کشور آلمان دارای مزایای بسیاری برای زندگی و تحصیل است و تعداد زیادی از افراد را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. آشنایی با حقایق جالب درباره آلمان دید وسیع‌تری درباره این کشور به افراد می‌دهد. در ادامه به برخی از حقایق جالب درباره این کشور می‌پردازیم.

1- پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی!

جالب است بدانید که آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی است و در هر کیلومتر مربع آن تقریباً ۲۳۱ نفر زندگی می‌کنند.

2- پایتخت آلمان ۷ بار تغییر کرده است!

یکی از موضوعات بسیار جالب درباره آلمان این است که پایتخت این کشور را ۷ بار تغییر داده‌اند. پایتخت آلمان ابتدا آخن سپس رگنسبورگ، فرانکفورت، نورنبرگ، برلین، وایمار، بن و برلین شرقی بوده و از سال ۱۹۹۰ مجدداً به برلین تغییر پیدا کرده است.

3- زندانیان آلمانی اجازه فرار دارند!

قانون کشور آلمان معتقد است که یکی از غرایز بشر نیاز به رها و آزاد بودن است و زندانیان این حق را دارند که از زندان فرار کنند. بنابراین قانون این کشور برای فرار کردن از زندان مجازاتی درنظر نمی‌گیرد که البته فقط خود عمل “فرار کردن” مجازات ندارد و زندانیان به ازای ارتکاب هر گونه جرمی حین عمل فرار کردن مجازات خواهند شد.

4- اولین کتاب چاپی در آلمان!

اولین کتاب چاپی انجیل است که توسط یوهانس گوتنبرگ در آلمان به چاپ رسید. این کتاب در ۲۳ فوریه سال ۱۴۵۵ در مانتس چاپ شد.

5- هر نامی برای کودکان آلمانی، مناسب نیست!

قانون آلمان اسامی‌ای که نشانگر جنسیت مشخصی نیستند را ممنوع کرده است. این قانون همچنین اجازه انتخاب نام خانوادگی به عنوان نام را برای کودکان نمی‌دهد. مشهورترین نام‌ها در سال ۲۰۱۴ برای دختران Sophie و Sofie و برای پسران Maximilian  بوده است.

6- فانتا، آلمانی است!

به علت تحریمات تجاری طی جنگ جهانی دوم که واردات کوکاکولا (از طرف آمریکا) را به آلمان ممنوع کرده بود، رییس کوکاکولا در آلمان تصمیم به ساخت محصولی داخلی گرفت. وی برای ساخت این محصول از پسماند غذاها مانند پنیر یا تفاله سیب استفاده کرد. اکنون ۱۳۰ میلیون فانتا هرروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7- ساعت تابستانی از آلمان شروع شد!

ساعت تابستانی که امروزه در اغلب کشورهای جهان اعمال می‌شود، در سال ۱۹۱۶ در آلمان آغاز شد. ساعت تابستانی یا Adoptive Daylight Saving برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و بدین منظور ساعت‌ها در تابستان ۱ ساعت به عقب و در پاییز ۱ ساعت به جلو کشیده می‌شوند.

8- آلمانی‌ها پنجره‌ها را می‌بندند!

بسیاری از افراد آلمانی معتقدند که باز بودن پنجره باعث بروز بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و یا درد مفاصل می‌شود. به همین خاطر است که پنجره‌ها در آلمان حتی در بهترین آب و هوا بسته هستند.

9- سرزمین شعرا و منتقدان

کشور آلمان گاهی به عنوان سرزمین شعرا و منتقدان شناخته می‌شود. نویسندگان این کشور ۱۳ جایزه نوبل را از آن خود کرده‌اند.‌ همچنین افراد بزرگی نظیر فردریک شیلر، ارنست هافمن، گونتر گراس، بتهوون، باخ، گوته،  هیگل، کانت، نیچه و… همگی آلمانی بوده‌اند.

10- فوتبال در آلمان!

فوتبال محبوب‌ترین ورزش در کشور آلمان است. همچنین تیم فوتبال این کشور دومین تیم فوتبال موفق جهان بوده و موفق به قهرمانی در ۴ دوره جام جهانی و ۳ دوره لیگ قهرمانان اروپا (European Championships) شده است.

11- بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا!

کشور آلمان به عنوان قدرتمندترین کشور اروپایی از نظر اقتصاد جهانی است. این کشور همچنین از نظر قدرت اقتصادی در جایگاه چهارم جهانی قرار گرفته است. خوب است بدانید که آمریکا، چین و ژاپن دارای وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به آلمان هستند.

12- جشن تولد زودتر از موعد، ممنوع!

آلمانی‌ها معتقدند که اگر تولد کسی را زودتر از موعد، تبریک بگویند و یا افراد زودتر از موعد کادوهای تولدشان را باز کنند، بدشانسی می‌آورد.

13- به آلمانی‌ها نزدیک نشوید!

آلمانی‌ها برای حریم شخصی خود بسیار ارزش قائل هستند. بنابراین اگر با فردی آلمانی روبرو شدید برای احوال‌پرسی او را در آغوش نگیرید مگر اینکه دوست صمیمی‌تان باشد. توجه داشته باشید که هنگام صحبت کردن با یک آلمانی حتماً فاصله را رعایت کنید.

14- تمام کردن سوخت، غیر قانونی است!

اگر آلمان را برای زندگی انتخاب کرده‌اید، توجه داشته باشید که قبل از رفتن به اتوبان از داشتن سوخت کافی برای وسیله نقلیه خود مطمئن شوید زیرا اگر در اتوبان‌های آلمان سوخت تمام کنید در حقیقت مرتکب امری غیر قانونی شده‌اید.

15- درخت کریسمس، آلمانی است!

یکی از موضوعات بسیار جالب درباره آلمان این است که این درخت برای اولین بار در این کشور و طی دوره رنسانس ایجاد شد که البته در آن زمان به جای آویزان کردن چراغ‌های رنگی به این درخت آن را با سیب و فندق و میوه‌های دیگر تزئیین می‌کردند.

منابع: