امروزه بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در خارج از کشور، ایتالیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. دانشجویان دنداپزشکی، علاوه بر آگاهی از مبانی نظری دندانپزشکی، تجربه (بالینی) لازم برای فعالیت در این رشته را نیز کسب می‌کنند. هدف دانشگاه های ایتالیا از آموزش دروس مختلف در رشته دندانپزشکی، تربیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی است که به علوم بیولوژیکی (زیستی) و پایه مسلط بوده و توانایی ارائه خدمات دنداپزشکی را به تمامی اقشار جامعه داشته باشند. همچنین رعایت مسائل اخلاقی از جمله موارد بسیار مهمی است که فارغ‌التحصیلان این رشته باید حین ارائه خدمت در نظر بگیرند. در این مقاله به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، طول دوره دنداپزشکی در ایتالیا، بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در رشته دندانپزشکی، هزینه تحصیل دنداپزشکی در ایتالیا و بازار کار دندانپرشکان در ایتالیا خواهیم پرداخت.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

دانشگاه سیِنا (Siena) ایتالیا دوره دندانپزشکی عمومی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند. این دوره با همکاری مؤسسه اروپایی تحصیلات دندانپزشکی یا Association of Dental European Education (به‌طور مخفف ADEE) که معتبرترین دانشکده‌های دندانپزشکی اروپا را دربرمی‌گیرد، فعالیت می‌کند. مدرک این دوره مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است و نیز با دریافت آن می‌توانید در سراسر اروپا فعالیت کنید.

هدف اصلی این دوره، پرورش دندانپزشکان تراز اول با آموزش مفاهیم پایه همراه با تمام دانش و مهارت‌های مورد نیاز، طبق بالاترین استانداردهای بین‌المللی، با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و ابزارهای دیجیتال است که مرکز دندانپزشکی دانشگاه سیِنا را به یکی از مراکز پیشرو در تحقیقات پایه و کلینیکال (بالینی) و نیز آموزش حرفه‌ای تبدیل کرده است.

برای دانشجویان بین‌المللی و به طور خاص دانشجویان ایرانی، شرایطی برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی از جمله بورسیه استانی ایتالیا نیز هست که مزایایی چون تحصیل رایگان و کمک‌هزینه زندگی را دارد.

برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، گذراندن آزمون IMAT الزامی است.

آزمون IMAT

IMAT، آزمونی بین‌المللی به زبان انگلیسی است که تمام متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، باید در آن شرکت کنند. سؤالات آزمون IMAT توسط مرکز آزمون پذیرش کمبریج طراحی شده و شامل بخش‌های زیر است:

  • بخش ابتدایی: ۱۰ سؤال ارزیابی مهارت استدلال منطقی (مهارت حل مسأله، درک بحث، تحلیل اطلاعات و استنتاج) و ۱۲ سؤال دانش عمومی
  • بخش دوم: ۱۸ سؤال زیست‌شناسی
  • بخش سوم: ۱۲ سؤال شیمی
  • بخش چهارم: ۸ سؤال فیزیک و ریاضی

مدت زمان آزمون IMAT (آیمت) ۱۰۰ دقیقه بوده و هزینه ثبت نام در آن برابر ۱۳۰ یورو است. آزمون IMAT در ایران برگزار نمی‌شود و برای گذراندن آن باید به کشورهایی مانند ترکیه، امارات (دبی) یا ایتالیا سفر کرد.

سطح علمی آزمون IMAT در حد سوم دبیرستان ایتالیا است و با توجه به اینکه عموماً بار علمی دانش‌آموزان ایرانی از دانش‌آموزان اروپایی بالاتر است، متقاضیان ایرانی از این نظر مشکلی برای قبولی در آزمون ندارند. همچنین برخلاف کنکور ایران که از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده، دروس دارای تعداد و حجم بالایی هستند و زمان برگزاری آن بسیار طولانی است، آزمون IMAT در یک فرمت استاندارد و در زمان استاندارد برگزار می‌شود. نکته مهم آن است که داوطلبان باید از مهارت کافی درک مطلب انگلیسی برخوردار باشند. بنابراین اگر متقاضی سطح زبان متوسط (رو به بالا) داشته باشد، مشکلی برای پذیرفته شدن در آزمون نخواهد داشت.

برای دانشجویان بین‌المللی و به طور خاص دانشجویان ایرانی، شرایطی برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی از جمله بورسیه استانی ایتالیا نیز هست که مزایایی چون تحصیل رایگان و کمک‌هزینه زندگی را دارد.

مدت زمان و دروس دندانپزشکی در ایتالیا

طول دوره تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا، ۶ سال است. در دو سال اول، به دانشجویان علوم بیولوژیکی (زیستی) آموزش داده می‌شود که هدف از آن، یادگیری ساختار و عملکرد بدن انسان و بیماری‌های مختلف است. همچنین دانشجویان در این مدت به یادگیری آسیب‌شناسی و روش‌های درمانی می‌پردازند. یادگیری روش‌های درمانی در این دوره با استفاده از بیماران شبیه‌سازی‌شده و یا مدل‌ها (هد فانتوم‌ها) انجام می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا، دانشجویان دندانپزشکی در این مدت (دو سال اول) به طور مختصر با بیماران ارتباط برقرار کرده و به ارائه درمان پایه و شفاهی می‌پردازند. دانشجویان در سال سوم و چهارم، بیشتر زمان خود را صرف مطالعات بالینی و درمان بیماران می‌کنند. در حقیقت، آنچه به دانشجویان سال سوم و چهارم آموزش داده می‌شود، برقراری ارتباط با بیماران و روش‌های درمان ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها است. دانشجویان همچنین در این دوره به یادگیری آسیب‌شناسی شفاهی و برنامه‌های درمانی می‌پردازند. برخی از دروس رشته دنداپزشکی عبارتند از:

  • علوم بیولوژیکی (زیستی): آناتومی بدن انسان، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، داروشناسی، آناتومی شفاهی، پاتولوژی (آسیب‌شناسی) شفاهی و بافت‌شناسی شفاهی
  • علوم بالینی: پیشگیری، تشخیص، طراحی روش‌های درمانی و اطلاع از تمامی جنبه‌های دنداپزشکی بالینی
  • دوره‌های عملی دندانپزشکی: برقراری ارتباط با بیماران مختلف (از فرهنگ‌های متنوع)، علوم رفتاری، اخلاق حرفه‌ای، کار کردن با دنداپزشکان ماهر و تیم‌های مراقبت بهداشتی

هزینه تحصیل دنداپزشکی در ایتالیا

متوسط هزنیه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا ۴۰۰۰-۲۰۰۰ یورو در سال است. اما همانطور که گفته شد دانشجویان می‌توانند با از استفاده بورسیه استانی ایتالیا  به‌طور رایگان تحصیل کنند و از دیگر مزایای این بورسیه نیز برخوردار شوند.

بازار کار دندانپرشکان در ایتالیا

دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در مراکز خصوصی و یا بیمارستان‌های دولتی، فعالیت خود را شروع کنند. افرادی که تحصیلات خود را (در رشته دندانپزشکی) در ایتالیا به اتمام می‌رسانند، می‌توانند هم در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی و هم در تمامی کشورهای در حال توسعه فعالیت کنند. متوسط درآمد دندانپزشکان در کشور ایتالیا حدود ۱۰۲ هزار یورو در سال است.