فارغ‌التحصیلان رشته معماری علاوه بر به کارگیری علم معماری از مهارت‌های هنری خود نیز بهره می‌برند. در حقیقت، به دانشجویان رشته معماری آموخته می‌شود که چگونه یک ساختمان و یا سازه‌های مشابه را طراحی کنند. معماری یکی از رشته‌های پرمخاطب بوده و تعداد زیادی از افراد، تحصیل در آلمان در این رشته را انتخاب می‌کنند. افرادی که آلمان را برای تحصیل در رشته معماری انتخاب کرده‌اند، تصمیم درستی گرفته‌اند، زیرا این کشور دانشگاه‌های بسیار خوبی در رشته معماری دارد. در این مقاله به تحصیل معماری در آلمان و معرفی بهترین دانشگاه های آلمان در رشته معماری، بازار کار معماری و درآمد معماران در آلمان خواهیم پرداخت.

بهترین دانشگاه های آلمان در رشته معماری

در فهرست زیر می‌توانید نام برترین دانشگاه‌های آلمان در رشته معماری را (همراه با رتبه جهانی آنها در رشته معماری) مشاهده کنید:

۱- دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاهی دولتی با رتبه جهانی ۲۵ در رشته معماری است که نزدیک به ۴۰۰۰۰ دانشجو دارد. دپارتمان معماری این دانشگاه ۳۱ استاد و ۱۵۰۰ دانشجو دارد. شیوه آموزش در دانشگاه فنی مونیخ، تحقیق محور بوده و هدف اصلی آن پیشرفت روند آموزش و تحقیق است. این دانشگاه همچنین برای فارغ‌التحصیلان رشته معماری، فرصت شغلی نیز فراهم می‌کند.

۲- دانشگاه فنی برلین

بر اساس رنکینگ جهانی ۲۰۱۹، رتبه دانشگاه دولتی فنی برلین در رشته معماری برابر ۳۲ است. همچنین این دانشگاه دارای بیش از ۲۲۰۰۰ دانشجو است. دانشکده معماری دانشگاه فنی برلین در سال ۱۹۶۶ توسط برنهارد هرمکز و هانس اسچارون طراحی شد. در حقیقت هدف برنارد هرمکز، طراحی ساختمانی مجزا برای آموزش و تدریس معماری بوده‌است.

۳- مؤسسه فناوری کارلسروهه

بر اساس رنکینگ جهانی ۲۰۱۹، دانشگاه دولتی کارلسروهه در جایگاه ۱۰۰-۵۱ جهانی در رشته معماری قرار دارد. این دانشگاه به طورکلی بیش از ۲۴۰۰۰ دانشجو دارد و در دپارتمان معماری آن نزدیک به ۷۵۰ دانشجو در حال تحصیل هستند. دپارتمان معماری مؤسسه فناوری کارلسروهه دارای قدمتی طولانی بوده و امروزه ۲۱ استاد در این مؤسسه در حال فعالیت هستند. دانشجویان با تحصیل در دپارتمان معماری این مؤسسه، از شیوه‌های متنوع آموزشی اساتید که بر اساس مفاهیم مدرن و کاربردی در معماری است، بهر‌ه‌مند خواهند شد.

۴- دانشگاه فنی آخن

دانشگاه آخن در جایگاه ۱۰۰-۵۱ جهانی در رشته معماری قرار داد و بزرگترین دانشگاه فناوری/تکنولوژی آلمان است. تعداد کلی دانشجویان در این دانشگاه بیش از ۴۵۰۰۰ نفر بوده و هرساله تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی به منظور بهره بردن از دوره های با کیفیت و تجهیزات عالی به این دانشگاه مراجعه می‌کنند. دانشگاه آخن دارای ۹ دانشکده بوده و از جمله مؤسسات پیشتاز در زمینه علوم و تحقیقات است.

۵- دانشگاه فنی دورتموند

دانشگاه دورتموند دارای رتبه جهانی ۱۰۰-۵۱ در رشته معماری بوده و به طورکلی بیش از ۳۱۰۰۰ دانشجو دارد. همچنین این دانشگاه دارای ۱۶ دانشکده است که دانشکده معماری و مهندسی عمران این دانشگاه متشکل از دو رشته معماری و طراحی شهری و مهندسی عمران می‌باشد.

۶- دانشگاه اشتوتگارت

دانشگاه دولتی اشتوتگارت دارای رتبه جهانی ۱۰۰-۵۱ در رشته معماری بوده و بیش از ۲۶۰۰۰ دانشجو دارد. دانشکده معماری این دانشگاه دارای رشته‌های معماری، طراحی داخلی، مهندسی آب و هوا در مقطع کارشناسی و رشته‌های معماری، فیزیک ساختمان، طراحی معماری، مدیریت پروژه، طراحی شهری و… در مقطع کارشناسی ارشد است.

۷-دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن، دانشگاهی دولتی با رتبه جهانی ۱۵۰-۱۰۱ بوده و بیش از ۳۱۰۰۰ دانشجو دارد. این دانشگاه همچنین یکی از دانشگاه‌های برتر آلمان و اروپا است. دانشکده معماری این دانشگاه شامل ۶ دپارتمان و ۱۴۱۰ نفر دانشجوی در حال تحصیل است.

۸- دانشگاه فنی دارمشتات

این دانشگاه دارای رتبه جهانی ۲۰۰-۱۵۱ در رشته معماری بوده و ۱۵ دپارتمان معماری دارد. همچنین تعداد بیش از ۱۷۰۰۰ دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه است. دانشگاه دولتی دارمشتات، تحقیق محور بوده و اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه، با تمام توان به دنبال ارتقای هرچه بیشتر زمینه تحقیقاتی دانشگاه هستند.

تحصیل معماری در آلمان دانشگاه های معماری آلمان

بازار کار معماری در آلمان

فارغ‌التحصیلان رشته معماری در آلمان، می‌توانند در شرکت‌های معماری مشغول به فعالیت شده و یا مسئولیت طراحی پروژه‌های مختلف را بر عهده بگیرند. همچنین این افراد می‌توانند فعالیت خود را در زمینه ساخت و ساز آغاز کنند. برای فعالیت در زمینه ساخت و ساز، معماران، مراحل مربوط به معماری، طراحی و دیگر بخش‌های مرتبط را به عهده می‌گیرند. لازم به ذکر است که به علت تعداد زیاد فارغ‌التصیلان معماری در آلمان، فرصت‌های شغلی این رشته رقابتی است. همچنین برای فعالیت به عنوان یک معمار در آلمان، باید ابتدا در انجمن معماران ایالت مربوطه عضو شد. برای عضویت در هر یک از انجمن‌های معماری در آلمان، افراد علاوه بر گذراندن دوره ۴ تا ۵ ساله کارشناسی و کارشناسی ارشد، باید حداقل ۲ سال سابقه کار داشته باشند. لازم به ذکر است که انجمن‌های معماری مختلف، دارای شرایط و الزامات مخصوص به خود هستند؛ بنابراین، برای اطلاعات دقیق‌تر از شرایط باید به انجمن مربوطه مراجعه کرد.

درآمد معماران در آلمان

حوزه فعالیت معماران به طراحی ساختمان و خانه‌های شخصی محدود نیست، بلکه ایده معماران می‌تواند نقشه یک شهر را دگرگون کند. درآمدی که معماران برای طراحی، نقشه کشی و ساخت و ساز دریافت می‌کنند، تا حد زیادی به محل و نوع کار، تجربه و سابقه کار، مهارت و حتی جنسیت وابسته است. درآمد معماران در آلمان بین ۱۶۶۴ تا ۶۲۵۱ یورو در ماه و به طور متوسط ۴۰۵۹ یورو در ماه است.

منابع: