CAQ مخفف عبارت Certificat d’Acceptation du Quebec (فرانسوی) یا Certificate of Acceptance of Quebec (انگلیسی) به معنای گواهی پذیرش کبک است. دریافت این گواهی برای دانشجویان بین‌المللی که به مدت ۶ ماه (یا بیشتر) قصد تحصیل در استان کبک کانادا را دارند، ضروری است. برای دریافت CAQ، دانشجویان ابتدا باید نامه پذیرش را از دانشگاه مربوطه در کبک دریافت کنند. توجه داشته باشید، افرادی که می‌خواهند کمتر از ۶ ماه در کبک تحصیل کنند، احتیاجی به دریافت CAQ و یا اجازه تحصیل در کانادا ندارند. در این مقاله به مدارک لازم برای دریافت CAQ، مراحل ثبت نام و دریافت CAQ به‌صورت آنلاین و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

مدارک لازم برای دریافت گواهی پذیرش کبک یا CAQ

برای دریافت CAQ ارائه مدارک زیر برای دانشجویان ایرانی الزامی است:

  • پاسپورت
  • نامه پذیرش
  • عکس شناسایی (به همراه درج نام و نام خانوادگی در پشت عکس به انگلیسی)

مراحل دریافت CAQ

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های کبک برای دریافت CAQ می‌توانند به صورت آنلاین از طریق وبسایت www.immigration-quebec اقدام کنند. دریافت آنلاین CAQ مزایای بسیاری دارد:

  • دسترسی به context-sensitive onscreen help (جهت تکمیل اپلیکیشن)
  • ذخیره اطلاعات در پروفایل شخصی
  • پرداخت آنلاین هزینه مورد نیاز و دریافت رسید الکترونیک (به محض اتمام پرداخت)
  • پرینت فرم
  • دسترسی به چک‌لیستی که مدارک لازم برای تکمیل اپلیکشن را نمایش می‌دهد
  • دسترسی به مشاوره آنلاین برای انجام مراحل تکمیل اپلیکیشن

به منظور دریافت آنلاین CAQ باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • دسترسی به کامپیوتر که دارای تمامی مشخصه‌های تکنیکی (Technical Specification) موردنیاز باشد. برای اطلاع از این مشخصه‌ها می‌توانید به صفحه immigration مراجعه کنید.
  • داشتن یک آدرس ایمیل نیز یکی از ضرورات است.
  • برای پرداخت آنلاین، باید از کارت‌های بانکی معتبر مانند Visa credit card، MasterCard و یا   American expressاستفاده شود.
  • پرینتر نیز یکی دیگر از الزامات است. علت ضرورت پرینتر این است که شما باید رسید پرداخت خود، چک‌لیست و فرم را پرینت بگیرید. نکته مهم درباره افرادی که پرینتر ندارند، این است که می‌توانند پیش از خروج از برنامه، اطلاعات خود را در پروفایل شخصی ذخیره کنند.

مراحل دریافت آنلاین CAQ

برای دریافت آنلاین CAQ، باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. تکمیل اپلیکیشن (این مرحله را می‌توانید با استفاده از دستورالعمل‌هایcontext-sensitive onscreen help انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که اپلیکیشن ناقص، ذخیره نمی‌شود.)
  2. ساخت پروفایل شخصی و ذخیره اپلیکیشن خود در پروفایل
  3. پرداخت هزینه (هزینه پرداختی برای دانشجویان خارجی ۱۱۴ دلار کانادا است. توجه داشته باشید که حتی در صورت پذیرفته نشدن شما برای دریافت CAQ این هزینه عودت داده نخواهد شد. همچنین این مبلغ هیچ ربطی به هزینه‌ای که برای دریافت اجازه تحصیل (استادی پرمیت) به دولت کانادا پرداخت می‌کنید، ندارد)
  4. پرینت چک‌لیست و فرم
  5. امضای فرم‌
  6. ارسال تمامی مدارک درج شده در چک‌لیست، به آدرس زیر:

Service aux étudiants étrangers, Ministère de l’Immigration, de la Diversité ET de l’Inclusion, 285rue Notre-Dame Ouest, 4e étage, Montréal (Québec) H2Y 1T8, CANADA

متقاضیان توجه داشته باشند که فرم امضا شده و مدارک موردنیاز را بدون تأخیر ارسال کنند زیرا اپلیکشن تا زمانی که فرم و مدارک را ارسال نکنید، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. همچنین توجه داشته باشید که پروسه CAQ به مدت ۲۰ روز کاری زمان می‌برد که این مدت، بدون درنظر گرفتن زمان پست است. افرادی که به صورت آنلاین برای دریافت CAQ اقدام می‌کنند، توجه داشته باشند که برای دریافت تأییدیه رسید مدارک باید به مدت ۳ هفته منتظر بمانند و از آنجاییکه اولویت پروسه آماده‌سازی CAQ بر اساس تاریخ رسید است، لطفاً برای پرسیدن سؤال با سفارت تماس نگیرید.

منابع: