یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام انتخاب کشور مقصد برای تحصیل ذهن دانشجویان را درگیر می‌کند، تأمین هزینه‌های تحصیل (شامل شهریه دانشگاه و هزینه زندگی) است. با توجه به رایگان بودن اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمان، دانشجویان نباید نگران شهریه دانشگاه‌ها در این کشور باشند. همچنین با توجه به فرصت‌های کاری فراوان برای دانشجویان، امکان تأمین تمام یا بخشی از هزینه زندگی دانشجویی در آلمان نیز حین تحصیل وجود دارد. در این مقاله به مزایای کار دانشجویی، قوانین کار دانشجویی در آلمان، فرصت های شغلی دانشجویی و در‌آمد کار دانشجویی در آلمان می‌پردازیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

مزایای کار دانشجویی

انجام کار دانشجویی دارای مزایای بسیاری است؛ ازجمله:

  • توانایی پرداخت اقساط وام‌های دانشجویی
  • توانایی پرداخت هزینه زندگی در آلمان
  • رسیدن به استقلال و خودکفایی
  • شرکت در تفریحات بیشتر

قوانین کار دانشجویی در آلمان

آشنایی با قوانین مربوط به کار حین تحصیل در آلمان برای تمام افرادی که قصد کار دانشجویی در این کشور را دارند، ضروری است. در ادامه به قوانین کار دانشجویی در آلمان می‌پردازیم:

دانشجویان بین‌المللی به مدت ۱۲۰ روز کامل و یا ۲۴۰ نصفه‌روز در سال اجازه کار دارند که البته این مدت زمان از ناحیه‌ای به ناحیه‌ای دیگر متفاوت است. اگر دانشگاه شما در شهری باشد که احتیاج بیشتری به نیروی کار داشته باشد، ممکن است بتوانید بیش از ۱۲۰ روز در سال کار کنید.

دانشجویان اروپایی می‌توانند بدون دریافت اجازه کار از آژانس کاریابی آلمان، به مدت ۱۲۰ روز کامل و یا ۲۴۰ نصفه‌روز در سال کار کنند.

طبق قانون دانشجویان غیراروپایی اجازه ندارند از روش خوداشتغالی استفاده کرده و یا شغل آزاد داشته باشند؛ اگرچه این کار در میان دانشجویان بسیار رایج است.

دانشجویانی که می‌خواهند بیش از ۱۲۰ روز کار کنند باید از آژانس کاریابی آلمان (دفتر مهاجرتی/ Immigration Office) تأییدیه دریافت کنند.

یکی از موارد استثنا در مورد کار دانشجویی در آلمان این است که دانشجویان غیراروپایی که می‌خواهند به عنوان دستیار آموزشی مشغول به فعالیت شوند، به گرفتن تأییدیه از آژانس کاریابی آلمان احتیاج دارند.

بر اساس قوانین مربوط به کار حین تحصیل در آلمان، معمولاً دانشجویان نمی‌توانند بیش از ۲۰ ساعت در هفته (در طول ترم) کار کنند. البته دانشجویان می‌توانند در تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنند.

دریافت اجازه کار (Work Permit) از آژانس کاریابی آلمان و وزارت امور خارجه برای کار دانشجویی در آلمان، اجباری است. همچنین اجازه کار دانشجویان، حداکثر زمانی که یک دانشجوی بین‌المللی می‌تواند کار کند را با جزئیات نشان می‌دهد.

افرادی که در دوره‌های آمادگی و یا دوره‌های زبان در آلمان شرکت کرده‌اند دارای محدودیت بیشتری در زمینه کار هستند و تنها در صورت کسب اجازه از وزرات امور خارجه و بنگاه کاریابی فدرال می‌توانند کار کنند.

مالیات، یکی از موضوعاتی است که در مورد کار دانشجویی بسیار اهمیت دارد. نکته مهم در خصوص مالیات دانشجویان آن است که دانشجویی که کمتر از ۴۵۰ یورو در ماه درآمد دارد، نیازی به پرداخت مالیات ندارد. همچنین دانشجویانی که کمتر از ۵۰ روز متوالی در سال کار می‌کنند از پرداخت مالیات، معاف هستند.

نکته‌ای دیگر در خصوص کار حین تحصیل در آلمان آن است که پیروی از قوانین دولت فدرال ضروری بوده و تخطی کردن از این قوانین، منجر به دیپورت شدن فرد از کشور خواهد شد.

فرصت های شغلی دانشجویی

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط Deutsches Studentenwerk، دو سوم (۶۶%) دانشجویان در آلمان دارای کار دانشجویی بوده و به‌طور متوسط ۵/۱۳ ساعت در هفته کار می‌کنند. در حقیقت، اکثر دانشجویان دارای مشاغل موقتی مانند کار در کافه‌ها، رستوران‌ها، رانندگی تاکسی و یا فروشندگی هستند. به طور کلی ۴۰% دانشجویان به عنوان کارمند موقت، ۲۸% در مشاغل آکادمیک (به عنوان دستیار آموزشی) و ۱۱% از آنها در زمینه تدریس کار می‌کنند. برخی دیگر از فرصت‌های کار دانشجویی در آلمان عبارتند از:

  • دستیار آموزشی و پژوهشی در دانشگاه
  • کار در دانشگاه محل تحصیل (کتابخانه، آزمایشگاه، امور اداری و…)
  • پرستار کودک (Babysitter)
  • تدریس خصوصی زبان انگلیسی
  • کار در موزه (این شغل برای دانشجویان هنر بسیار مناسب است)

در‌آمد کار دانشجویی در آلمان

موضوع درآمد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای تمام افراد شاغل بسیار حائز اهمیت است. درآمد کار دانشجویی در آلمان با توجه به تخصص، ناحیه و کار موردنظر، متفاوت است. برای مثال در شهرهای گرانی مانند مونیخ، هامبورگ و یا کلن، درآمد دانشجویان بالاتر بوده و به طبع هزینه زندگی در این شهرها نیز بالاتر است. همانطور که می‌دانید میزان درآمد از کاری به کار دیگر متفاوت است اما دانشجویان در آلمان به طور متوسط درآمدی بین ۵ تا ۱۵ یورو در ساعت و یا به عبارتی ۴۵۰ یورو در ماه دریافت می‌کنند. به طور کلی درآمد ۸۳۵۴ یورو در سال، مبلغی است که احتیاجی به پرداخت مالیات و یا بیمه ندارد.

منابع: