ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای جهان است که هر سال گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. ایتالیا همچنین با ۵۰ مکان ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، رتبه نخست کشورهای جهان را در این زمینه دارد. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۸ میلیون گردشگر وارد ایتالیا شدند. با وجود اینکه ایتالیا دارای شاهکارهای هنری بسیاری بوده و از نظر معماری نیز غنی است اما تمام جاذبه های گردشگری ایتالیا در حوزه هنر و معماری خلاصه نمی‌شوند. ایتالیا دارای اماکن دیدنی بسیاری برای گردشگران است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

جاذبه های گردشگری رم

شهر رم که پایتخت ایتالیاست، بسیاری از میراث فرهنگی و مکان های دیدنی این کشور را در خود جای داده است. در این بخش به معرفی چند مورد از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری رم می‌پردازیم:

کولوسئوم

جاذبه های گردشگری ایتالیا کلوسئوم

کولوسئوم که بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر ساخته‌شده در جهان است، در مرکز شهر رم قرار دارد و یکی از اماکن بسیار شگفت‌انگیز برای گردشگران محسوب می‌شود. نام دیگری که برای کولوسئوم استفاده می‌شود، آمفی‌تئاتر فلاوین است. این آمفی‌تئاتر ۱۸۹ متر ارتفاع و ۱۵۶ متر پهنا دارد و مقدار سنگ مرمر به کار رفته در ساخت آن، ۱۰۰۰۰۰ متر مکعب برآورد شده است. همچنین این آمفی‌تئاتر با تعداد تقریباً ۴ میلیون بازدیدکننده در سال یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری در ایتالیا است. کولوسئوم به عنوان یکی از آثار بزرگ معماری و مهندسی امپراطوری رم در نظر گرفته می‌شود که با ظرفیتی نزدیک به ۵۰۰۰۰ نفر، برای برگزاری رویدادهای مختلف استفاده می‌شد. باوجود اینکه بلایای طبیعی و زلزله‌های متعدد باعث ایجاد خرابی‌های بسیار در این آمفی‌تئاتر شده است؛ هنوز هم بخش‌هایی از آن سالم مانده است که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

پانتئون

جاذبه های گردشگری ایتالیا پانتئون

پانتتئون از بناهای بسیار زیبا و تاریخی ایتالیا است که از جمله آثار بازمانده از زمان امپراطوری رم است و معماری شگفت‌‌انگیزی از امپراطوری رم را به تصویر می‌کشد. ساختمان‌های متقارن، ارتفاع و قطر‌های برابر و شعاع‌های زیبای نور به این بنا جلوه‌ای خاص داده‌اند. شاه‌های ایتالیا، رافائل (نقاش دوره رنسانس) و بسیاری از افراد سرشناس ایتالیا در پانتئون دفن شده‌اند.

فروم رم

جاذبه های گردشگری ایتالیا فروم رم

فروم رم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایتالیا بوده و به شکل یک میدان مستطیلی است که با خرابه‌های تعداد زیادی از ساختمان‌های مهم دولتی قدیمی احاطه شده است. این فروم همچنین در مرکز شهر رم در یک روستای کوچک بین تپه پالاتین و کاپیتولین قرار دارد. اندازه این فروم ۲۵۰ در ۱۷۰ مترمربع است.

دیگر جاذبه های گردشگری ایتالیا

در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری در دیگر مناطق ایتالیا می‌پردازیم:

کانال ونیز

جاذبه های گردشگری ایتالیا کانال ونیز

کانال یا آبراه ونیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایتالیا است که بازدید از آن، آرزوی بسیاری از کسانی است که این کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند. در واقع شهر ونیز از تعدادی جزیره تشکیل شده و کانال‌های بسیاری در آن قرار دارند. این کانال‌ها مدت‌هاست که به عنوان خیابان‌های اصلی شهر شناخته می‌شود. قایق‌های ونیزی یا گندولا که با پارویی دسته‌بلند هدایت می‌شوند و در میان آبراه ونیز (کانال ونیز) حرکت می‌کنند، یکی دیگر از زیبایی‌های این شهر هستند. «کانال بزرگ ونیز» معروف‌ترین راه آبی این کانال است که یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری ایتالیا است. همچنین ساختمان‌های قدیمی در کنار این کانال که سال‌ها بدون هیچ گونه تغییری باقی مانده‌اند، حال و هوایی رمانتیک به شهر می‌دهند.

برج کج پیزا

جاذبه های گردشگری ایتالیا برج کج پیزا

برج کج پیزا در حقیقت تنها جاذبه دیدنی شهر پیزا نیست ولی به خاطر داشتن ظاهری عجیب، دارای تعداد زیادی بازدیدکننده از سراسر دنیا است. امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند از پله‌های آن بالا بروند و منظره فوق‌العاده شهر را از بالای برج مشاهده کنند که البته برای مشاهده این منظره زیبا باید از ۳۰۰ پله بالا بروند.

دریاچه کومو

جاذبه های گردشگری ایتالیا دریاچه کومو

دریاچه کومو یکی از تماشایی‌ترین مناظر ایتالیا است که کوه‌های بلند موجود در اطراف آن و شهرهای کوچک زیبای واقع در حاشیه این دریاچه، آن را به یکی از اماکن مورد علاقه گردشگران تبدیل کرده است. آب و هوای معتدلی که در سواحل این دریاچه حاکم است شبیه به آب و هوای مدیترانه‌ای بوده که بازدید از این دریاچه را برای گردشگران بسیار جذاب کرده است.

کلیسای جامع فلورانس

جاذبه های گردشگری ایتالیا کلیسای جامع فلورانس

کلیسای جامع فلورانس دارای قدمتی طولانی بوده و به عنوان یکی از بهترین کلیساهای جهان شناخته شده است. این کلیسای جامع از کرانه آسمان شهر فلورانس عبور می‌کند و محل ناقوس این کلیسا ۸۲ متر طول دارد.

واتیکان

جاذبه های گردشگری ایتالیا واتیکان

شهر واتیکان سراسر نمای هنرهای بسیار با ارزش است و در رأس آنها بازیلیکا سنت-پیتر می‌باشد که مقبره سنت-پیتر نیز در آن واقع شده است. همچنین پیتا یکی از آثار بسیار زیبا و تاثیرگذار میکل‌آنژ، در این محل قرار دارد. کلیسای سیستین نیز یکی دیگر از اماکن فوق‌العاده جذاب است که یکی از دلایل شهرت آن، نقاشی‌های زیبای موجود بر دیوار و سقف آن است که اثر میکل‌آنژ هستند. آثار زیبای بسیاری از هنرمندان مشهور ایتالیایی نیز در موزه واتیکان نگهداری می‌شوند.

گالری اوفیتزی

جاذبه های گردشگری ایتالیا گالری اوفیتزی

گالری اوفیتزی که در شهر فلورانس ایتالیا قرار دارد، یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های هنر جهان است که گردشگران زیادی را به خود دیده است. این گالری علاوه بر اینکه آثار برجسته‌ای از هنرهای غربی را در خود گنجانده، شامل مجموعه‌ای از نقاشی‌هایی است که رشد تدریجی هنر نقاشی را در ایتالیا (از قرن ۱۴ تا قرن ۱۶) به تصویر می‌کشد.

کلیسای جامع میلان

جاذبه های گردشگری ایتالیا کلیسای جامع میلان

کلیسای جامع میلان یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان بوده که از جمله نمونه‌های مهم سبک معماری گوتیک در دنیا است. همچنین کلیسای جامع میلان بعد از بازیلیکا، دومین کلیسای بزرگ ایتالیا می‌باشد. یکی از موضوعات جالب درباره این کلیسا این است که تکمیل آن نزدیک به ۶ قرن زمان برده است. ساخت سقف این کلیسا تا قرن ۱۹ ادامه داشته و انجام جزئیات دیگر آن تا قرن ۲۰ به طول انجامیده است. مصالح به کار رفته در ساخت این کلیسای جامع، شامل آجر و سنگ مرمر بوده و با استفاده از مجسمه‌های بسیار زیبا (۳۱۵۹ مجسمه) تزئین شده است.

منبع: