امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد، آلمان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند که یکی از دلایل مهم این انتخاب، کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور است. در این مقاله به بررسی مزایای تحصیل در آلمان می پردازیم.

مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان

  1. دانشگاه‌های آلمان در زمینه‌های تحصیلی متعدد (از علوم و مهندسی تا هنر، فلسفه و خداشناسی) بسیار پیشرفته است که این موضوع یکی از دلایل مهم علاقه دانشجویان به این کشور به حساب می‌آید.
  2. آلمان نسبت به کشورهای اروپایی دیگر دارای تعداد بیشتری دانشگاه است که در رنکینگ جهانی از رتبه‌های خوبی برخوردارند. برای اطلاع بیشتر از دانشگاه‌های برتر این کشور می‌توانید به صفحه بهترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ مراجعه کنید.
  3. صرف‌نظر از بعضی دانشگاه‌های غیر رایگان آلمان مانند دانشگاه‌های خصوصی و دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتمبرگ (اخذ شهریه از دانشجویان غیر اروپایی)، بیشتر دانشگاه‌های این کشور رایگان است و دانشجویان با صرف هزینه بسیار اندک می‌توانند به تحصیل در این کشور بپردازند. همچینن دانشگاه‌های غیر‌ رایگان این کشور در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر کشورهای اروپایی هزینه کمتری دارد.
  4. ۱۳درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه‌‌های آلمان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل میدهند که این موضوع، شرایط تحصیل را برای دانشجویان خارجی راحت‌تر می‌کند. همچنین این دانشگاه‌ها برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی فرصت شغلی بعد از تحصیل را نیز فراهم می‌کنند.
  5. دانشگاه‌های آلمان توسط انجمن دولتی و صنعتی و اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شوند. با وجود حامیان مالی مذکور دانشگاه‌های آلمان توانایی انجام تحقیقات بدون محدودیت را دارند که همین موضوع باعث پرورش دادن خلاقیت دانشجویان می‌شود.
  6. با وجود اینکه بسیاری از واحدهای درسی در دانشگاه‌های این کشور به زبان آلمانی است اما تقاضای بالای دانشجویان بین‌المللی باعث شده است تا بعضی از دانشگاه‌های این کشور رشته‌ها و واحدهایی به زبان انگلیسی نیز ارائه دهند. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، رشته‌های کارشناسی ارشد را (مخصوصاً در زمینه مهندسی) به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.
  7. هزینه ترمی که دانشجویان پرداخت می‌کنند، معمولاً هزینه مربوط به حمل و نقل عمومی را شامل می‌شود. (با وجود اینکه دانشگاه‌های رایگان این کشور هزینه‌ای بابت شهریه دریافت نمی‌کنند اما دانشجویان باید مبلغی تحت عنوان هزینه ترم بپردازند.)
  8. از آنجاییکه یکی از دلایل شهرت آلمان نظم و قانون بسیار سختگیرانه آن است، دانشجویان با تحصیل در آلمان علاوه بر بهبود سطح دانش خود در آن زمینه تحصیلی، به شخصیتی منظم و قانون‌مند دست پیدا می‌کنند که این موضوع باعث پیشرف آنان در زمینه‌های غیرتحصیلی زندگی نیز می‌شود.
  9. از آنجاییکه زندگی دانشجویی و هزینه‌های بالای مربوط به آن یکی از مسائل دغدغه‌ساز برای بسیاری از دانشجویان است، انتخاب آلمان بسیار مناسب است چرا که هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به کشورهای هممرز خود مانند فرانسه ویا هلند پایین‌تر است.
  10. دانشجویان بعد از تکمیل تحصیلات خود در آلمان به مدت ۱۸ ماه زمان دارند تا به جستجوی شغل بپردازند. دانشجویان همچنین می‌توانند در این مدت به دنبال فرصت‌های تحصیلی بیشتری باشند. این مورد یکی از مزیت‌های قابل توجه تحصیل در آلمان است.
  11. یکی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان ایجاد فرصت یادگیری زبان آلمانی است. بسیاری از افراد در ابتدا متوجه اهمیت زبان آلمانی نمی‌شوند اما برای روشن‌تر شدن موضوع، بهتر است ذکر کنیم که تعداد گویشوران زبان آلمانی در اروپا نسبت به زبان‌های فرانسه و یا اسپانیایی بیشتر هستند. این زبان همچنین از جمله زبان‌های پیشتاز در زمینه علوم و مهندسی است.
  12. دانشجویان بین‌المللی در صورت دارا بودن شرایط مربوط به دریافت بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند از بورسیه های تحصیلی در آلمان بهره ببرند.

منابع: