نقاشی و به تصویر کشیدن رویدادهای مختلف همواره در میان آدمیان، دارای محبوبیت بوده است. از هزاران سال پیش که بشر رویدادهای روزمره خود را به تصویر کشید تا به امروز، نقاشی یکی از موضوعات مورد توجه است. همچنین نقاشان برجسته‌ای نظیر پیکاسو، داوینچی، ون گوگ، میکل‌آنژ، رافائل و… با آثار خود به شهرتی جهانی رسیده‌اند که یکی از دلایل مهم این شهرت سبک خاص آنها در نقاشی‌هایشان است. آشنایی با نقاشی های معروف جهان و درک مفاهیم پیچیده موجود در زوایای پنهان آن همواره از دغدغه‌های هنردوستان بوده است. در ادامه به برخی از نقاشی های معروف پیکاسو، داوینچی، ون گوگ، مونک، سالوادور دالی، رامبرانت، میکل‌آنژ، یوهانس ورمیر و جیمز ویسلر نگاهی می‌اندازیم.

مونا لیزا (Mona Lisa)

مونا لیزا یکی از نقاشی های معروف جهان بوده و توسط لئوناردو داوینچی به تصویر کشیده شده است. تابلو مونا لیزا که خلق آن ۴ سال زمان برده است، در موزه لوور پاریس قرار دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که این اثر، چهره لیزا گرادینی اشراف‌زاده ایتالیایی است. مهم‌ترین دلیل شهرت مونا لیزا، ظرافت و پیچیدگی حالت چهره و همچنین لبخند مبهم او است. با وجود زیبایی غیرقابل کتمان مونا لیزا یکی دیگر از دلایل شهرت آن، این است که این اثر دو بار به سرقت رفته است.

نقاشی های معروف جهان مونالیزا

شام آخر (The Last Supper)

شام آخر

تابلوی نقاشی شام آخر یکی دیگر از آثار معروف لئوناردو داوینچی است. داوینچی در این اثر، آخرین شام حضرت مسیح و طرفدارانش را به تصویر کشیده است. او برای به تصویر کشیدن شام آخر، نزدیک به سه سال زحمت کشیده است.

شب پرستاره (The Starry Night)

شب پرستاره

یکی دیگر از نقاشی های معروف جهان شب پرستاره است. شب پرستاره یکی از آثار جذاب ون گوگ  بوده که در سال ۱۸۸۹ به تصویر کشیده شده است. شب پرستاره، شهر سنت رمی را زیر خورشید چرخان نشان می‌دهد. این اثر در موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار دارد.

جیغ (the Scream)

جیغ

جیغ، اثر مونک، یکی از نقاشی‌های معروف جهان است. مونک در این اثر، فردی را به تصویر کشیده است که ترسیده و در حال جیغ زدن است. “جیغ”، آخرین بار در سال ۲۰۰۴ به سرقت رسید و بعد از دو سال در سال ۲۰۰۶ پیدا شد. این اثر، اکنون در گالری ملی نروژ است.

تداوم حافظه (The persistence of Memory)

تداوم حافظه

این اثر هنری در سال ۱۹۳۱ توسط سالوادور دالی به تصویر کشیده شده است. آنچه در ابتدا به نظر می‌آید، ساعت‌های ذوب شده‌ای است که مورچه و مگس‌ها دور آن جمع شده‌اند. بعضی بر این باورند که این اثر، منعکس کننده نظریه نسبیت انیشتین مبنی بر نسبی بودن مفهوم زمان است. “تدام حافظه” اثری مهم از سبک سورئال بوده و هم‌اکنون در موزه هنرهای مدرن نیویورک است.

گشت شبانه (the Night Watch)

گشت شبانه

از دیگر نقاشی های معروف جهان می توان به گشت شبانه که توسط رامبرانت در سال ۱۶۴۲ به تصویر کشیده شده است اشاره کرد. تکمیل این اثر سه سال به طول انجامید و به عنوان مبهم‌ترین نقاشی رامبرانت شناخته می‌شود. تعداد بسیاری از افراد با مشاهده این اثر گمان می‌کنند “گشت شبانه” تصویری از شب است درصورتیکه این تصویر، چهره‌ای از روز را نشان می‌دهد. این اثر در موزه ریجکس آمستردام در هلند قرار دارد.

دختری با گوشواره مروارید (The Girl With A Pearl Earring)

دختری با گوشواره های مروارید

این نقاشی، یکی از آثار هنری یوهانس ورمیر (فرمیر) بوده که در سال ۱۶۶۵ به تصویر کشیده شده است. ورمیر نقاشی هلندی بوده و اثر او با عنوان “دختری با یک گوشواره مروارید”، “مونا لیزای هلندی” نیز نامیده می‌شود که دلیل این نامگذاری، وجود ابهام در هر دو نقاشی است. این تابلوی نقاشی در موزه مائریتشویس در لاهه هلند نگهداری می‌شود.

مادر ویسلر (Whistler’s Mother)

مادر

تابلو نقاشی مادر ویسلر در سال ۱۸۷۱ توسط جیمز مک‌نیل ویسلر به تصویر کشیده شده است. این نقاشی نشان‌دهنده مادر ویسلر بوده (به همین منظور “مادر نقاش” نیز نامیده می‌شود) که بر روی یک صندلی مقابل دیواری خاکستری نشسته است. این اثر در موزه اورسی در پاریس قرار دارد.

نقاشی های معروف پیکاسو

در این بخش به معرفی ۳ مورد از نقاشی های معروف پیکاسو می‌پردازیم:

گرنیکا (Guernica)

گرنیکا

گرنیکا یکی از آثار نقاش معروف، پابلو پیکاسو است که بمباران شهر گرنیکا در اسپانیا (حین جنگ داخلی اسپانیا) را نشان می‌دهد. این نقاشی یکی از مهم‌ترین کارهای ضد جنگ در تاریخ هنر است. گرنیکا اکنون در موزه موسیو رینا سوفیا مادرید نگهداری می‌شود.

زن روی مبل قرمز (Woman in a Red Armchair)

زن روی مبل قرمز

این اثر بسیار زیبا توسط پیکاسو در میانه سال ۱۹۲۰ به تصویر کشیده شده است. وی در این اثر با به تصویر کشیدن فرمی شبیه به استخوان‌های یک خانم که در سایه و عمق یک مبل (صندلی راحتی) قرمز فرو رفته، یکی از زیباترین نقاشی‌های خود را به تصویر کشیده است.

کودک و کبوتر (Child with a Dove)

کودک و کبوتر

کودک و کبوتر یکی از اولین کارهای پیکاسو است. این اثر، زمانی به تصویر کشیده شده است که او ۲۱ سال (و یا کمتر) داشت. از آنجاییکه پدر پیکاسو تعداد زیادی حیوان خانگی نگه می‌داشت و خود او هم علاقه زیادی به آنها علی‌الخصوص کبوتران داشت، حضور کبوتر در چند اثر پیکاسو به چشم می‌خورد.

منبع:

www.worldatlas.com