تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور یکی از موضوعاتی است که امروزه مورد توجه تعداد زیادی از دانشجویان قرار گرفته است. برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، نخست باید با فرایند اپلای و اصطلاحات اپلای آشنا شوید. در این مقاله به معرفی برخی از مهم‌ترین اصطلاحات اپلای که متقاضیان طی فرایند اپلای با آنها مواجه می‌شوند، از جمله CV، SOP، Recommendation Letter ،Application fee ،Tuition ،Work Certificate ،Cover Letter ،Transcript  و نیز عناوین مختلف دانشجویان کارشناسی می‌پردازیم.

Apply

ثبت درخواست پذیرش برای یک دانشگاه را اپلای می‌گویند.

CV

CV (مخفف عبارت curriculum vitae)، به رزومه تحصیلی گفته می‌شود که شامل خلاصه‌ای از تمامی فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی فرد است. رزومه یکی از مهم‌ترین مدارک در فرآیند پذیرش است که نمایانگر سوابق تحصیلی و کاری دانشجوست؛ بنابراین باید به شکلی نوشته شود که به بهترین نحو، موفقیت‌ها و نکات برجسته سوابق وی را نشان دهد.

SOP

SOP (Statement of Purpose) یا انگیزه‌نامه تحصیلی یکی از مهم‌ترین مدارک برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر است زیرا علایق، انگیزه‌ و اهداف دانشجو برای تحصیل را به کمیته پذیرش دانشگاه معرفی می‌کند. عبارت SOP در وب سایت بعضی از دانشگاه‌ها، LOI (Letter of Interest) یا Letter of Motivation یا Letter  Motivation ذکر شده است. برای نوشتن SOP بهتر است بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه استفاده نشود.

Cover letter

Cover letter نامه‌ای یک صفحه‌ای است که فرد برای استاد دانشگاه یا مدیر شرکتی که قصد پذیرش در آن را دارد، می‌نویسد و در آن به معرفی خود می‌پردازد. هدف از نوشتن Cover Letter این است که دانشجو، استاد یا مدیر مورد نظر را به خواندن رزومه خود ترغیب کند.  Cover Letter بهتر است حداکثر ۳۵۰ کلمه داشته باشد.

Recommendation letter

توصیه نامه (recommendation letter) نامه‌ای است که توسط استاد، کارفرمای سابق، همکار یا موکل فرد نوشته می‌شود و به بیان مهارت‌های فرد و عملکرد اجرایی او می‌پردازد. هدف از توصیه نامه تحصیلی، تأیید توانایی‌ها و دستاورد‌های دانشجو است و در حقیقت به عنوان یک ضمانت‌نامه ایفای نقش می‌کند و به توضیحاتی درباره شخصیت دانشجو می‌پردازد. توصیه‌نامه عموماً با هدف تسهیل مصاحبه یا پذیرش در دانشگاه مورد نظر ارائه می‌شود.

Work Certificate

Work Certificate، Employment Certificate یا Certificate of Employment نشان دهنده پیشینه و سوابق کاری فرد است که توسط کارفرما روی سربرگ شرکت نوشته و امضا می‌شود. این نامه شامل عنوان کاری، حقوق و مزایا، ساعت کاری، تاریخ شروع کار و… است.

Job offer

پیشنهاد کاری یا job offer نامه‌ای رسمی است که از طرف کارفرما جهت استخدام فرد در آن شرکت فرستاده می‌شود. نامه Job offer شامل عنوان کاری، شرح وظایف، حقوق و مزایا، ساعت کاری، تاریخ شروع کار و… است.

Application fee

هزینه‌ای که برای ثبت درخواست پذیرش به دانشگاه پرداخت می‌شود که در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. برای مثال Application Fee در دانشگاه‌های کانادا و امریکا عموماً در حدود ۸۰ تا ۱۳۰ دلار است.

Tuition

Tuition شهریه‌ای که دانشجویان هر ترم به دانشگاه می‌پردازند و برای دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. شهریه دانشگاه‌ها معمولاً شامل هزینه واحدهای درسی و کلاس‌ها است. دانشجویان با پرداخت این هزینه قادر به استفاده از تجهیزات دانشگاه مانند کتابخانه، آزمایشگاه، مشاوره تحصیلی و امکانات دیگر دانشگاه می‌شوند.

Transcript

Transcript ریز نمرات دانشجو است که باید از دانشگاه مبدأ دریافت شود. از آنجایی که ریزنمرات در بیشتر دانشگاه‌های ایران به زبان فارسی است، transcript باید ابتدا به صورت رسمی ترجمه و سپس برای دانشگاه موردنظر در کشور مقصد فرستاده شود.

Undergraduate, Graduate, postgraduate

  • Undergraduate: دوره کارشناسی
  • graduate: دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های آمریکای شمالی
  • Postgraduate: دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های اروپا و استرالیا و مقاطع بالاتر از دکتری در دانشگاه‌های آمریکای شمالی

Freshman, sophomore, Junior, Senior

دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا و آمریکا در سال‌های مختلف تحصیلی دارای اسامی مختلفی هستند که عبارتند از:

  • Freshman: دانشجوی سال اول مقطع کارشناسی
  • Sophomore: دانشجوی سال دوم مقطع کارشناسی
  • Junior: دانشجوی سال سوم مقطع کارشناسی
  • Senior: دانشجوی سال چهارم مقطع کارشناسی

Admission requirement

این عبارت به معنای شرایط پذیرش بوده و متقاضیان برای اپلای در هر دانشگاه و رشته، بعد از ورود به سایت دانشگاه مربوطه باید به بخش Admission Requirement مراجعه کنند و از شرایط پذیرش در رشته و دانشگاه موردنظر مطلع شوند. این شرایط از دانشگاه به دانشگاه و از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت است.

Required documents

Required documents به معنای مدارک موردنیاز برای پذیرش است که متقاضیان برای اپلای در رشته موردنظر باید این مدارک را در سایت دانشگاه آپلود کنند.

Upload

ممکن است که واژه آپلود از جمله اصطلاحات اپلای نباشد ولی حین انجام اپلای برای دانشگاه موردنظر به دفعات از این واژه استفاده می‌کنیم. هنگامی که گفته می‌شود متقاضیان باید مدارک خود را آپلود کنند، به این معنا است که باید مدارک خود را در قسمت مشخص شده در سایت مربوطه بارگذاری کنند.

Applicant

به فردی که برای دریافت پذیرش از دانشگاه و رشته موردنظر اپلای می‌کند، applicant گفته می‌شود. توجه داشته باشید که applicant همان فردی است که قصد تحصیل در دانشگاهی را دارد و برای آن، اپلای می‌کند. درحقیقت applicantها همان متقاضیان دریافت پذیرش از دانشگاه هستند.

Admission letter

عبارت فوق به معنای نامه پذیرش است که متقاضیان بعد از انجام مراحل اپلای از دانشگاه موردنظر (در صورت واجد شرایط بودن و پذیرفته شدن توسط دانشگاه) دریافت می‌کنند.

Fund

به کمک‌هزینه‌ای که برای ورود به دانشگاه و رشته موردنظر به دانشجویان تعلق میگیرد، فاند (Fund) گفته می‌شود. فاند دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها توسط دانشگاه، برخی توسط دولت و برخی دیگر توسط خود استاد به دانشجویان داده می‌شود. Grant و Scholarship انواعی از فاند هستند که بسیاری از افراد در درک مفهوم دقیق این دو عبارت دچار مشکل هستند. در ادامه به مقایسه این دو اصطلاح خواهیم پرداخت:

Grant و Scholarship

با وجود اینکه غالباً برای تمامی کمک‌هزینه‌های دریافتی توسط دانشجو اصطلاح بورسیه را به کار می‌بریم اما دو مورد از رایج‌ترین بورسیه‌هاGrant  و Scholarship هستند که برای شهریه، محل زندگی، کتاب و… به دانشجویان واجد شرایط داده می‌شود. با وجود اینکه بسیاری از افراد این دو را به جای هم استفاده می‌کنند اما هریک دارای شرایط متفاوتی هستند. در ادامه به توضیح هریک از این مفاهیم خواهیم پرداخت:

  • Grant: Grantها کمک‌هزینه‌هایی هستند که براساس نیاز دانشجویان به آنها ارائه می‌شود. یکی از موارد رایجی که در آن به دانشجویان grant، تعلق می‌گیرد، درآمد کم خانواده است. همچنین بودجه مربوط به grant توسط دولت و یا نظام حکومتی فدرال به کالج و یا دانشگاه داده می‌شود.
  • Scholarship: اسکالرشیپ‌ها کمک‌هزینه‌هایی هستند که به افرادِ دارای شایستگی‌های خاص ارائه می‌شود. منظور از جمله پیش این است که scholarshipها تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای امتیازات، توانایی و شایستگی‌های خاصی (مانند قهرمانی ورزشی، مدرک آموزشی خاص و…) هستند. کمک‌هزینه‌ای که تحت عنوان اسکالرشیپ به دانشجویان داده می‌شود، توسط منابع مالی متعددی مانند سازمان‌های تجاری (کسب‌و‌کار)، گروه‌های مذهبی، سازمان‌های شخصی و اجتماعی و یا دپارتمان‌های کالج ارائه می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که یکی از حداقل شروط موردنیاز برای دریافت اسکالرشیپ و گرنت، داشتن معدل بالا است.

Defer

دیفر به معنای به تعویق انداختن ثبت‌نام است که با درخواست خود دانشجو صورت می‌گیرد. در صورتی که فرد بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر، به هر دلیلی نتواند در زمان تعیین شده در دانشگاه و رشته موردنظر ثبت‌نام کند، می‌تواند درخواست دیفر دهد. این درخواست ممکن است از طرف دانشگاه پذیرفته بشود یا خیر اما در صورت پذیرش این درخواست، دانشگاه معمولاً به اندازه ۱ ترم، زمان ثبت‌نام را به تعویق می‌اندازد.

Deposit

Deposit به معنای بیعانه است که معمولاً برای رشته‌های پرمخاطب صدق می‌کند. در صورتی که بیعانه از طرف دانشگاه موردنظر نیاز باشد، باید بعد از دریافت پذیرش تا زمان مشخص شده پرداخت شود. برخی از دانشگاه‌ها دو نامه پذیرش در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که یکی از آنها موقت بوده و قبل از پرداخت بیعانه به دانشجویان داده می‌شود و دیگری نامه پذیرشی است که بعد از پرداخت بیعانه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. نامه پذیرش برخی از دانشگاه‌ها نیز تنها بعد از پرداخت بیعانه دارای اعتبار خواهد شد. دانشجویان باید توجه داشته باشند که برای برخی از دانشگاه‌ها نیازی به پرداخت بیعانه نیست.

Study Plan

استادیی پلن متنی است که توسط خود دانشجویان نوشته شده و در آن به برنامه‌ها و اهداف تحصیل پرداخته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره استادی پلن می‌توانید به صفحه مربوط به استادی پلن مراجعه کنید.

Study permit

استادی ‌پرمیت به اجازه تحصیل در کشور مربوطه گفته می‌شود و در صورت نداشتن آن، فرد اجازه تحصیل در کشور مقصد را ندارد.

منابع: