کانادا یکی از اولین گزینه‌های انتخابی برای افرادی است که می‌خواهند خارج از کشور تحصیل کنند. در این مطلب قصد داریم شرایط تحصیل در کانادا را بررسی کنیم. لازم به ذکر است تحصیل در کانادا علاوه بر داشتن سیستم آموزشی با کیفیت، مزایای دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • دانشگاه‌های مقرون به‌صرفه نسبت به کشورهای مطرح انگلیسی زبان
  • دانشگاه‌های برتر در سطح جهانی
  • زبان انگلیسی به عنوان زبان غالب در بیشتر شهرهای کانادا
  • امنیت و کیفیت بالای تحصیل و زندگی
  • دانشگاه‌های تحقیق-محور

بهترین دانشگاه‌های کانادا

همانطور که ذکر کردیم، بسیاری از دانشگاه‌های کانادا در رنکینگ جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. در ادامه ۱۰ دانشگاه برتر کانادا براساس رنکینگ جهانی QS در سال ۲۰۲۰ را مشاهده می‌کنیم:

  1. دانشگاه تورنتو (رتبه ۲۹ جهانی)
  2. دانشگاه مک‌گیل (رتبه ۳۵ جهانی)
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ۵۱ جهانی)
  4. دانشگاه آلبرتا (رتبه ۱۱۳ جهانی)
  5. دانشگاه مونترال (رتبه ۱۳۷ جهانی)
  6. دانشگاه مک‌مستر (رتبه ۱۴۰ جهانی)
  7. دانشگاه واترلو (رتبه ۱۷۳ جهانی)
  8. دانشگاه وسترن اونتاریو (رتبه ۲۱۱ جهانی)
  9. دانشگاه کلگری (رتبه ۲۳۳ جهانی)
  10. دانشگاه کویین (رتبه ۲۳۹ جهانی)

برای اطلاعات بیشتر درباره این دانشگاه‌ها به صفحه مربوط به برترین دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۰ مراجعه کنید.

پذیرش از دانشگاه‌های کانادا

شرایط تحصیل در کانادا پذیرش از دانشگاه های کانادا

برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا باید مراحل زیر طی شود:

  1. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در این کشور را دارند باید ابتدا دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را انتخاب و با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه، شرایط پذیرش مخصوص به رشته مورد نظر خود را پیدا کنند. با وجود اینکه شرایط پذیرش از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت است اما تمامی دانشگاه‌ها علاوه بر شرایط خاص، مدارک ثابتی را برای پذیرش نیاز دارند که در بخش “مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا” در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
  2. بعد از اطلاع از شرایط پذیرش در دانشگاه و رشته مورد نظر، متقاضی باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و پس از ثبت درخواست (Application) در سایت دانشگاه، مدارک را آپلود کرده و منتظر پاسخ دانشگاه بماند. البته بعضی از دانشگاه‌ها برای بررسی درخواست پذیرش، مدارک را به صورت نسخه چاپی از متقاضی می‌خواهند که در این صورت متقاضی باید مدارک را در زمان ثبت درخواست به‌صورت پستی ارسال کند.
  3. اگر شرایط فرد با شرایط مورد نیاز برای دانشگاه مطابقت داشته باشد، نامه‌ای تحت عنوان «نامه پذیرش» از دانشگاه برای فرد ارسال می‌شود. در مقاطع تحصیلات تکمیلی (به‌ویژه مقطع دکتری) معمولاً مکاتبه با یکی از اساتید دانشگاه در رشته مورد نظر و دریافت تأیید و توصیه‌نامه از وی (پیش از اقدام جهت دریافت پذیرش) لازم است. البته در اکثر موارد (به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های برتر) داشتن حداقل شرایط، تضمین‌کننده دریافت پذیرش نیست و با توجه به تعداد بالای متقاضیان و رقابت زیاد، کمیته پذیرش (و استاد مورد نظر برای مقاطع کارشناسی ارشد تحقیق‌محور و دکتری) از بین دانشجویان بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند.
  4. متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های کبک باید CAQ1 دریافت کرده و همراه با مدارک خود در سایت سفارت آپلود کنند. متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کبک احتیاجی به دریافت CAQ ندارند.
  5. بعد از دریافت نامه پذیرش برای رشته و دانشگاه مورد نظر، باید به سایت سفارت کانادا رفته و برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و اجازه تحصیل (استادی پرمیت) اقدام شود. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا به صفحه مربوط به مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا و اجازه تحصیل در کانادا مراجعه کنید.

(۱)دانشجویان ایرانی برای دریافت CAQ و یا مدرک پذیرش از کبک، به مدارک زیر نیاز دارند:

  • پاسپورت
  • نامه پذیرش
  • عکس شناسایی

همچنین باید در نظر داشته باشید که پروسه انجام CAQ به مدت ۲۰ روز کاری به طول می‌انجامد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا

شرایط پذیرش با توجه به دانشگاه و رشته متفاوت خواهد بود اما به صوت کلی اکثر دانشگاه‌ها مدارک زیر را برای پذیرش الزامی می‌دانند:

  • کپی مدارک و ریزنمرات
  • CV یا رزومه
  • مدرک زبان۱
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه

(۲)مدرک زبان با توجه به دانشگاه و زبان تدریس رشته مورد نظر متفاوت است. در صورتیکه افراد قصد دریافت پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های انگلیسی زبان را داشته باشند، باید آیلتس ۶.۵ یا تافل معادل آن ارائه دهند که البته نمره مذکور با توجه به شرایط اختصاصی دانشگاه و رشته، متغیر است و ممکن است نمره بالاتر یا پایین‌تری موردنیاز باشد.

شهریه دانشگاه‌های کانادا

شهریه دانشگاه‌های کانادا در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است اما متوسط شهریه سالانه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ۲۷۰۰۰ دلار کانادا  و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۱۶۰۰۰ دلار کانادا و هزینه کالج‌های کانادا از ۸۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار در سال است.

هزینه کتاب و وسایل آموزشی

برای برآورد هزینه موردنیاز برای زندگی و تحصیل در کانادا، باید هزینه‌های مربوط به کتاب‌های درسی و آموزشی را نیز در نظر گرفت. هر دانشجوی بین‌ا‌لمللی به طور متوسط هزینه‌ای معادل ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کانادا را در سال صرف خرید کتاب و دیگر وسایل کمک‌درسی می‌کند. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از کتاب‌های موجود در کتابخانه دانشگاه و یا خواندن کتاب‌ها به صورت آنلاین (پی‌دی‌اف و کتاب‌های الکترونیکی) تا حد زیادی از این هزینه کاسته می‌شود.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا براساس شهر انتخابی متفاوت است اما به طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادا است. این هزینه شامل هزینه خوراک، حمل و نقل و دیگر مخارج زندگی است. برای اطلاعات بیشتر درباره هزینه زندگی به صفحه مربوط به هزینه زندگی در کانادا  مراجعه کنید.

منابع: