فرانسه یکی از کشورهای بسیار زیبا در جهان است که همواره به عنوان پربازدیدترین مقصد گردشگری جهان به حساب می‌آید. برای شناخت بیشتر این کشور، خوب است تا با حقایق جالب درباره فرانسه آشنا شویم. در ادامه به برخی از این حقایق خواهیم پرداخت.

1-اجازه ازدواج با مردگان!

یکی از حقایق جالب درباره فرانسه امکان ازدواج با فردی است که از دنیا رفته. برای به وقوع پیوستن این امر باید شرایط خاصی وجود داشته باشد که یکی از آنها موافقت رئیس جمهور فرانسه با این ازدواج است. برای به وقوع پیوستن این ازدواج، فرد باید ثابت کند که آنها قبل از فوت شخص، قرار ازدواج گذاشته بودند. همچنین او از میراث فرد سهمی نمی‌برد. این نوع ازدواج در فرانسه خیلی رایج نیست و در گذشته معمولاً در شرایطی رخ می‌داد که فرد در جنگ کشته شده بود.

۲-کوتاه‌ترین سلطنت تاریخ!

سلطنت لوییس XIX تنها به مدت ۲۰ دقیقه طول کشید که کوتاه‌ترین سلطنت یک شاه و یا ملکه در طول تاریخ بوده است. درحقیقت لوییس XIX، اصلاً بر کشور سلطنت نکرد. یکی از دیگر از کوتاه‌ترین سلطنت‌های تاریخ، سلطنت جان اول است. او پنج ماه پیش از تولد به سلطنت رسید و تنها به اندازه ۵ روز سلطنت کرد.

۳-اختراع موبایل دوربین‌دار!

یکی دیگر از حقایق جالب درباره فرانسه این که موبایل دوربین‌دار توسط فردی فرانسوی به نام فیلیپ کان در سال ۱۹۹۷ اختراع شد. در واقع می‌توان گفت که عکس‌های سلفی مدیون اختراع هیجان‌انگیز کان است.

۴-نان باگت را برعکس روی میز نگذارید!

نان در فرانسه

براساس باوری خرافی، مردم فرانسه معتقدند که قرار دادن باگت به صورت برعکس، بدشانسی می‌آورد که این موضوع بسیاری از خارجیان را در فرانسه شوکه می‌کند.

۵-پرچم سفید فرانسه!

از دیگر حقایق جالب درباره فرانسه اینکه پرچم رسمی پادشاهی فرانسه از سال ۱۸۱۴ تا ۱۸۳۰ به رنگ سفید بود و هیچ رنگ و نشانی بر  روی خود نداشت.

۶-لوور، پربازدیدترین موزه جهان!

لوور، پربازدیدترین موزه جهان بوده و دارای تعداد بیش از ۹ میلیون بازدیدکننده در سال است.

۷-بیشترین تعداد جایزه نوبل ادبیات!

کشور فرانسه دارای بیشترین جایزه نوبل ادبیات در جهان است که این موضوع به وضوح، نشان‌دهنده ادبیات غنی این کشور است.

۸-رکورد پیرترین فرد جهان!

بر اساس آمار گزارش شده در گینس، پیرترین فرد جهان خانمی فرانسوی بوده که به مدت ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز عمر کرده است.

۹-ممنوعیت مصرف سیب‌زمینی!

مصرف سیب‌زمینی از سال ۱۷۴۸ تا ۱۷۷۲ در کشور فرانسه غیرقانونی بود زیرا فرانسوی‌ها بر این باور بودند که سیب زمینی باعث بیماری جذام می‌شود.

۱۰-طولانی‌ترین رمان تاریخ، فرانسوی است!

مارسل پروست، نویسنده فرانسوی، رکورددار طولانی‌ترین رمان تاریخ است. این رمان با عنوان “در جستجوی زمان از دست رفته” بیش از ۳۰۰۰ صفحه است و ۱۳ جلد دارد. همچنین این رمان دارای هزاران شخصیت متفاوت است.

۱۱-پاریس، شهر روشنایی!

پاریس غالباً با عنوان شهر روشنایی شناخته می‌شود که این نامگذاری ممکن است دو دلیل داشته باشد. یکی از این دلایل، نقش عمده پاریس در عصر روشنگری(Age of Enlightenment) است. دلیل دیگر این نامگذاری این است که پاریس از جمله اولین شهرهای اروپایی بود که چراغ گاز را در طول خیابان‌های این شهر نصب کرد.

۱۲-ابداع اصطلاح “جناح راست و چپ“!

اصطلاح جناح راست و چپ که امروزه برای توصیف گروه‌های مختلف سیاسی استفاده می‌شود طی انقلاب فرانسه ابداع شد. علت این امر این بود که در آن زمان بیشتر اصلاح‌طلبان، سمت چپ و بیشتر اصولگرایان، سمت راست مجلس شورای ملی می‌نشستند.

۱۳-خروس، سمبل فرانسه!

خروس از دوران انقلاب فرانسه، سمبل کشور فرانسه است. این نماد بر سکه‌ها و تمبرهای ملی جمهوری فرانسه دیده می‌شود.

۱۴- سلام یا خداحافظ!

واژه Salut در زبان فرانسوی هم به معنای سلام و هم خداحافظ است که تشخیص معنای درست آن بستگی به شرایط مکالمه دارد.

۱۵-غذاهای عجیب!

خوردن صدف خام، حلزون، پای قورباغه و یا گوشت اسب و خرگوش در میان مردم فرانسه بسیار رایج است اما این غذاها معمولاً در کریسمس و عید پاک خورده می‌شوند.

۱۶-بیش از ۴۰۰ نوع پنیر!

پنیر حقایق جالب درباره فرانسه

کشور فرانسه دارای بیش از ۴۰۰ گونه پنیر است و هر یک از آنها نیز دارای تنوع بسیاری هستند. این موضوع برای کسانی که عاشق پنیر هستند، بسیار خوشحال‌کننده است.

۱۷-قدیمی‌ترین پل فرانسه، نو است!

قدیمی‌ترین پل فرانسه به صورت طعنه‌آمیز  Pont Neuf نامیده می‌شود که به معنای “پل نو” است.

۱۸-معرفی پلاک اتومبیل!

فرانسه اولین کشوری بود که “پلاک” را برای اتومبیل‌ها تعریف کرد. “پلاک اتومبیل”، اولین بار با فرمان پلیس فرانسه در تاریخ ۴ آگوست ۱۸۹۳ معرفی شد.

۱۹-صنعت اتومبیل فوق‌العاده!

فرانسه همواره در طراحی و نوآوری فنی، پیشتاز بوده است. کلاج، گیربکس و حتی خودرو دیفرانسیل جلو  از جمله اختراعات کشور فرانسه است.

۲۰.“آزادی”، شعار ملی جمهوری فرانسه!

شعار ملی جمهوری فرانسه، “آزادی، برابری و برادری” است که برای اولین بار در انقلاب فرانسه محبوبیت پیدا کرد.

منبع: