روانشناسی از جمله زیرشاخه‌های علوم انسانی است که به دنبال درک رفتار و ذهن انسان بوده و به مطالعه روان انسان، علل وقوع رفتار و یا واکنشی خاص می‌پردازد. کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌توانند به افراد دارای مشکلات روانی کمک کنند. کشور آلمان برای تحصیل در رشته روانشناسی گزینه‌ای بسیار مناسب است زیرا علاوه بر مزایایی مانند امکان تحصیل رایگان در آلمان و بالا نبودن هزینه زندگی در آلمان، بسیاری از دانشگاه‌های روانشناسی این کشور در رتبه‌بندی جهانی دارای جایگاه خوبی هستند. در این مقاله به تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، نحوه آموزش دروس رشته روانشناسی در آلمان، بازار کار  رشته روانشناسی در آلمان و  معرفی بهترین دانشگاه های آلمان در رشته روانشناسی می‌پردازیم.

تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان در مقطع کارشناسی

دروس مورد مطالعه در مقطع کارشناسی، موضوعات مربوط به رفتار انسان را مورد بررسی قرار می‌دهند. دانشجویان مقطع کارشناسی (رشته روانشناسی) به مطالعه درباره نظریه‌پردازان مختلف و نظریه‌هایشان می‌پردازند. با وجود اینکه بیشتر دانشجویان کارشناسی، تحصیلات خود را تا مقاطع بالاتر ادامه می‌دهند اما بعضی از آنها با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شده و به کار در مراکز غیر‌دولتی و غیرانتفاعی مشغول می‌شوند. بعضی از آنها وارد رشته‌های مدیریت شده و آنهایی که تمایل به ادامه کار به عنوان روانشناس بالینی دارند، تحصیل خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌دهند.

تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد غالباً تحقیق محور است. تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان در مقطع دکتری به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است؛ البته در صورتی که دانشجویان تمایل داشته باشند، می‌توانند تحصیل در این رشته را به زبان آلمانی ادامه دهند. تمرکز دانشجویان روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد بر یکی از شاخه‌های زیر است:

  • روانشناسی بالینی و آسیب‌‌شناسی روانی
  • منابع انسانی و روانشناسی سازمانی
  • روانشناسی آموزشی

تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان در مقطع دکتری (PsyD)

افرادی که تحصیل خود را تا مقطع دکتری ادامه می‌دهند، توانایی لازم برای انجام تحقیقات آزاد و گسترده‌تر، تدریس در دانشگاه و یا فعالیت در زمینه‌هایی مانند روانشناسی بالینی را کسب می‌کنند. دوره‌های دکتری رشته روانشناسی در آلمان عموماً به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

نحوه آموزش دروس رشته روانشناسی در آلمان

به طور معمول اساتید دانشگاه‌های روانشناسی در آلمان برای توضیح دروس مربوطه با استفاده از پاورپوینت نتایج نهایی تحقیقات را در کلاس بیان کرده و آنها را مورد بحث قرار می‌دهند. کلاس‌های درسی در این رشته به دو قسمت سخنرانی (توضیح دروس) و سمینار تقسیم می‌شود. در بخش سخنرانی، استاد مربوطه موضوعی خاص را بیان کرده و توضیح می‌دهد (در این مرحله دانشجویان فقط گوش می‌کنند و در صورت تمایل سوالاتی می‌پرسند). در بخش سمینار، دانشجویان باید موضوعاتی را انتخاب کرده و با استفاده از پاورپوینت به شرح آن بپردازند.

بازار کار  رشته روانشناسی در آلمان

یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به آلمان، پیدا کردن کار و دریافت اقامت است. پیدا کردن کار پس از تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان چندان دشوار نیست. بیشتر افراد فارغ‌التحصیل در رشته روانشناسی، علاوه بر مشاغل مربوط به مراقبت‌های درمانی و مسائل اجتماعی، می‌توانند به تحقیق درباره موضوعات مورد نظر خود پرداخته و یا به عنوان مشاور در شرکت‌های مربوط به کسب و کار فعالیت کنند. میزان درآمد افراد (در رشته روانشناسی) با توجه به مقطع تحصیلی و توانایی‌های آنها و زیرشاخه‌ای که در آن تحصیل کرده اند، متفاوت است اما به طور متوسط یک روانشناس در آلمان دارای درآمد 57953 یورو در سال است.

بهترین دانشگاه های آلمان در رشته روانشناسی

تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان بهترین دانشگاه های آلمان در رشته روانشناسی

در ادامه به معرفی 10 دانشگاه برتر آلمان در رشته روانشناسی می‌پردازیم:

1- دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin)

یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان دانشگاه آزاد برلین است. این دانشگاه با رتبه کلی 130 و رتبه 51 تا 100 جهانی در رشته روانشناسی از جمله دانشگاه‌های بسیار عالی در زمینه روانشناسی است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه دارای 16 بخش است و دانشجویان می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند روانشناسی تجربی، روانشناسی عصبی شناختی، عصب‌شناسی شناختی، رواشناسی زیستی، روانشناسی سلامت، روانشناسی بالینی، روان درمانی، روانشناسی اقتصادی و اجتماعی و ... تحصیل کنند.

2- دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt-Universität zu Berlin)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 121 و رتبه 51 تا 100 در رشته روانشناسی است. هدف دپارتمان روانشناسی این دانشگاه، ارائه دانش، مهارت و تجارب مربوط به این رشته است و از این طریق دانشجویان را برای فعالیت در زمینه‌های مختلف روانشناسی آماده می‌کند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی، آمادگی فعالیت در زمینه‌هایی مانند تشخیص اولیه بیماری و یا فعالیت‌های مشاوره‌ای (مربوط به مراقبت‌های اجتماعی و سلامت)، آموزش و تحصیل، مدیریت، صنعت و کسب و کار را دارند. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند منابع انسانی، سیستم آموزشی مدرسه، نقش مشاوره‌ای در آموزش، روانشناسی بالینی و ... فعالیت کنند.

3- دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians-Universität München)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 62 و رتبه 51 تا 100 جهانی در رشته روانشناسی است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه در زمینه تحقیقات بین‌المللی بسیار موفق بوده و دارای 13 واحد آموزشی و تحقیقی است. این دپارتمان شامل تمامی تحقیقات پایه و کاربردی مربوط به روانشناسی است که دربرگیرنده زمینه‌هایی مانند یافته‌های مربوط به علوم اعصاب، احساسات و رفتار انسان‌ها و بافت اجتماعی و سازمانی مربوطه می‌باشد.

4- دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 64 و رتبه 101 تا 150 جهانی در رشته روانشناسی است. هدف از آموزش این رشته در دپارتمان روانشناسی این دانشگاه، ارائه موضوعات مختلف روانشناسی به منظور گسترش زاویه دید دانشجویان برای موقعیت‌های پیچیده‌تر است. دانشجویان روانشناسی این دانشگاه دانش، مهارت و تجربه لازم برای روانشناس شدن را کسب کرده و در مقطع کارشناسی دیدگاه عمیق‌تری درباره موضوعات مختلف روانشناسی پیدا می‌کنند که آنها را برای تحصیل در مقاطع بالاتر آماده می‌کند. تحقیقاتی که در دپارتمان روانشناسی این دانشگاه انجام می‌شوند در زمینه‌هایی مانند یادگیری و شناخت در کودکی، پیشرفت تفکر انسان در تکامل ذهن، روانشناسی جنسیت و سلامت، مدیریت استرس و سلامت و.... است.

5- دانشگاه مانهایم (Universität Mannheim)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 338 و رتبه 101 تا 150 جهانی در رشته روانشناسی است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه یکی از موسسات تحقیقی-آموزشی برجسته است که منحصراً بر روی بخش‌های تحقیقاتی روانشناسی اقتصادی، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی شناختی تمرکز می‌کند. هدف مهم این دپارتمان روانشناسی، گسترش تحقیقات انجام شده از طریق تجهیزات آموزشی جدید و خلاقانه است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه دارای هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است که در مقطع کارشناسی، علوم پایه و کاربردی (در زمینه روانشناسی شامل روش‌های تجربی و تئوری‌های نظری) را ارائه می‌دهد. رشته‌هایی که این دپارتمان برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد، شامل روانشناسی اقتصادی، روانشناسی شناختی و اجتماعی است. لازم به ذکر است که روانشناسی اقتصادی بر حوزه‌های روانشناسی سازمانی و صنعتی تمرکز می‌کند.

6- دانشگاه ابرهارد کارلس توبینگن (Eberhard Karls Universität Tübingen)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 168 و رتبه 151 تا 200 جهانی در رشته روانشناسی است. تحقیقات انجام شده در زمینه روانشناسی پایه، بر موضوعاتی مانند عملکرد اجرایی، شناخت و روابط اجتماعی تمرکز دارد. روانشناسی کاربردی در این دپارتمان شامل روانشناسی بالینی، روانشناسی سازمانی، روانشناسی مدرسه و ... است.

7- دانشگاه فیلیپس ماربورگ (Philipps-Universität Marburg)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 601 تا 650 و رتبه 201 تا 250 در رشته روانشناسی است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه از جمله دپارتمان‌های بسیار خوب برای تحصیل روانشناسی است که دارای زیرشاخه‌هایی مانند روانشناسی سازمانی و صنعتی، روانشناسی بالینی، روان درمانی، عصب‌شناسی و روانشناسی کودکان و بزرگسالان است. مقطع کارشناسی رشته روانشناسی در این دانشگاه 8 ترم و مقطع کارشناسی ارشد یک دوره‌ 2 ترمه است.

8- دانشگاه رور بوخوم (Ruhr-Universität Bochum)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 372 و رتبه 201 تا 250 جهانی در رشته روانشناسی است. این دانشگاه در مرکز کلان شهر Ruhr (قلب اروپا) واقع شده است که دارای 200 دپارتمان و 5000 کارمند است. تعداد دانشجویان این دانشگاه بیش از 36500 نفر (از 130 کشور مختلف) است. روانشناسی در این دانشگاه از جمله علوم بین‌المللی است که بیش از 1000 دانشجو دارد. دانشکده روانشناسی رور بوخوم دارای 9 دپارتمان است که هر دپارتمان توسط 1 استاد تمام، 4 استادیار، 40 محقق و دستیاران‌شان اداره می‌شود. این دانشگاه از جمله بهترین دانشگاه‌های مقطع کارشناسی ارشد (روانشناسی) در آلمان است.

9- دانشگاه صنعتی درسدن آلمان (Technische Universität Dresden)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 191 و رتبه 201 تا 250 جهانی در رشته روانشناسی است. دپارتمان روانشناسی دانشگاه درسدن از جمله دپارتمان‌های به‌روز و قوی در آلمان به حساب می‌‌آید که کارکنان و اساتید آن هم از نظر اخلاقی و هم از نظر علمی (تحقیقی) در سطح بالایی هستند. این دانشگاه همچنین از جمله دانشگاه‌های برتر در مقطع کارشناسی ارشد (روانشناسی) می باشد. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه به جهت مقاطع تحصیلی سازمان‌دهی شده و دربرگرفتن موضوعات مختلف مربوط به روانشاسی پایه و کاربردی، از جمله دپارتمان‌های روانشناسی بسیار محبوب است. لازم به ذکر است که دپارتمان روانشناسی این دانشگاه به منظور دسترسی به شناختی کلی درمورد وقایع اجتماعی-فرهنگی، عصبی و احساسی موجود در رفتار و تجارب انسان‌ها، دارای رشته‌های دیگری مانند عصب‌شناسی، روانپزشکی، ژنتیک، کسب و کار، اقتصاد، آموزش، آی‌تی و فلسفه می‌باشد.

10- دانشگاه ینا (Universität Jena)

این دانشگاه دارای رتبه کلی 326 و رتبه 201 تا 250 جهانی در رشته روانشناسی است. اساس مطالعات روانشناسی در این دانشگاه تحقیق بوده و هدف این دانشگاه پیشرفت در کیفیت تحقیقات و آموزش است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه شامل بخش‌ آموزش و تحقیق است که زمینه‌های مربوط به علوم پایه و کاربردی را پوشش می‌دهد. دپارتمان روانشناسی دانشگاه ینا دارای هردو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و دارای زیرشاخه روان درمانی برای مقطع دکتری می‌باشد.

منابع: