کشور اسپانیا در جنوب غربی قاره اروپا واقع بوده و حدود ۴۷ میلیون نفر جمعیت دارد. کشورهای مراکش، جبل‌الطارق، آندورا، فرانسه و پرتغال در همسایگی این کشور قرار دارند. تعداد زیادی از افراد، اسپانیا را برای زندگی و تحصیل انتخاب می‌کنند که باید با شرایط زندگی و شرایط تحصیل در اسپانیا آشنا شوند. مردم اسپانیا از جمله شادترین ملت‌ها در قاره اروپا هستند و افرادی که می‌خواهند زندگی پرامید و شادی داشته باشند، این کشور یکی از گزینه‌های مناسب برای آنها است. در ادامه به شرایط زندگی در اسپانیا خواهیم پرداخت.

شرایط آب و هوایی در اسپانیا

به طور کلی شرایط آب و هوایی در کشور اسپانیا مدیترانه‌ای است که شامل تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل و بارانی است اما باید توجه کرد که اسپانیا به علت داشتن شرایط جغرافیایی متنوع، دارای آب و هوای گوناگون در مناطق مختلف است. برای مثال در نواحی اطراف مورسیا، بارش باران پایین و میزان گرد و غبار در فصل تابستان، بالا است و در بسیاری از مناطق شمال‌شرقی شاهد تابستان‌های گرم هستیم.

فرهنگ کشور اسپانیا

موسیقی، رقص، گاوبازی و سواحل زیبا از دلایل شهرت کشور اسپانیا در سراسر دنیاست اما آنچه که معمولاً فراموش می‌شود این است که اسپانیا با قدمتی هزاران ساله، یکی از مراکز فرهنگی اروپایی محسوب می‌شود. فرهنگ اسپانیایی داری بخش‌های متعدد تاریخی است که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت:

  • رقص و موسیقی: بخش مهمی از فرهنگ اسپانیا، مربوط به موسیقی است. موسیقی‌های محبوب در اسپانیا طیف گسترده‌ای (از گیتار کلاسیک تا سبک هیپ‌هاپ) را پوشش می‌دهند. زندگی مردم اسپانیا از دیرباز با موسیقی عجین بوده است؛ برای مثال گیتار کلاسیک در سال ۱۸۷۰ در ناحیه آندلس (در جنوب اسپانیا) ساخته شده است که همین موضوع قدمت طولانی موسیقی را در این کشور نشان می دهد. همچنین موسیقی فلامنکو غالباً موسیقی ملی این کشور محسوب می‌شود.. برخی از استایل‌های موسیقی در این کشور عبارتند از: فاندانگو، جوتا، فلامنکو، پاپ لاتین، هیپ‌هاپ اسپانیایی، زارزوئلا، گریگورین چنت و… . همچنین سبک‌های مختلف رقص در این کشور عبارتند از: فلامنکو، رقص کلاسیک، باله، فاندانگو، بولرو، ساردانا و… .
  • آشپزی در اسپانیا: غذا در میان مردم اسپانیا همواره از محبوبیت و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. همچنین تعداد زیادی از سرآشپزهای معروف دنیا اهل اسپانیا هستند. برخی از غذاهای محبوب در اسپانیا عبارتند از: پائلا، پاتاتاس براوس، گازپاچو و… .
  • فستیوال‌های اسپانیا: تفریح، جشن و شادی در فرهنگ اسپانیایی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این کشور هر ساله شاهد تعداد بسیاری فستیوال است که برخی از آنها عبارتند از: تامبورادا (ژانویه)، لاس فالاس (مارس)، کارناوال (۴۰ روز پیش از عید پاک)، فریا دو سویل (آوریل)، هارو وین (ژوئن)، فستیوال گاوبازی (جولای)، لاتوماتینا (آگوست)، لامرس (سپتامبر)، جشنواره فیستاس دل پیلار (اکتبر).
  • گاوبازی (bullfighting): گاوبازی در اسپانیا به عنوان ورزشی ملی محسوب شده و سنتی بحث برانگیز است. با وجود اینکه انجام این سنت در جزایر قناری و کاتالونیا ممنوع شده، اما در مادرید و آندالوسیا هنوز هم شاهد گاوبازی هستیم.

مردم اسپانیا

کسانی که اسپانیا را برای زندگی انتخاب می‌کنند، بهتر است نکاتی درمورد رفتار مردم در این کشور بدانند. عموماً مردم اسپانیا خونگرم هستند و رفتار دوستانه‌ای دارند. همچنین دارای خصوصیاتی هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • مردم اسپانیا عاشق مهمانی هستند و شهر مادرید در این زمینه از شهرت فراوانی برخوردار است. همچنین تعداد زیادی کلوب در این کشور وجود دارد که برای تفریح گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.
  • مردم اسپانیا معمولاً از واتس‌آپ برای پیام‌رسانی استفاده می‌کنند. بنابراین برای پیام دادن به دوست اسپانیایی‌تان بهتر است از این پیام‌رسان استفاده کنید.
  • مردم اسپانیا غالباً پرحرف هستند و طریقه صحبت کردن‌شان به منطقه‌ای که زندگی می‌کنند، بستگی دارد. برای مثال مردم ناحیه شمالی اسپانیا آرام‌تر، مردم ناحیه مرکزی (مانند شهر مادرید) با سرعت متوسط و مردم ناحیه جنوبی با سرعت بالاتری صحبت می کنند اما به طور کلی مردم اسپانیا بسیار تند حرف می‌زنند که ممکن است فهم آنچه می‌گویند برای افراد غیر اسپانیایی کمی دشوار باشد. لازم به ذکر است که شرایط در کلاس‌ها کمی بهتر است زیرا استاد‌ها آرام‌تر و واضح‌تر صحبت می‌کنند.
  • سطح زبان انگلیسی افراد اسپانیایی معمولاً خوب نیست. بنابراین اگر تصمیم گرفته‌اید با آنها به زبان انگلیسی صحبت کنید، بهتر است بدانید که حتی در شهرهای بزرگی مانند مادرید و بارسلونا بیشتر افراد این توانایی را ندارند. بنابراین دانستن زبان اسپانیایی حتی در سطح متوسط از ضرورات زندگی در این کشور است.

خدمات درمانی در اسپانیا

سیستم خدمات درمانی اسپانیا شامل خدمات درمانی خصوصی و دولتی می‌باشد و بعضی از بیمارستان‌های این کشور هم خدمات درمانی خصوصی و هم خدمات درمانی دولتی را ارائه می‌دهند. نزدیک به ۹۰ درصد مردم اسپانیا از خدمات درمانی دولتی استفاده می‌کنند و تنها ۱۹ درصد افراد در سیستم خدمات درمانی خصوصی ثبت‌نام می‌کنند.

هزینه مسکن در اسپانیا

شرایط زندگی در اسپانیا هزینه مسکن در اسپانیا

با وجود اینکه هزینه مسکن در اسپانیا در سال ۲۰۱۹ به اندازه ۲.۵۳ درصد بالا رفته است اما به طور کلی این هزینه در اسپانیا نسبت به مناطق دیگر اروپایی پایین‌تر است. هزینه مسکن در اسپانیا تا حدود زیادی به شهر محل سکونت و نوع مسکن بستگی دارد. در ادامه به هزینه خریدو اجاره مسکن در ۳ شهر پرجمعیت اسپانیا خواهیم پرداخت:

هزینه خرید مسکن در اسپانیا

هزینه خرید مسکن در اسپانیا با توجه به شهر محل زندگی و نوع آپارتمان متفاوت است. در ادامه به هزینه مسکن در سه شهر پرجمعیت اسپانیا می‌پردازیم:

شهر آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع) آپارتمان در خارج از مرکز شهر (هر متر مربع)
مادرید ۵۲۲۴.۳۵ یورو ۲۸۰۱.۳۳ یورو
بارسلونا ۴۵۱۴ یورو ۳۱۳۰ یورو
والنسیا ۲۶۲۷.۹۳ یورو ۱۳۹۵.۴۵ یورو

هزینه اجاره مسکن در اسپانیا

اجاره مسکن در شهرهای مختلف اسپانیا متفاوت است. بنابراین برای اطلاع از اجاره‌بها در کشور اسپانیا، افراد باید ابتدا شهر موردنظر خود را انتخاب کنند. در ادامه نگاهی به هزینه اجاره مسکن در سه شهر پرجمعیت اسپانیا می‌اندازیم:

شهر آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر آپارتمان ۱ خوابه خارج از مرکز شهر آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر آپارتمان ۳ خوابه خارج از مرکز شهر
مادرید ۸۹۳.۲۲ یورو در ماه ۶۸۵ یورو در ماه ۱۵۹۶.۲۱ یورو در ماه ۱۰۹۹.۶۶ یورو در ماه
بارسلونا ۹۶۲.۰۱ یورو در ماه ۷۲۷.۲۴ یورو در ماه ۱۵۸۲.۲۰ یورو در ماه ۱۱۲۱.۳۲ یورو در ماه
والنسیا ۵۹۹.۱۳ یورو در ماه ۴۲۵ یورو در ماه ۹۹۰.۳۸ یورو در ماه ۶۷۸.۰۸ یورو در ماه

شرایط کار در اسپانیا

دانشجویان بین‌المللی در اسپانیا که بعد از فارغ‌التحصیلی در جستجوی کار هستند، باید بدانند که یافتن شغلی مناسب کمی چالش برانگیز است زیرا در زمینه یافتن شغل باید با فارغ‌التحصیلان اسپانیایی وارد عرصه رقابت شوند. از طرف دیگر نرخ بیکاری در اسپانیا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۴.۰۲ درصد افزایش داشته است. بعضی از زمینه‌های شغلی محبوب در اسپانیا عبارتند از:

  • امور بانکی
  • برق
  • خودرو
  • داروسازی
  • ارتباطات از راه دور
  • شیمی
  • تجهیزات پزشکی
  • گردشگری
  • کشتی‌سازی
  • منسوجات و پوشاک
  • فلزات و محصولات فلزی

شرایط تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا به علت سیستم آموزشی با کیفیت این کشور گزینه‌ای مناسبی است. شهریه دانشگاه‌ها در اسپانیا نسبت به اکثر کشورهای مطرح اروپایی پایین‌تر بوده و برای مقطع کارشناسی ۲۰۰۰ یورو در سال، کارشناسی ارشد ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال و مقطع دکترا ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا حدوداً ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال است. در مجموع هزینه زندگی در اسپانیا نیز نسبت به اکثر کشورهای اروپایی پایین‌تر بوده و هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است. امکان زندگی همراه با یک خانواده میزبان در اسپانیا وجود دارد. به طور کلی زندگی دانشجویی در اسپانیا بسیار مفرح و لذت‌بخش است.

منابع: