرمندان بزرگ، به ایتالیا رنگ و بوی هنر داده است. نکته‌ای بسیار مهم درباره ایتالیا این است که آثار هنری این کشور، تنها به نقاشی و مجسمه‌های موجود در موزه‌ها محدود نمی‌شوند بلکه در تمامی اماکن این کشور اعم از کلیسا‌ها، قصرها، خانه‌های تاریخی و از همه مهم‌تر در معماری این کشور یافت می‌شود.

6- صنعت خودرو

شهرت کشور ایتالیا خودرو

ایتالیا زادگاه برخی از مشهورترین برندهای اتومبیل جهان مانند آلفارومئو (Alfa Romeo)، فیات (Fiat)، لامبورگینی (Lamborghini)، مازراتی (Maserati)، فراری (Ferrari) و… است. اتومبیل‌های ایتالیا به جهت زیبایی، منحصر به فرد بودن و عملکردی که دارند، دارای شهرتی جهانی هستند. برای مثال کارخانه فراری که ابتدا به عنوان کارخانه تولیدکننده ماشین‌های مسابقه‌ای شروع به فعالیت کرد، در سال ۲۰۱۲، ۸۰۰۰ اتومبیل فروخت.

7- حرکات دست

شهرت کشور ایتالیا حرکت دست

یکی از موضوعات بسیار جالب درباره ایتالیایی‌ها، استفاده بسیار زیاد از دست‌هایشان حین صحبت کردن است. بر اساس تحقیقی که درباره این موضوع صورت گرفته، یک فرد ایتالیایی در مکالماتی که در یک روز دارد، نزدیک به ۲۵۰ حرکت دست انجام می‌دهد.

8- فوتبال

شهرت فوتبال ایتالیا

مردم ایتالیا عاشق فوتبال هستند و این ورزش در ایتالیا بسیار جدی گرفته می‌شود. تیم ملی این کشور ۴ بار قهرمان جام جهانی شده است. در حقیقت بعد از برزیل، دو کشور آلمان و ایتالیا موفق‌ترین کشورهای جهان در زمینه فوتبال ملی (در جام جهانی) هستند. همچنین سری‌آ (لیگ برتر حرفه‌ای فوتبال در ایتالیا) یکی از معتبرترین لیگ‌های فوتبال جهان است.

9- کاوشگران ایتالیایی

افراد مشهور ایتالیا کاوشگران ایتالیایی

مارکو پولو، جان کابوت، آمریگو وسپوچی و کریستف کلمب که از مشهورترین کاوشگران جهان محسوب می‌شوند، همگی اهل ایتالیا بودند. ایتالیا در عصر اکتشافات و در زمینه جستجوی تجارت، ثروت و دانش، نقش پررنگی را ایفا کرده است.

10- جلاتو!

شهرت کشور ایتالیا جلاتو

جلاتو واژه‌ای ایتالیایی و معادل «بستنی» است اما با هیچ بستنی دیگری در جهان، قابل مقایسه نیست. در حقیقت تفاوت عمده جلاتو با دیگر بستنی‌ها آن است که دارای چربی کمتر و غلظت بیشتری است و در دمایی بالاتر از بستنی‌های دیگر کشورها سرو می‌شود. همچنین جلاتو نسبت به بستنی‌های دیگر نرم‌تر، ابریشمی‌تر و خوشمزه‌تر است.

رفتار مردم ایتالیا با ایرانیان

شباهت ایران و ایتالیا تنها به رنگ پرچم‌هایمان ختم نمی‌شود. در ایتالیا هم هنگام دیدار روبوسی می‌کنند، در ایتالیا هم خانواده مهم است، آن‌ها هم خونگرم و مهمان‌نوازند و این عبارت که ایتالیا ایران اروپا است پر بی‌راه نیست. ایتالیایی‌ها رفتار بدی با مهاجران ندارند اما رفتارشان با مهاجران ایرانی همواره گرم و صمیمی بوده است. انگار اشتراکی در اجداد ما و ایتالیا‌ها وجود داشته که اینطور بی‌آنکه هم را بشناسیم، یکدیگر را درک می‌کنیم. اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید منتظر روابطی باشید که شما را بر سر ذوق می‌آورد.

کشور ایتالیا برای مهاجرت

ایتالیا به خاطر مناظر طبیعی و اماکن تاریخی و فرهنگی که دارد همواره مقصد محبوب توریست‌ها بوده است اما در سال‌های گذشته و با وضع قوانین بورسیه تحصیلی، حالا آمار مهاجرت به این کشور هم به شدت افزایش داشته است. ایتالیا به شما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های با رتبه علمی بالا را می‌دهد، بورسیه و کمک هزینه زندگی شما را فراهم می‌کند و بعد از چند سال شرایط اقامت دائم در این کشور را برایتان فراهم می‌کند. ایتالیا آب و هوایی معتدل و مردمی خونگرم و هزینه زندگی در این کشور هم در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی پایین است. اگر به دنبال مقصدی مطمئن برای مهاجرت می‌گردید ایتالیا همان کشوری است که دنبال آن هستید.

قوانین کشور ایتالیا

گاهی در کشورهای مختلف قوانینی وضع می‌شود که با توجه به اوضاع وقت برای مردم آن کشور منطقی است و برای دیگر مردم جهان عجیب به نظر می‌رسد. ایتالیا هم از این دست قوانین عجیب و غریب دارد. البته این قوانین خیلی سفت و سخت اجرا نمی‌شود اما به هر حال در فهرست قوانین ایتالیا نوشته شده و در مواقع لزوم قابل پیگیری است. پس بهتر است با چند قانون عجیب در ایتالیا آشنا شوید.

در میلان باید لبخند بزنید!

زمانی که میلان تحت سلطه اتریش – مجارستان بود دولت وقت که می‌دانست مردم میلان از سلطه‌ آن‌ها بر کشورشان راضی نیستند قانونی عجیب وضع کرد. در این قانون مردمی که در شهر میلان تردد می‌کردند باید لبخند می‌زدند و قیافه اندوهگین در شهر میلان به جز در مراسم تدفین و در بیمارستان ممنوع شد. جالب است بدانید که این قانون با اینکه خنده‌دار به نظر می‌رسد همچنان در لیست قوانین این شهر دیده می‌شود!

young-female-tourist-taking-smartphone-selfie-in-front-of-milan-cathedral-milan-italy-CUF51381.webp

غذا دادن به کبوترها ممنوع

در ایتالیا آنچه همواره در معرض دید است کبوترها هستند که همه جای شهر به پرواز در می‌آیند. اما تعداد زیاد این کبوترها برای شهرداری بعضی شهرها درد سر ساز شده است. کبوترها با تردد زیادشان آثار تاریخی رمیلان را تخریب می‌کنند و به همین خاطر غذا دادن به آن‌ها برای جلوگیری از تجمع‌شان ممنوع است. طبق همین قانون هر نوع اغذیه فروشی که کبوترها را به خود جذب کند در اطراف مکان‌های تفریحی و تاریخی نیز ممنوع است.

piazza-san-marco-with-attacking-pigeons.webp

دوچرخه سواری در ونیز ممنوع

با اینکه بیشتر کشورها برای ترغیب شهروندانشان به تحرک روزانه دوچرخه سواری را تبلیغ می‌کنند و برای تشویق مردم به دوچرخه سواری طرح‌های ویژه‌ای تدارک می‌بینند، شهرداری ونیز تأکید دارد که مرکز این شهر با توجه به بافت تاریخی آن مخصوص پیاده‌روی است و دوچرخه‌سواری در این مناطق ممنوع است. البته این قانون تنها شامل قسمت‌هایی از ونیز می‌شود.

5d4069bb3ff64sarah_venice-24.webp

تفریحات مردم ایتالیا

ایتالیا مملو از آثار تاریخی، باستانی و هنری است. برای توریست‌ها این جاذبه‌ها تمامی ندارد و حتی اگر سالی دو بار به ایتالیا سفر کنید باز هم مکان‌هایی هست که هنوز از آن‌ها بازدید نکرده‌اید. اما اگر ساکن ایتالیا باشید هر روز یا هر آخر هفته که هوس بازدید از مکان‌های گردشگری نمی‌کنید! اگر از مردم شمالی در ایران بپرسید که چگونه تفریح می‌کنند حتما متوجه خواهید شد که آن‌ها هر هفته از جنگل‌ها و دریای شمال دیدن نمی‌کنند. در ایتالیا هم همین گونه است. وقتی در شهری ساکن می‌شوید تفریحی فراتر از آنچه گردشگران را جذب می‌کند می‌خواهید و در ایتالیا در این زمینه هم با وفور نعمت مواجهید. اگر می‌خواهید چند ساعت از بعدازظهر یک روز کاری یا صبح روز تعطیل را تفریح کنید می‌توانید سری به رستوران‌های ایتالیا بزنید و از غذاهای مشهور ایتالیایی لذت ببرید. یا در سواحل ایتالیا آفتاب بگیرید و اگر کمی هیجان هم می‌خواهید قایق‌سواری کنید. مردم ایتالیا سرگرمی‌های مخصوص به خود را دارند؛ از زندگی ایتالیایی لذت ببرید.

نظر مردم ایتالیا در مورد ایران

در بخش‌های قبلی این مطلب درباره رفتار ایتالیایی‌ها بار ایرانی‌ها نوشتیم و در این بخش می‌خواهیم بدانیم دیدگاه رسانه‌ای ایتالیا‌ها درباره ایران چگونه است. برای اینکه نظر مردم ایتالیا را درباره ایران بدانید بخش‌هایی از مقاله‌ای که در نشریه لاتیتودزلایف درباره ایران به چاپ رسانده را عینا آورده‌ایم. خواندن همین چند خط کافی است تا نگاه جامع ایتالیا درباره ایران را دریابیم:

«در ایران از کتاب غزلیات حافظ بزرگترین شاعر ایرانی در قرن 13 میلادی، برای فال گرفتن استفاده می شود و برخی معتقدند که در آن پیشنهادهایی برای حل مشکلات روزمره وجود دارد. در کنار مقبره او در شیراز افرادی هستند که در ازای دریافت مقدار کمی پول فال حافظ می گیرند. اما رسوم و ارتباط با گذشته در ایران همگام با مدرنیزه شدن به پیش می روند... گذشته و حال با یکدیگر در کشوری ادغام می شوند که در آن تمام آنچه برای جذب و فریفتن چشمان، ذهن و فانتزی خلق شده است وجود دارد. ایران باستان از زمان مارکوپولو که 700 سال پیش از آن گذشت، همواره جذابیت زیادی برای مسافران داشته و امروز نیز با معماری های نفیس مساجد و عمارت های خود که نشات گرفته از تاریخ هزاران ساله و غنای فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصر به فردش است، برای گردشگران جذابیت زیادی دارد»

شهرهای ایتالیا

اگر می‌خواهید سفری توریستی به ایتالیا داشته باشید بهتر است از لیست بلند شهرهای زیبای این کشور چند گزینه را انتخاب کنید اما اگر می‌خواهید در این کشور اقامت کنید و شهری را انتخاب کرده‌اید به هیچ عنوان شانس بازدید از دیگر شهرهای ایتالیا را در اوقات فراغت خود از دست ندهید. از هر قشری و با هر سلیقه‌ای که باشید شهرهای ایتالیا شما را هیجان‌زده خواهد کرد. غذا، آثار تاریخی، طبیعت یا هنر؟ طرفدار چه چیزهایی هستید؟ ایتالیا همه آدم‌ها را به ذوق می‌آورد. در ادامه درباره چند شهر از ایتالیا نوشته‌ایم:

رم

کولوسئوم، مکان نمایشی که گلادیاتورها برای سرگرمی می‌جنگیدند و واقعی می‌مردند. دیدن این فضا تنها در رم ممکن خواهد شد. کلیسای واتیکان، میدان سن پیتر و فواره‌هاش، کلیسای سن کلمنته و ده‌ها مکان دیگر که تنها نام بردن آن‌ها لیستی بلند بالا و طولانی خواهد ساخت. رم شهری است که اگر موقعیت دیدن آن را داشته باشید و از کنار آن بگذرید، حتما حسرت آن را خواهید خورد.

6726f2bdd7fa1fa5b767d6e314ecf8ce.webp

میلان

اهل هنر باشید یا نباشید نام شام آخر برایتان آشنا خواهد بود. این تابلو تاریخی و اثر هنری ارزشمند را در صومعه سانتا ماریا دله گراتسیه خواهید یافت. آثار داوینچی و میکل آنژ و سازهای قدیمی موتزارت ار هم می‌توانید در قلعه اسفورتسسکو بیابید. سری به کلیسای جامع میلان بزنید و صلیب واقعی مسیح را تماشا کنید. اگر فوتبالی هستید از ورزشگاه سن سیرو دیدن کنید که خود یک اثر تاریخی و هنری محسوب می‌شود و اگر هیچ‌کدام از این‌ها برای شما جذاب نیست از فروشگاه‌های لباس دنیای تجاری مد در میلان لذت ببرید.

33-Photos-of-Milan-Featured-Image.webp

ونیز

ونیز از نام‌آشناترین شهرهای ایتالیا است و حتما می‌دانید چرا. بله ونیز روی یک تالاب ساخته شده است و به جای ماشین باید با قایق در آبراه‌ها تردد کنید. ضمن اینکه در این شهر هم می‌توانید از کلیساها و معماری دوره بیزانس در طراحی ساختمان‌ها و کوچه‌های پر پیچ و خم لذت ببرید.

60713_700x.webp

زندگی در ایتالیا

برای آنکه کشور و بعد از آن شهری را برای زندگی کردن انتخاب کنید باید به چیزهای زیادی توجه کنید. آب و هوا، نرخ بیکاری، هزینه‌های زندگی، زبان و مؤلفه‌هایی از این دست که بر زندگی آینده شما تأثیر می‌گذارد. زندگی در ایتالیا هم مزایا و معایب خود را دارد. برای مثال همه از نرخ زیاد بیکاری در ایتالیا می‌گویند و این مسئله مهم‌ترین عیب این کشور می‌دانند. اما مسئله اصلی آن است که این نرخ بیکاری را با کدام کشورها و با چه شرایطی برای اخذ ویزا و چه هزینه‌های برا زندگی مقایسه می‌کنید؟ بله نرخ بیکاری ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است اما آیا این به معنی کار پیدا نکردن شما است؟ به هیچ وجه اینطور نیست. در چه کشور دیگری می‌توانید کمک هزینه تحصیلی دریافت کنید و در چه کشوری هزینه‌های زندگی کردن مانند ایتالیا پایین است؟ روی هم رفته اگر معایب و مزایای کشور ایتالیا را در دو طرف کفه ترازو بگذاریم، کفه‌ای که روی آن مزایا را قرار داده‌ایم همواره سنگینی می‌کند.

تاریخ ایتالیا

تاریخ ایتالیا به قدری غنی است که بدیهی است نتوانیم اطلاعات کاملی در یک یا چند پاراگراف درباره آن بنویسیم. پرداختن به این موضوع نیازمند نگارش مقاله‌های دیگری است. اما در این بخش خیلی مختصر در این باره نوشته‌ایم. امپراطوری وسیع روم که پایتخت آن در ایتالیای امروزی و در شهر رم قرار داشت سرزمین‌های پهناوری را شامل می‌شد که در تاریخ در کنار ایران بزرگترین امپراطوری تاریخ را از نظر وسعت به خود اختصاص داده بود. روم و ایران با وجود جنگ‌هایی که با هم داشتند روابط تجاری گسترده‌ای هم برقرار می‌کردند. سرانجام این امپراتوری از هم گسست و یکی از واحدهای سیاسی آن دوران کشوری به نام ایتالیا را بنا نهاد. با اینکه ایتالیا در جنگ جهانی اول در تیم پیروز جنگ حضور داشت اما حکومت موسولینی سایه تاریکی را بر سر این کشور فرود آورد. موسولیینی حکومت مستبد و فاشیستی در ایتالیا ایجاد کرد و حقوق شهروندی و آزادی را از مردم این کشور گرفت. اما اتحاد موسولینی با هیتلر به شکست او منجر شد و ایتالیا در سال 1946 با تشکیل یک جمهوری مستقل دوباره زاده شد. از آن تا به امروز ایتالیا به صورت ممتد شاهد پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

بهترین شهر ایتالیا برای زندگی

انتخاب بهترین شهر برای زندگی در ایتالیا کاری به شدت دشوار است. اینکه در کجای ایتالیا زندگی کنید کاملا وابسته به آن است که با چه هدفی و برای چه کاری به این کشور مهاجرت می‌کنید. در واقع بهترین شهر ایتالیا برای زندگی برای هر شخص متفاوت خواهد بود. اگر می‌خواهید کار کنید، میلان شهری بزرگ با تعداد پرشمار کارمندان است، اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید بولونیا یا فلورانس را انتخاب کنید و اگر به صنعت خودرو علاقه‌مندید تورین بهترین شهر ایتالیا برای شما خواهد بود. پاسخ دادن به این سوال که کدام شهر ایتالیا بهترین شهر برای زندگی شما کاملا وابسته به خود شما است.

پایتخت ایتالیا

پیش‌تر مختصری از تاریخ ایتالیا نوشتیم و به گسست امپراطوری روم اشاره کردیم. از آن زمان رم پایتخت این امپراطوری بود حالا پایتخت ایتالیای برآمده از همان امپراطوری است. رم اقامتگاه پاپ نیز بوده و مرکز استان لاتزیو است. این شهر در سال 1817 به عنوان مرکز کلیسای کاتولیک انتخاب شد اما چه پیش از آن و چه بعد از آن همواره رم شهری مهم بوده و هست. انگار بعضی شهرها ساخته شده‌اند که تا ابد جایگاه ویژه‌ای داشته باشند؛ رم از بدو تولد تا حالا ارزش و جایگاه خود را حفظ کرده است.

منابع: