آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان از محبوب‌ترین کشورها در میان علاقه‌مندان به تحصیل و زندگی در خارج از کشور است. افرادی که آلمان را برای زندگی یا تحصیل انتخاب کرده‌اند باید با شرایط زندگی در این کشور آشنا شوند. در این مقاله سعی داریم شما را با شرایط زندگی در آلمان ، فرهنگ و مذهب مردم، شرایط آب‌وهوایی، اقتصادی و سیاسی، بهترین شهرها، وضعیت کار، هزینه زندگی و تحصیل در این کشور، بیشتر آشنا کنیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

مردم آلمان

دانستن خصوصیات رفتاری مردم آلمان یکی از مواردی است که برای زندگی راحت‌تر در این کشور مورد نیاز است. برای مثال، مردم آلمان افرادی بسیار منظم بوده که برای نظم و قانون، وقت‌شناسی، حریم شخصی و سیاست، بسیار ارزش قائل هستند. آنها افراد بسیار سختکوش، سخت‌گیر، با دقت و رک‌گویی بوده و در زمینه تجارت و زندگی خصوصی ایده‌آل گرا هستند. یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی مردم آلمان این است که آنها به مقدار بسیار کمی از کارت بانکی استفاده می‌کنند. آلمانی‌ها بیشتر اوقات از وجه نقد استفاده کرده و حتی برخی از رستوران‌های این کشور تنها وجه نقد را قبول می‌کنند.

فرهنگ مردم آلمان

آشنایی با فرهنگ مردم آلمان برای تمام کسانی که قصد رفتن به این کشور را دارند لازم است. هنگامی که صحبت از فرهنگ کشوری به میان می‌آید، بسیاری گمان می‌کنند که منظور از آن، تنها طرز برخورد افراد در شرایط و موقعیت‌های مختلف است اما دستاورد‌های خلاقانه، هنری و فکری نیز مربوط به فرهنگ یک کشورند. برای مثال، آلمان دارای دستاوردهای بی‌نظیری در زمینه موسیقی کلاسیک بوده و نیز زادگاه بسیاری از آهنگ‌سازان بلندآوازه مانند باخ، بتهوون و… است. بنابراین این کشور دارای فرهنگ و تاریخی غنی در زمینه موسیقی است. به طور کلی کشور آلمان دارای فرهنگی غنی بوده و از سالیان دور به عنوان سرزمین شاعران و متفکران شناخته شده است.

مذهب مردم آلمان

بر اساس آمار گزارش‌شده در سال ۲۰۱۷، حدود ۹/۲۹ درصد مردم آلمان کاتولیک، ۸/۲۹ درصد پروتستان و ۳/۱ درصد آنها ارتدکس هستند. همچنین نزدیک به ۱/۶ درصد از جمعیت مسلمان هستند.

شرایط اقتصادی آلمان

آلمان دارای اقتصادی بسیار مدرن و قدرتمند است و قطب اقتصادی قاره اروپا محسوب می‌شود. آلمان یکی از اعضای اصلی سازمان اقتصادی اروپا و ارز رایج و رسمی در این کشور نیز یورو است. آلمان جزو کشورهای بسیار توسعه‌یافته بوده و رشد اقتصادی بالایی دارد.

شرایط سیاسی در آلمان

نظام سیاسی آلمان، دموکراتیک (دارای دموکراسی)، فدرال و جمهوری پارلمانی بوده که همواره بر داشتن آزادی فردی تأکید می‌کند. رئیس جمهور نیز در این کشور رئیس دولت است و جایگاهی برجسته دارد. انتخابات ریاست جمهوری در این کشور توسط انجمن فدرال (این انجمن متشکل از اعضای پارلمان فدرال و اعضای پارلمان دولت است) برگزار شده و فرد منتخب (به عنوان رئیس جمهور) به مدت ۵ سال برای این سمت برگزیده می‌شود.

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی

افرادی که آلمان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، ممکن است در انتخاب شهری برای زندگی دچار تردید شوند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای آلمان برای زندگی می‌پردازیم:

برلین

از نظر افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند، انتخاب برلین برای زندگی، تصمیم بسیار درستی است. این شهر علاوه بر داشتن امکانات زیاد، دارای هزینه نسبتاً منطقی برای زندگی است. در سال‌های اخیر، بسیاری هنرمندان و جوانان، این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند و این باعث ایجاد فضایی پر از انرژی در شهر شده است.

مونیخ

افرادی که مونیخ را برای تحصیل یا زندگی انتخاب می‌کنند، پس از مدتی عاشق این شهر خواهند شد. کیفیت زندگی در مونیخ که سومین شهر بزرگ آلمان محسوب می‌شود، بسیار بالا است. فضای سبز و پارک‌های موجود در این شهر و مردم خوش‌مشرب از دیگر مزایای زندگی در این شهر هستند.

هامبورگ

هامبورگ یکی دیگر از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است که به عنوان مروارید شمالی این کشور شناخته می‌شود. زندگی در هامبورگ بسیار جذاب بوده و وجود سالن‌های تئاتر و اپرا و نیز برگزاری کنسرت‌های بسیار، زندگی در این شهر را بسیار مفرح می‌کند.

فرانکفورت

فرانکفورت تنها شهر آلمانی است که از جهات مختلف به شهرهای آمریکایی شباهت دارد تا جایی که برخی به آن لقب «منهتن آلمان» داده‌اند. کیفیت زندگی نیز در این شهر بسیار بالا است و فرصت‌های شغلی پردرآمد بسیاری در این شهر وجود دارند. فرانکفورت همچنین دارای تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد است.

اشتوتگارت

اشتوتگارت برای دوست‌داران خودرو، شهر ویژه‌ای است زیرا برخی از بزرگترین کارخانه‌های تولید اتومبیل خودرو، مانند مرسدس بنز و پورشه، در این شهر اشتوتگارت قرار دارند. علاوه بر تولیدات گسترده اتومبیل، شرکت‌های مشهور دیگری مانند بوش و باکنش نیز در اشتوتگارت فعالیت می‌کنند. کیفیت زندگی در این شهر نیز از سطح بالایی برخودار است.

کلن

شهر کلن بیشتر به دلیل وجود کلیسای جامع و کارناوال کلن دارای شهرت بسیار بوده که البته علاوه بر کلیسا و کارناوال، دارای تئاترها و کنسرت‌های فراوانی است که به آن شهرت بخشیده‌اند. کیفیت زندگی در این شهر بسیار بالا بوده و فرصت‌های شغلی فراوانی نیز در این شهر وجود دارند. علاوه بر آن، کلن شهری بسیار تمیز و امن است که می‌توانید شب‌ها بدون هیچ ترسی در خیابان‌های این شهر قدم بزنید.

وضعیت کار در آلمان

زمان قانونی کار در آلمان، ۸ ساعت در روز بوده و بر اساس قانون کار در این کشور، کارمندان می‌توانند دوشنبه تا جمعه کار کنند اما کارفرما حق اجبار کارمندان یا کارگران به کار کردن در روزهای شنبه، یکشنبه و تعطیلات رسمی را ندارد؛ البته در صورت داشتن مجوز می‌توان در این روزها نیز کار کرد. از آنجایی‌که آلمان، بزرگترین قطب اقتصادی اروپا است، فرصت‌های شغلی بسیاری برای افراد (چه خارجی چه آلمانی) در این کشور وجود دارد. برخی از مشاغلی که در آلمان نیاز بیشتری به نیروی کار برای آنها وجود دارد، عبارتند از:

  • برنامه‌نویس نرم‌افزار
  • مهندس برق و برق‌کار
  • پرستار و کارمند خدمات درمانی
  • تحلیل‌گر و مشاور IT
  • مدیر اجرایی کسب‌وکار و اکونومیست (اقتصاددان)
  • معمار و مهندس ساختمان
  • مدیریت حسابداری
  • مدیر فروش و مدیر محصول
  • دستیار فروش
  • دستیار تولید

هزینه زندگی در آلمان

پیش از انتخاب آلمان برای زندگی یا تحصیل بهتر است با هزینه‌های مربوط به زندگی در این کشور آشنا شوید. این هزینه‌ها در شهرهای مختلف آلمان متفاوت است اما در ادامه به متوسط این هزینه‌ها می‌پردازیم. برای اطلاعات بیشتر در این باره به صفحه مربوط به هزینه زندگی در آلمان مراجعه کنید.

هزینه خرید مواد غذایی

هزینه خرید مواد غذایی در شهرهای مختلف و با توجه به سبک زندگی فرد، متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید متوسط قیمت برخی از مواد غذایی را ببینید:

مادۀ غذایی قیمت
شیر (1 لیتر) 0/72 یورو
برنج سفید (1 کیلوگرم) 2/14 یورو
تخم‌مرغ (12عدد) 1/97 یورو
پنیر محلی (1 کیلوگرم) 8/93 یورو
سینه مرغ بدون پوست و استخوان (1 کیلوگرم) 7/92 یورو
گوشت گاو (1 کیلوگرم) 10/54 یورو

هزینه حمل‌ونقل

هزینه مربوط به حمل‌ونقل در آلمان به طور متوسط به شرح زیر است:

نوع وسیله هزینه
حمل‌ونقل عمومی بلیت‌ یک‌طرفه (دورن شهری) 2/7 یورو
بلیت‌ یک‌ماهه 70 یورو
تاکسی ورودی 3/5 یورو
هر یک کیلومتر 2 یورو

هزینه اینترنت و قبوض ماهیانه

هزینه قبوض ماهیانه برای آپارتمانی به مساحت ۸۵ مترمربع و هزینه اینترنت (با حجم ۶۰ مگابایت و یا بیشتر) در آلمان به طور متوسط به شرح زیر است:

متوسط هزینه قبوض آب و برق و سیستم گرمایشی ۲۱۹/۶۱ یورو
اینترنت (ماهیانه) ۳۰/۲۵ یورو

اجاره مسکن

اجاره‌بها در آلمان با توجه به نوع مسکن و شهر موردنظر متفاوت است اما در ادامه به متوسط این هزینه در این کشور می‌پردازیم:

نوع آپارتمان متوسط اجاره ماهانه
یک‌خوابه (در مرکز شهر) ۷۱۵ یورو
یک‌خوابه (خارج از مرکز شهر) ۵۳۳ یورو
سه‌خوابه (در مرکز شهر) ۱۳۶۹ یورو
سه‌خوابه (خارج از مرکز شهر) ۱۰۱۷ یورو

هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان در بیشتر دانشگاه‌های آلمان، رایگان بوده که همین موضوع باعث جذب افراد زیادی به این کشور شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره به صفحه مربوط به تحصیل رایگان در آلمان مراجعه کنید.