امروزه تحصیل در فرانسه محبوبیت بسیاری در میان علاقه‌مندان تحصیل در خارج از کشور پیدا کرده است. اما برای تحصیل و زندگی در این کشور باید زبان فرانسه را فرا گرفت. برای تحصیل در دانشگاه و رشته‌های مختلف، به سطوح متفاوتی از زبان فرانسه نیاز است. بنابراین آشنایی با سطوح زبان فرانسه بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به معرفی سطوح زبان فرانسه و همچنین راهکارهایی برای پیشرفت در این زبان خواهیم پرداخت.

سطح زبان A

سطح A مربوط به زبان‌آموزان مبتدی است و خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

سطح زبان A1

این سطح از زبان فرانسه بسیار ابتدایی بوده و در حد گفتگوی روزمره، ارائه مشخصات فردی و احوال‌پرسی است. به افرادی که در این سطح از زبان قرار دارند، به اصطلاح “Beginner” گفته می‌شود. افراد در سطح A1 از زبان فرانسه قادر به درک جملات و اصطلاحات رایج روزمره هستند. آنها می‌توانند خود و دیگران را معرفی کرده و به سؤالات مربوط به مشخصات فردی (مانند محل زندگی، افراد و چیزهایی که می‌شناسد و چیزهایی که دارند) پاسخ بدهد. همچنین Beginner ها می‌توانند با فردی که بسیار شمرده صحبت می‌کند، ارتباط برقرار کنند.

سطح زبان A2

افراد با سطح زبان A2 توانایی درک جملات و عبارات رایج در باب موضوعات پیچیده‌تر (مانند مشخصات فردی جزئی‌تر، اطلاعات خانوادگی، موضوعات مربوط به خرید‌کردن، جغرافیای محیط و محل کار فرد) را دارند و می‌توانند به صورت ساده درباره موضوعات رایج با افراد دیگر صحبت کنند.

سطح زبان B

سطح B مربوط به زبان‌آموزان مستقل و بدون نیاز به کمک است. این زبان‌آموزان می‌توانند تا حد قابل قبولی از زبان فرانسه استفاده کنند. این سطح نیز به دو دسته تقسیم می‌شود:

سطح زبان B1

سطح زبان B1 معادل سطح “Intermediate” است. افراد با این سطح زبان می‌توانند نکات اصلی جمله‌های مربوط به موضوعی خاص را درک کرده (این موضوعات نسبت به سطوح پیشین، گسترده‌تر هستند) و به طور خلاصه درباره تجارب، رویدادها، آرزوها، امید و خواسته‌های خود دلیل و توضیح ارائه دهند و تا حدی راجع به برنامه‌های آینده خود صحبت کنند.

سطح زبان B2

این سطح زبان با عنوان “Upper Intermediate” شناخته می‌شود که در این سطح، افراد می‌توانند ایده‌های اصلی یک متن دشوار، خواه در خصوص موضوعات انتزاعی و یا انضمامی، را تشخیص دهند (منظور از انتزاعی و انضمامی به ترتیب abstract و concrete است). زبان‌آموزان در سطح زبان B2 می‌توانند بسیار روان به زبان فرانسوی صحبت کرده و ارتباطی صحیح (بدون وقفه و تلاش بسیار) با افراد فرانسوی زبان برقرار کنند. همچنین افراد در این سطح از زبان می‌توانند متنی واضح و با جزئیات بسیار درباره موضوعات مختلف و گسترده‌تری بنویسند.

سطح زبان C

سطح C مربوط به افرادی است که در زبان مربوطه بسیار ماهر بوده و حتی می‌توانند آن را تدریس کنند. این سطح نیز به دو دسته تقسیم می‌شود:

سطح زبان C1

سطح زبان C1، سطحی پیشرفته بوده و افراد با این سطح زبان توانایی درک رِنج بسیار گسترده‌ای از موضوعات و متن‌های طولانی و پیچیده‌تر را دارند و معانی و مفاهیم پنهان در متون مختلف را درک می‌کنند. زبان‌آموزان سطح C1، می توانند به صورت بسیار روان و بدون تلاش درباره خود و ایده‌هایشان توضیح بدهند و احساسات و عقاید خود را ابراز کنند. افراد در این سطح زبان می‌توانند از دانش زبانی خود در تمامی سطوح اجتماعی، حرفه‌ای و آموزشی استفاده کنند. همچنین این افراد، توانایی نوشتن متونی بسیار پیشرفته، دشوار و سازمان‌یافته در زمینه‌های مختلف را دارند و از الگوهای نوشتاری درستی استفاده می‌کنند.

سطح زبان C2

C2 را می‌توان به عنوان بالاترین سطح زبان در نظر گرفت. افراد با این سطح زبان می‌توانند تمامی آنچه را که می‌شنوند و یا می‌خوانند به آسانی متوجه شوند. این افراد می‌توانند اطلاعات متعددی از منابع خبری و نوشتاری را خلاصه کرده و درباره هر آنچه که می‌خواهند، همچون زبان مادری خود بنویسند و صحبت کنند.

نکاتی برای ارتقاء سطح زبان فرانسه

از آنجایی‌که یادگیری زبان فرانسه برای برخی افراد بسیار مشکل است، آشنایی با راهکارهایی برای پیشرفت در این زبان بسیار سودمند خواهد بود که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

هر روز به زبان فرانسه مطالعه کنید

اصلاً فرقی نمی‌کند که چه می‌خوانید؛ فقط خواندن متنی به زبان فرانسه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر این متن، مورد علاقه شما باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت. برای مثال اگر شما به آشپزی علاقه دارید، دستور تهیه غذای موردعلاقه‌تان را به زبان فرانسوی مطالعه کنید و یا اگر مجله‌های مخصوص بانوان را دوست دارید، می‌توانید به مطالعه مجله‌هایی مانند Marie Claire و یا Vogue بپردازید.

اسامی اشیا را به زبان فرانسه نوشته و بر روی آنها بچسبانید

این روش یکی از راهکارهای بسیار مؤثر برای یادگیری و پیشرفت هر چه سریع‌تر در زبان فرانسه است. در این روش از زبان‌آموزان خواسته می‌شود که نام تمامی اشیا را به زبان فرانسوی نوشته و بر روی خود شی بچسبانند. در این صورت با دیدن آن شیء به نوشته روی آن توجه کرده و نام آن را به زبان فرانسوی یاد می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که در این روش حتماً با نوشتن la و le جنسیت مربوط به شی را نیز مشخص کنید.

به رادیو و موسیقی فرانسوی گوش دهید

از آنجایی‌که در زبان فرانسه آنچه می‌شنوید با آنچه که می‌نویسید بسیار متفاوت است، گوش دادن به رادیو و موسیقی فرانسوی را فراموش نکنید؛ زیرا باعث می‌شود که با لهجه و تلفظ افراد فرانسوی زبان، بیش از پیش آشنا شوید. گوش دادن به رادیو و موسیقی فرانسوی مورد علاقه، تأثیر بسزایی در پیشرفت سطح زبان شما خواهد داشت.

با خودتان و دوست‌تان به زبان فرانسه صحبت کنید

تاکنون بسیار پیش آمده که ما با خودمان صحبت کرده‌ایم. برای مثال تاکنون صدها بار از خودمان پرسیده‌ایم «کلیدم کجاست؟» و یا «ای کاش این حرف را نمی‌گفتم». یکی از بهترین راه‌های تقویت سطح زبان فرانسه، این است که پرتکرار‌ترین جملاتی را که می‌گویید، به زبان فرانسوی به کار ببرید. همچنین یکی دیگر از راه‌های تقویت این زبان، صحبت کردن به زبان فرانسه با دوست و یا همکلاسی است که این زبان را بلد باشد. در صورت داشتن چنین فردی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به پیشرفت قابل توجهی در این زبان برسید

به زبان فرانسه خاطره بنویسید و چت کنید

نوشتن به زبان فرانسه راهکاری بسیار مناسب برای تقویت سطح زبان‌تان است. نوشتن خاطرات به زبان فرانسوی و یا چت کردن با دوستی به این زبان، پیشنهادی بسیار مناسب بوده و شما را در شرایطی قرار می‌دهد که با به کار بردن آنچه که آموخته‌اید به سطحی قابل قبول در این زبان برسید.

برای یادگیری لغات و جنسیت از فلش‌کارت‌های رنگی استفاده کنید

به خاطر سپردن جنسیت تمامی لغات در زبان فرانسوی، از جمله مهم‌ترین و دشوارترین مراحل یادگیری این زبان بوده و یکی از راه‌های مؤثر برای یادگیری آن، استفاده از فلش‌کارت‌های رنگی است. به عنوان مثال می‌توانید برای اسامی مؤنث از فلش‌کارت‌های صورتی و برای اسامی مذکر از فلش‌کارت‌های آبی استفاده کنید (رنگ فلش‌کارت، کاملاً سلیقه‌ای است). با انجام این کار، کلمه موردنظر را با رنگ فلش‌کارت مربوطه به یاد می‌آورید که راهی بسیار مناسب برای یادگیری جنسیت اسامی است.

برنامه «تماشای فیلم فرانسوی» ترتیب دهید

این راهکار برای افرادی که تماشای فیلم را دوست دارند بسیار مناسب است؛ زیرا باعث آشنایی هرچه بیشتر شما با تلفظ و نحوه استفاده از جملات و اصطلاحات در موقعیت‌های مختلف می‌شود. افرادی که یادگیری زبان فرانسوی را به تازگی شروع کرده‌اند، بهتر است با تماشای کارتون و برنامه‌های کودک فرانسوی شروع کنند زیرا از آنجایی‌که این برنامه‌ها مخصوص کودکان است، کمتر از عبارات دشوار و اصطلاحات سخت استفاده می‌کنند. همچنین افرادی که زبان فرانسه را تا حد قابل قبولی پیش برده‌اند، بهتر است هنگام تماشای فیلم از زیرنویس (به زبان انگلیسی و یا زبان مادری خود) استفاده نکنند زیرا استفاده از زیرنویس باعث وابستگی به آن می‌شود. راه دیگر برای افرادی که بدون زیرنویس متوجه فیلم نمی‌شوند، استفاده از زیرنویس فرانسوی است؛ زیرا در این صورت می‌توانند به درک بهتری از فیلم مربوطه و تلفظ لغات برسند.

خود را در موقعیت تصور کنید

این روش نیز یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای یادگیری هرچه بهتر این زبان است. تصور کنید در فرانسه هستید و به مکان مورد علاقه خود رفته و در حال برقراری ارتباط به زبان فرانسوی (در آنجا) هستید. برای مثال تصور کنید که به رستورانی زیبا در فرانسه رفته‌اید و اکنون می‌خواهید غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از این زبان در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.

یک کلمه یا اصطلاح جدید را ۲۴ ساعته تکرار کنید!

اگر از ما بپرسید بهترین و کارآمدترین راه برای یادگیری یک زبان چیست می‌گوییم تکرار، تکرار و تکرار. بعد از یادگیری کلمه و یا اصطلاحی به زبان فرانسوی آن را بسیار تکرار کنید (حتی اگر مطمئن هستید که کاملاً آن را یاد گرفته‌اید.)

تنظیمات موبایل خود را به فرانسوی تغییر دهید

برای کسانی که مدت زمان زیادی را به چک کردن تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر اختصاص می‌دهند، تغییر دادن زبان سیستم به فرانسوی باعث می‌شود که مدت زیادی از روز را با این زبان سر وکار داشته باشند.

منابع: