شهر مادرید، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیا، کلان‌شهری در مرکز این کشور است. این شهر دارای سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته‌ای است که مناطق مختلف این شهر را به هم وصل می‌کند. مهاجران بسیاری از کشورهایی مانند کلمبیا، چین، پرو و رومانی در مادرید زندگی می‌کنند که به همین علت، جوی پویا و پرانرژی در این شهر حاکم است. شرایط بسیار مناسبی برای تحصیل در مادرید برای دانشجویان فراهم آمده که باعث شده این شهر رتبه ۲۷ را در رتبه‌بندی QS برای بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۱۹ کسب کند. در این مقاله به مزایای تحصیل در مادرید اسپانیا ، برترین دانشگاه های مادرید و هزینه تحصیل در مادرید خواهیم پرداخت.

مزایای تحصیل در مادرید اسپانیا

تحصیل در مادرید اسپانیا دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

  • تحصیل در مادرید به منزله فرصت بزرگی برای یادگیری هرچه بهتر زبان اسپانیایی است. با وجود اینکه برخی دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های مادرید به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند اما از آنجایی‌که زبان رسمی شهر مادرید اسپانیایی است و مردم این شهر به همین زبان صحبت می‌کنند، دانستن زبان اسپانیایی برای زندگی در مادرید و برقراری ارتباط با مردم لازم است. یکی دیگر از مزایای تحصیل در این شهر آن است که دانشجویان می‌توانند با بهره بردن از دوره‌های زبان اسپانیایی، مهارت خود را در این زبان بهبود بخشند.
  • صنعت و نوآوری یکی از دلایل شهرت شهر مادرید است. مادرید یکی از مراکز اقتصادی پیشتاز در اروپا بوده و از این طریق برای دانشجویانی که در این شهر زندگی می‌کنند، فرصت ایجاد ارتباطات و کسب تجربه‌های گوناگون را فراهم می‌کند.
  • دانشگاه های شهر مادرید همواره برای بهبود و پیشرفت اوضاع خود در حال تلاش هستند و دانشجویان با انتخاب این شهر می‌توانند از تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی بهره ببرند. این شهر همچنین دارای دانشگاه‌های برتر در سطح جهانی بوده که در انتهای مقاله به برخی از آنها خواهیم پرداخت.
  • یکی دیگر از مزایای انتخاب شهر مادرید برای تحصیل و زندگی آن است که آب و هوای این شهر بسیار مناسب بوده و دانشجویان علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌های باکیفیت، می‌توانند اوقات فراغت خود را با قدم زدن در پارک‌ها و فضاهای باز این شهر سپری کنند.

هزینه تحصیل در مادرید

هزینه تحصیل در مادرید از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متغیر است. شهریه دانشگاه های مادرید (دانشگاه‌های برتر) به طور متوسط برای مقطع کارشناسی سالانه بالای ۲۰۰۰ یورو، مقطع کارشناسی ارشد سالانه ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو و مقطع دکتری سالانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو است. هزینه زندگی دانشجویی در مادرید نیز حدود ۷۰۰ یورو در ماه است که البته به سبک زندگی و نوع و محل اسکان بستگی دارد.

بهترین دانشگاه های شهر مادرید

از میان دانشگاه‌های برتر اسپانیا در رتبه‌بندی جهانی سال۲۰۲۰، چهار دانشگاه در شهر مادرید قرار دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

دانشگاه مستقل مادرید (Autonomous University of Madrid)

دانشگاه مستقل مادرید، با رتبه ۱۹۲ دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰، سومین دانشگاه برتر اسپانیا و برترین دانشگاه شهر مادرید است. این دانشگاه در سال ۱۹۸۶ تأسیس شده و دارای گستره وسیعی از رشته‌های تحصیلی است. دانشگاه مستقل مادرید همچنین دارای ۸ دانشکده، دو پردیس (Campus) است و هم‌اکنون بیش از ۲۵۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه همچنین دارای امکانات مختلفی مانند سالن ورزشی، مرکز زبان و موسیقی، مدرسه پزشکی و… است.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (Complutense University of Madrid)

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دانشگاهی دولتی بوده که در سال ۱۲۹۳ تأسیس شده است. این دانشگاه که به عنوان بزرگترین دانشگاه اسپانیا شناخته می‌شود، دارای رتبه ۲۱۲ دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ است. رشته‌های تحصیلی متعددی در این دانشگاه ارائه می‌شوند و زبان غالب تدریس در این دانشگاه اسپانیایی بوده اما برخی از رشته‌ها به انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه کارلوس ۳ مادرید (Universidad Carlos III de Madrid)

دانشگاه کارلوس ۳ مادرید دانشگاهی دولتی بوده و مجموعاً دارای ۱۸,۶۵۳ دانشجو است. کارلوس ۳ دانشگاهی تحقیق-محور و خلاق بوده که دارای شهرتی بین‌المللی است و در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۲۹۸ دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این دانشگاه همچنین دارای دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی است که به انگلیسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه، رشته‌های متعددی نظیر اقتصاد، تجارت، حقوق، ارتباطات، علوم اجتماعی و انسانی را ارائه می‌دهد. براساس قراردادهایی که این دانشگاه با مؤسسات مختلف امضا کرده است، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند دوره‌های کارآموزی را بگذرانند.

دانشگاه پلی تکنیک مادرید (Polytechnic University of Madrid)

دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید، دانشگاهی دولتی است که در رتبه ۲۹۸ دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار دارد. بیشتر دانشکده‌های این دانشگاه قدمتی صدها ساله دارند (قرن ۱۸ و قرن ۱۹) که در گذشته به طور مستقل فعالیت می‌کردند تا اینکه در سال ۱۹۷۱ با عنوان دانشگاه پلی تکنیک مادرید ادغام شدند. تقریباً تمامی فرهیختگان و محققان اسپانیایی به گونه‌ای با دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید در ارتباط هستند (از طریق تحصیل و/یا تدریس در این دانشگاه). سه دانشکده این دانشگاه در قرن ۱۸ تأسیس شده‌اند و دانشکده معماری پلی‌تکنیک مادرید قدیمی‌ترین آنها (سال ۱۷۵۲)، دانشکده‌های مهندسی معدن و مهندسی دریا (سال ۱۷۷۲ و ۱۷۷۷) و دانشکده مهندسی عمران (سال ۱۸۰۲) اولین دانشکده‌‌ای بود که در قرن ۱۹ تأسیس شد. همچنین در نیمه قرن ۱۹ (سال ۱۸۵۰) دانشکده مهندسی صنایع آغاز به کار کرد که در حال حاضر در زمینه‌های متعددی نظیر پزشکی، شیمی، مهندسی برق و مهندسی هسته‌ای فعالیت می‌کند.

منابع: