زبان فرانسه از خانواده زبان‌های رومی است که از زبان لاتین ریشه گرفته است .تقریباً 300 میلیون نفر در جهان به زبان فرانسه (به عنوان زبان مادری و یا زبان دوم) صحبت می‌کنند. همچنین این زبان، زبان رسمی بسیاری از کشورهای جهان است که از این میان بعضی کشورها فقط به زبان فرانسه صحبت می‌کنند و برخی دیگر علاوه بر آن دارای زبان‌های رسمی دیگری نیز هستند.

کشورهای فرانسوی زبان

کشورهایی که تنها زبان رسمی آنها، فرانسوی است، عبارتند از:

فرانسه، بنین، بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو، ساحل عاج، گابون، گینه، لوکزامبورگ، مالی، موناکو، نیجر، سنگال و توگو

نام کشورهایی که علاوه بر زبان فرانسه، زبان‌های رسمی دیگری دارند را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

بلژیک (شهر والونی)، بروندی، کامرون، کانادا (استان کبک)، چاد، کومور، جیبوتی، دومینیکا، گینه استوایی، هائیتی، ماداگاسکار، رواندا، سنت لوسیا، ، سیشل، سوئیس، و واناتو

جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا با جمعیت 86.79 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور فرانسوی زبان است. علاوه بر کشورهای فوق، زبان فرانسه در تعدادی از مناطق خودمختار (مستقل) نیز زبان رسمی به حساب می‌آید. این مناطق عبارتند از:

دره اوستا، گویان فرانسه، پلینزی فرانسه، گوادلوپ، جرسی مارتینیک، کلدونیای جدید، سنت بارتلمی، سنت مارتن، سنت پیر و میکلون، والیس و فوتونا

همچنین بعضی از مناطق آمریکا مانند ماین و لوئیزیانا از زبان فرانسه برای آموزش، تجارت و خدمات دولتی استفاده می‌کنند.

دلایل یادگیری زبان فرانسه

افرادی که زبان فرانسه را برای یادگیری انتخاب می‌کنند، دلایلی دارند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

  1. زبان فرانسه بعد از انگلیسی، پرمخاطب‌ترین زبان برای یادگیری بوده و همچنین پنجمین زبان جهان (در سطح جهانی) از نظر تعداد گویشوران است. این زبان، مانند انگلیسی در تمامی کشورهای جهان تدریس می‌شود.
  2. دانستن زبان فرانسه برای افرادی که به دنبال یافتن مشاغل بین‌المللی هستند، حسن بزرگی محسوب می‌شود. در حقیقت زبان فرانسه فرصتی برای استخدام در کمپانی‌های فرانسوی (در کشور فرانسه و یا در سایر کشور‌های فرانسوی زبان) فراهم می‌کند.
  3. زبان فرانسه، زبانی بین‌المللی محسوب می‌شود که در زمینه‌های متعددی مانند آشپزی، مد (فشن)، تئاتر، هنرهای تجسمی، معماری، ادبیات، موسیقی و رقص به افراد کمک می‌کند. خوب است بدانید که افرادی مانند ویکتور هوگو، ژان پل سارتر و بسیاری از افراد برجسته به زبان فرانسه صحبت می‌کردند.
  4. از آنجایی که فرانسه یکی از مقاصد مشهور گردشگری در جهان است، دانستن این زبان، گشت و گذار در این کشور را بسیار لذت‌بخش می‌کند و افراد از این طریق می‌توانند به اطلاعاتی در مورد فرهنگ این کشور نیز دسترسی پیدا کنند.
  5. دانستن زبان فرانسه فرصتی برای تحصیل در دانشکده‌های کسب و کار و دانشگاه‌های فرانسوی زبان که از جمله مراکز آموزش برتر در جهان هستند، را فراهم می‌کند.
  6. زبان فرانسه یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، یونیسکو، ناتو، کمیته بین‌المللی المپیک، دادگاه‌های بین‌المللی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است که از این جهت دارای اهمیت است.
  7. زبان فرانسه به افراد کمک می‌کند که به دیدگاهی وسیع‌تر از زندگی برسند. با دانستن زبان فرانسه، افراد می‌توانند ایده‌ها و طرز فکر رهبران و متفکران فرانسه را دنبال کرده و یا با پیگیری رسانه‌های بین‌المللی فرانسه (مانند رادیو بین‌المللی فرانسه، فرانس24 و ...) به دانشی گسترده‌تر در زمینه‌های مختلف برسند.
  8. یادگیری زبان فرانسه فرصتی را برای یادگیری زبان‌های دیگر فراهم می‌کند (مخصوصاً زبان‌های رومی مانند اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و رومانیایی).
  9. یکی دیگر از دلایل جالب برای یادگیری زبان فرانسه این است که زبان فرانسه، زبان عشق است. زبان فرانسه بسیار زیبا، غنی و آهنگین است که آن را به زبان عشق تبدیل کرده است.

نکاتی برای یادگیری زبان فرانسه

روش‌های مختلفی برای یادگیری زبان فرانسه وجود دارد و می‌توان با به کارگیری راهکارهایی، کیفیت و سرعت یادگیری زبان فرانسه را افزایش داد؛ در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

1- یادگیری زبان فرانسه در کشور فرانسه! مطمئناً بهترین و سریع‌ترین روش برای یادگیری هر زبانی، قرار گرفتن مداوم در معرض آن و در ارتباط بودن با مردمی است که به آن زبان صحبت می‌کنند. برای یادگیری زبان فرانسه نیز، بهترین راه ثبت نام در یک دوره زبان در فرانسه و یادگیری این زبان در کشور فرانسه است.

2- از روش مخصوص به خودتان استفاده کنید! افراد مختلف دارای روش‌های مختلفی برای یادگیری هستند. برای مثال عده‌ای از افراد با نوشتن و عده‌ای با گوش دادن راحت‌تر می‌آموزند اما نکته مهم این است که برای یادگیری زبان فرانسه، اهمیت فایل‌های صوتی و گوش دادن را نادیده نگیرید.

3- خودآموزی برای همه مناسب نیست! همانطور که در مورد قبل ذکر شد، تمامی افراد نمی‌توانند از روش‌های رایج یادگیری استفاده کنند (هرچند که این روش‌ها باعث موفقیت تعداد زیادی از افراد شده باشد). یکی از این روش‌ها خودآموزی (Self-Study) است که برای همه افراد مناسب نیست؛ زیرا بعضی از افراد برای یادگیری به شرکت در کلاس و حضور معلم احتیاج دارند.

4- زبان فرانسه را به انگلیسی ترجمه نکنید! این نکته مخصوص افرادی است که زبان فرانسه را بعد از زبان انگلیسی و یا همراه با آن می‌آموزند. توصیه ما این است که تا جایی که امکان دارد، زبان فرانسه را به انگلیسی برگردان نکنید؛ زیرا تفاوت‌هایی که بین این دو زبان وجود دارد، باعث سردرگمی در یادگیری می‌شود. برای توضیح بیشتر به مثال زیر توجه کنید:

  • فارسی: من سردم است.
  • فرانسه: j’ai froid
  • انگلیسی: I am cold

با توجه به مثال‌های فوق متوجه می‌شویم که در صورت ترجمه عبارت فرانسه j’ai froid  به انگلیسی دچار سردرگمی خواهیم شد؛ زیرا j’ai در زبان فرانسه به معنای "من دارم" است و در ترجمه آن به انگلیسی به صورت پیش‌فرض باید بگوییم: I have cold در صورتی که در انگلیسی می‌گوییم: I am cold. بنابراین هیچ‌گاه از این روش برای یادگیری زبان فرانسه استفاده نکنید. توصیه ما به افراد این است که به جای استفاده از لغات انگلیسی، از تصویر و عکس برای یادگیری عبارات و اصطلاحات استفاده کنند.

5- اولویت بندی کنید! زبان‌آموزان باید توجه کنند که یکی از راه‌های یادگیری بهتر این زبان، خواندن داستان‌های فرانسوی و به خاطر سپردن لغات جدید است. اگر حافظه بسیار خوبی دارید، می‌توانید همه لغات و مطالب به کار رفته در داستان را به خاطر بسپارید اما توصیه ما این است که ابتدا تنها لغاتی را حفظ کرده و در لیست خود یادداشت کنید که در مکالمه روزمره بیشتر استفاده می‌شود. در حقیقت با به خاطر سپردن لغات پرتکرار و استفاده آنها در مکالمه روزمره، حس بهتر و انگیزه بیشتری پیدا خواهید کرد که همین موضوع شما را برای یادگیری لغات بیشتر و دشوارتر آماده می‌کند.

6- خاطرات خود را به زبان فرانسه بنویسید! بی‌شک بهترین روش برای یادگیری یک زبان جدید مانند فرانسوی، استفاده کردن از دانشی است که می‌آموزید. هنگامی که افراد خاطرات و روزمرگی‌های خود را به زبان فرانسه می‌نویسند، سعی می‌کنند تا از آنچه آموخته‌اند (لغات و گرامر) استفاده کنند، که این راهکاری مفید برای برای بهبود سطح زبان و افزایش خلاقیت در زبان فرانسه است.

مدت زمان لازم برای یادگیری زبان فرانسه

یکی از سوالات متداول زبان‌آموزان در مورد مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان فرانسه است که جواب دقیقی ندارد. مدت زمانی که افراد برای یادگیری زبان فرانسه احتیاج دارند، به عوامل زیادی وابسته است که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت:

1- انگیزه و دیدگاه افراد به زبان فرانسه: داشتن انگیزه در شروع و ادامه مسیر یادگیری یک زبان جدید، رکنی اساسی بوده و اولین دلیل موفقیت افراد در یادگیری است. برای افزایش انگیزه راه‌های متعددی وجود دارد. برای مثال می‌توانید به این فکر کنید که دانستن زبان فرانسه چه تغییرات بزرگی در زندگی و حرفه‌تان ایجاد خواهد کرد. با داشتن انگیزه بالا، سرعت افراد در یادگیری افزایش می‌یابد. همچنین یکی دیگر از عوامل مؤثر در سرعت یادگیری زبان فرانسه و یا هر زبان دیگری، داشتن دیدگاهی مثبت نسبت به آن زبان است.

2- تجربه یادگیری زبان خارجی: مطالعات زبان‌شناسی ثابت کرده است که افرادی که قبل از شروع زبان فرانسه، زبان دیگری را یاد گرفته و یا در خانواده‌ای دو زبانه بزرگ شده‌اند، این زبان را راحت‌تر می‌آموزند؛ زیرا به طور طبیعی با زبانی متفاوت از زبان مادری خود آشنا هستند و همچینن مهارت‌هایی که قبلاً در مسیر زبان‌آموزی آموخته‌اند، به یادگیری زبان جدید کمک می‌کند. اما این موضوع به معنی این نیست که افرادی که این شرایط را ندارند، نمی‌توانند زبان فرانسه را فرا بگیرند.

3- راه‌های یادگیری: راهکارهایی که افراد برای تمرین و یادگیری انتخاب می‌کنند بر روی سرعت یادگیری تأثیرگذار است. افرادی که خارج از کلاس به مطالعه کتاب‌های فرانسه، تماشای برنامه‌های فرانسوی و نوشتن به زبان فرانسه می‌پردازند، بی‌شک مدت زمان کم‌تری برای یادگیری این زبان احتیاج خواهند داشت.

4- زبان مادری: این مورد نیز در روند و سرعت یادگیری این زبان بسیار مهم است؛ زیرا در صورتی که زبان مادری افراد به فرانسوی نزدیک‌تر باشد، زبان‌آموزان سریع‌تر این زبان را می‌آموزند.

آیا یادگیری زبان فرانسه سخت است؟!

ممکن است زبان فرانسه در نگاه اول کمی دشوار به نظر برسد اما خوب است بدانید این زبان آنقدر هم که برخی افراد گمان می‌کنند سخت نیست. در ادامه به نکاتی در این مورد می‌پردازیم:

  • تلفظ لغات: این زبان دارای تعداد زیادی حروف صدادار است که برای بسیاری از زبان‌آموزان، جدید است. بنابراین یادگیری تلفظ لغات در زبان فرانسه کمی زمان‌بر است و در مقایسه با زبان‌هایی مانند ایتالیایی و یا اسپانیایی کمی دشوارتر به نظر می‌رسد.
  • صرف افعال: تعداد زیادی از افراد گمان می‌کنند که صرف افعال در این زبان دشوار است اما با وجود اینکه شکل نوشتاری افعال برای شخص‌های مختلف، متفاوت است اما خواندن افعال مربوط به اول شخص مفرد، دوم شخص مفرد، سوم شخص مفرد و سوم شخص جمع، یکسان بوده و این قانون برای تعداد زیادی از افعال در زبان فرانسه صدق می‌کند.
  • املای لغات: املای لغات در زبان فرانسه مانند خیلی از زبان‌های دیگر آسان نیست؛ زیرا دقیقاً آنچه گفته می‌شود، نوشته نمی‌شود. برای مثال حرف r در انتهای لغت parler خوانده نمی‌شود ولی نوشته می‌شود که این مسأله املای این لغت و لغات مشابه را کمی دشوار می‌کند. البته با تمرین می‌توان به تسلط کافی در مورد نحوه املای لغات رسید.
  • جنسیت اسامی در زبان فرانسه: تمامی اسامی در زبان فرانسه دارای جنسیت بوده (مذکر/مونث) که با حروفی مانند la/le (la برای مؤنث و le برای مذکر) مشخص می‌شوند. به خاطر سپردن جنسیت اسامی از جمله نکات بسیار مهمی است که افراد در یادگیری این زبان باید به آن توجه کنند.

نکته مهم در یادگیری این زبان این است که برای تسلط کافی بر زبان فرانسه تنها باید کمی پشتکار، تمرین و شجاعت به خرج داد و البته انگیزه نیز در این مسیر، بسیار مؤثر است.

دوره‌های زبان در فرانسه

همانطور که پیش‌تر گفتیم، یکی از راه‌های بسیار مؤثر برای یادگیری زبان فرانسه، فراگیری این زبان در کشور فرانسه است. افراد برای اخذ پذیرش و شرکت در کالج های زبان در فرانسه باید بالای ۱۸ سال سن و مدرک دیلپم داشته باشند. برای اخذ پذیرش و ویزا جهت شرکت در دوره‌های زبان در فرانسه، نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. البته داشتن مدرک زبان فرانسه، نشان‌دهنده علاقه شما به یادگیری این زبان است و ‌به شما برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از سفارت این کشور کمک خواهد کرد.

منابع: