دانشگاه‌های کشور آلمان از بهترین دانشگاه‌های اروپا هستند. از ۳۹۱ دانشگاه برتر اروپا در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰، ۴۶ دانشگاه در آلمان قرار دارند و ۳ دانشگاه این کشور جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند. در این مقاله به توضیحاتی درباره هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، هزینه زندگی دانشجویی، کمک هزینه‌های تحصیلی در آلمان، انواع رشته‌های تحصیلی، نحوه ارزیابی و پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد در آلمان خواهیم پرداخت.

انواع رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان ۱/۵ تا ۲ سال (۳ یا ۴ ترم) به طول می‌انجامد. رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به دو دسته تقسیم می‌شوند و هزینه تحصیل با توجه به نوع رشته انتخابی، متفاوت است. این دو دسته عبارتند از:

  • رشته‌های Consecutive: این دسته از رشته‌ها مرتبط با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی بوده و تحصیل در آنها رایگان است.
  • رشته‌های Non-consecutive: این دسته از رشته‌ها لزوماً با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی مرتبط نیستند. در حقیقت این دسته از رشته‌ها برای افرادی مناسب است که به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید هستند. به طور متوسط هزینه تحصیل در رشته‌های Non-consecutive برابر ۵۰۰ یورو در هر ترم (نیم‌سال تحصیلی) بوده که این هزینه در بعضی دانشگاه‌ها بیشتر است. برای تحصیل در این دسته از رشته‌ها علاوه بر مدرک کارشناسی، سابقه کار عملی و حرفه‌ای نیز مورد نیاز است.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

با وجود اینکه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بیشتر دانشگاه‌های این کشور رایگان است اما دانشجویان برای تحصیل در تعدادی از دانشگاه‌ها و رشته‌ها باید شهریه پرداخت کنند. دانشجویان سراسر دنیا (اروپایی و غیراروپایی) می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد بپردازند اما در این میان استثناهایی نیز وجود دارد. در ادامه به نکاتی درباره هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم پرداخت:

  1. شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان آلمانی یکسان است که البته این قاعده برای دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتمبرگ وجود ندارد. به عبارت دیگر دانشجویان غیر اروپایی برای تحصیل در دانشگاه‌های (دولتی) این ایالت باید هزینه‌ای برابر ۱۵۰۰ یورو در هر ترم (نیم‌سال تحصیلی) بپردازند. برای اطلاعات بیشتر درمورد این دانشگاه‌ها به صفحه تحصیل رایگان در آلمان مراجعه کنید.
  2. هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر شهریه دانشگاه شامل هزینه‌های دیگری نیز است که باید توسط تمامی دانشجویان (حتی دانشجویانی که در دانشگاه‌های رایگان تحصیل می‌کنند) پرداخت شود. این هزینه‌ها عبارتند از:
  3. هزینه ترم: این هزینه که در آلمانی با عنوان Semesterbeitrag شناخته می‌شود به هزینه‌های اجرایی و هزینه ثبت‌نام اولیه گفته می‌شود. هزینه ترم معمولاً بین ۵۰ تا ۲۵۰ یورو برای هر ترم (نیم‌سال تحصیلی) است.
  4. هزینه بیمه سلامت: بیمه سلامت برای تمامی دانشجویان در آلمان ضروری است که البته دانشجویان اروپایی که کارت بیمه سلامت (EHIC) دارند از دریافت بیمه سلامت در آلمان معاف هستند اما دانشجویان دیگر باید برای دریافت بیمه سلامت اقدام کنند. هزینه بیمه سلامت عمومی برای افراد زیر ۳۰ سال برابر ۸۰ یورو در ماه بوده که بعد از این سن به ۱۶۰ یورو در ماه افزایش می‌یابد.
  5. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، تحصیل در رشته‌های Non-consecutive رایگان نیست و دانشجویان (بسته به رشته و دانشگاه مورد نظر) باید هزینه‌ای برای تحصیل در این رشته‌ها پرداخت کنند.
  6. هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دانشگاه‌های دولتی بالاتر است. همچنین ممکن است که شهریه این دانشگاه‌ها برای رشته‌های Consecutive و Non-consecutive برابر باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه دقیق برای زندگی در آلمان با توجه به دانشگاه و سبک زندگی فرد محاسبه می‌شود اما هزینه متوسط برای زندگی دانشجویی (شامل هزینه مسکن، خوراک و هزینه‌های رایج دیگر) بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

کمک هزینه‌های تحصیلی در آلمان

کمک‌هزینه‌های تحصیلی در آلمان که به دانشجویان واجد شرایط داده می‌شود تا حد بسیار زیادی شرایط زندگی را برای دانشجویان آسان می‌کند. برای اطلاعات بیشتر از این کمک هزینه‌ها می‌توانید صفحه مربوط به بورسیه های تحصیلی در آلمان را مطالعه کنید.

نحوه ارزیابی و محاسبه نمرات در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

برای اطلاع از نمره قبولی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان باید با سیستم ارزیابی این کشور آشنا شوید. نمره ۱ در این سیستم به عنوان بالاترین نمره قبولی و نمره ۴ پایین‌ترین نمره قبولی است. در ادامه نگاهی به نمره‌های قبولی درسیستم ارزیابی مقطع کارشناسی ارشد در آلمان:

بازه نمرات ارزیابی کیفی توضیحات
۱.۰ تا ۱.۵ خیلی خوب/ عالی (SEHR GUT) بالاترین نمره قبولی در سیستم ارزیابی است که به عنوان نمره‌ای عالی محسوب می‌شود.
۱.۶ تا ۲.۵ خوب (GUT) نمره‌ای خوب در سیستم ارزیابی دانشگاه‌های آلمان است که به عنوان نمره بالای متوسط محسوب می‌شود.
۲.۶ تا ۳.۵ قابل قبول (BEFRIEDIGEND) نمره متوسط در سیستم ارزیابی دانشگاه‌های آلمان است که به عنوان نمره‌ای قابل قبول محسوب می‌شود.
۳.۶ تا ۴.۰ کافی (AUSREICHEND) پایین‌ترین نمره قبولی در سیسیتم ارزیابی است.

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

  1. دانشجویان برای به اتمام رساندن مقطع کارشناسی ارشد باید یک پروژه تحقیقاتی نهایی ارائه دهند. همچنین استاد راهنما در طی مراحل انجام پایان‌نامه (پروژه تحقیقاتی) به دانشجویان کمک می‌کند اما تمرکز اصلی پروژه بر ایده‌های خود دانشجو است. در آخر، پروژه نهایی دانشجویان، طی جلسه‌ای تحت عنوان «دفاع پایان‌نامه» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این جلسه شامل یک ارائه شفاهی از پایان‌نامه بوده که مشابه آزمون viva voce در انتهای مقطع دکتری است. در این مرحله دانشجویان بعد از ارائه توضیحی کوتاه درباره موضوع تحقیق به سؤالاتی درباره یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌های خود پاسخ می‌دهند.

منابع: