سالانه هزاران دانشجو از سراسر دنیا برای تحصیل به اسپانیا می‌روند. تحصیل در کشوری جدید مانند اسپانیا که از نظر فرهنگ و تاریخ بسیار غنی است، به افراد دیدگاه وسیع‌تری در مورد زندگی می‌دهد. در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در اسپانیا از جمله هزینه تحصیل (شامل شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی)، ویزای تحصیلی، بورسیه های تحصیلی، شرایط تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، شرایط تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی، رشته‌های تحصیلی و بهترین دانشگاه های اسپانیا می‌پردازیم.

افراد مختلف به دلایل متفاوتی اسپانیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در ادامه به چند مورد از این دلایل اشاره خواهیم کرد:

  • سیستم آموزشی باکیفیت: سیستم آموزشی این کشور فرصت تحصیل برای افراد از سطوح مختلف را فراهم کرده و سومین کشور موردتوجه دنیا برای دانشجوبان بین‌المللی است (تقریباً ۳۶ درصد این دانشجویان آمریکایی هستند).
  • شهرهای زیبا: بی‌شک با آمدن اسم اسپانیا بیشتر افراد به بارسلونا و یا مادرید فکر می‌کنند اما اسپانیا دارای شهرهای زیبای بسیاری مانند گرانادا، سویل و… هست.
  • تفریحات گسترده: با تحصیل و زندگی در اسپانیا می‌توان تفریحات زیادی مانند تور بازدید از پاریس و لندن را ترتیب داد.
  • یادگیری زبانی جدید (اسپانیایی): “یادگیری زبان اسپانیایی” تنها دلیل برای رفتن به این کشور نیست ولی با زندگی و تحصیل در اسپانیا، به راحتی به زبان دیگری مسلط خواهید شد.
  • هزینه منطقی زندگی: زندگی در اسپانیا اصلاً گران نیست و هزینه‌های زندگی نسبت به کشورهای اروپایی دیگر بسیار مناسب است.
  • آب و هوای عالی: اسپانیا کشوری ۴ فصل است که دارای تنوع آب و هوایی است.
  • شهریه منطقی: علاوه بر هزینه منطقی زندگی در اسپانیا دانشگاه‌های این کشور دارای شهریه‌های مناسبی هستند.
  • جو دوستانه کشور: اسپانیا دارای جوی دوستانه بوده که دانشجویان به راحتی می‌توانند دایره دوستان خود را در آن گسترش داده  و از محیط پر آرامش این کشور لذت ببرند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مزایا و معایب تحصیل در اسپانیا را مطالعه کنید. قبل از پرداختن به رشته‌ها، دانشگاه‌ها، مقاطع تحصیلی و… مروری بر مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی در اسپانیا خواهیم داشت.

هزینه تحصیل در اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا برای دانشجویان بین‌المللی شامل شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی است:

شهریه دانشگاه‌های اسپانیا

شهریه دانشگاه‌ها در اسپانیا نسبت به کشورهای اروپایی دیگر پایین‌تر است. شهریه دانشگاه‌های این کشور برای مقطع کارشناسی بالای ۲۰۰۰ یورو در سال، مقطع کارشناسی ارشد ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال و مقطع دکترا ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال است. دانشگاه‌های خصوصی در اسپانیا دارای هزینه‌های مخصوص به خود هستند که ممکن است تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال متغیر باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا

هزینه زندگی به شهر محل سکونت، نوع اسکان، سبک زندگی و… بستگی دارد. به طور کلی هزینه زندگی در اسپانیا که شامل مسکن، خوراک، پوشاک و… می‌شود، در مقایسه با اکثر کشورهای مطرح اروپایی بسیار پایین است. در مجموع متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا حدود ۷۰۰-۵۰۰ یورو در ماه است.

ویزای تحصیلی اسپانیا

مهمترین مدارک لازم برای ویزای دانشجویی اسپانیا به شرح زیر است:

  1. فرم درخواست ویزا به همراه امضاء متقاضی
  2. یک قطعه عکس ۴/۵ × ۳/۵ با زمینه سفید که حداکثر در ۶ ماه گذشته گرفته شده باشد.
  3. گذرنامه
  4. گواهی عدم سوءپیشینه
  5. کپی اجاره منزل در کشور مقصد
  6. نامه تمکن مالی
  7. فیش حقوقی حامیِ مالی متقاضی

بورسیه‌ تحصیلی اسپانیا

با وجود اینکه شهریه دانشگاه های اسپانیا نسبت به دانشگاه‌های اروپایی دیگر پایین‌تر است اما این دانشگاه‌ها کمک‌های مالی برای دانشجویان با شرایط خاص در نظر گرفته‌اند. می‌توانید با مطالعه مقاله بورسیه تحصیلی اسپانیا درباره انواع کمک هزینه‌های تحصیلی در اسپانیا اطلاعاتی به دست آورید.

شرایط تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی دیدی وسیع اما کلی از رشته تحصیلی برای دانشجویان فراهم می‌کند. به منظور دریافت مدرک این دوره، افراد باید واحدهای تحصیلی مختلفی را بگذرانند. لازم به ذکر است که این مدرک کمترین مدرکی است که افراد در رشته‌های مختلف تحصیلی احتیاج دارند. دانشجویان می‌توانند برای دریافت مدرک کارشناسی در اسپانیا رشته‌های متعددی را انتخاب کنند که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

  • رشته انسانی و هنر
  • علوم تجربی
  • مهندسی
  • حقوق اجتماعی
  • حقوق تجارت (کسب و کار)

در بیشتر دانشگاه‌های اسپانیا می‌توان در مقطع کارشناسی رشته‌های فوق تحصیل کرد. دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های اسپانیا به زبان اسپانیایی بوده و ۴ سال به طول می‌انجامد. اگر مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا هستید باید مدرک دیپلم خود از ایران را دریافت کرده باشید سپس در آزمونی تحت عنوان Selectividad Exam شرکت کنید. در صورت قبولی در این آزمون می‌توانید وارد دانشگاه شوید. سوالات این آزمون شامل مباحثی مانند زبان و ادبیات اسپانیایی، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، فیزیک و علوم محیط ‌زیست است. مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی:

  1. ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی
  2. ترجمه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  3. انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  4. توصیه‌نامه تحصیلی

شرایط تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد

بیش از ۷۰ دانشگاه در کشور اسپانیا وجود دارد که ۵۰ دانشگاه دولتی و مابقی خصوصی هستند (بعضی از دانشگاه‌های خصوصی به کلیسای کاتولیک وابسته هستند). بیشتر دانشگاه‌های اسپانیا در شهر مادرید و تعدادی نیز در شهرهای بارسلونا و والنسیا واقع شده‌اند. البته در شهرهای دیگر این کشور نیز دانشگاه وجود دارد. تمامی این دانشگاه‌ها به دانشجویان کمک می‌کند تا مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند (صرف نظر از اینکه از زمان دریافت مدرک کارشناسی چند سال می‌گذرد). دانشگاه‌های اسپانیا برای تحصیل در مقاطع مختلف دارای رشته‌های گوناگونی  هستند. برخی از رشته‌های در دسترس برای دوره کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • روزنامه‌نگاری/ گزارشگری
  • انگلیسی پیشرفته
  • تبلیغات بازرگانی
  • باستان‌شناسی
  • تاریخ هنر (پیشرفته)
  • هوا و فضا
  • مکروبیولوژی
  • رشته MBA (بین‌المللی)
  • مهندسی
  • شیمی
  • حسابداری
  • عصب‌شناسی (نوروساینس)

به خاطر داشته باشید که دانشگاه‌های اسپانیا دارای رشته‌های بیشتری‌  برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشند و رشته‌های مذکور تنها تعدادی از آن‌ها هستند. دانشجویان برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد باید تمامی واحدهای موردنیاز را در دوره‌ای ۲ ساله بگذرانند. لازم به ذکر است که مدرک دریافتی در تمامی کشورهای اروپایی معتبر است. مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

  1. ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان، پیش‌دانشگاهی و لیسانس
  2. ترجمه مدرک دیپلم، پیش‌دانشگاهی و لیسانس
  3. انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  4. توصیه‌نامه تحصیلی

شرایط تحصیل در اسپانیا در مقطع دکترا

دوره دکترا (به صورت تمام‌وقت) در کشور اسپانیا حداکثر ۳ سال و دوره پاره‌‌وقت دکترا به مدت ۵ سال به طول می‌انجامد. در دوره دکترا بیشتر فعالیت‌ها مربوط به تحقیقات است اما دانشجویان باید در کلاس‌های درسی نیز شرکت کنند.تحصیل در این مقطع رایگان بوده و  دانشجویان ممتاز دوره دکترا بورسیه‌های تحصیلی نیز تعلق می‌گیرد. دانشجویان در این دوره می‌توانند به عنوان دستیار استاد (Teacher Assistant) یا دستیار تحقیق (Research Assistant) مشغول به کار شده و حقوق دریافت کنند. مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع دکترا به شرح زیر است:

  1. ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان، پیش‌دانشگاهی، لیسانس و فوق‌لیسانس
  2. ترجمه مدرک دیپلم، پیش‌دانشگاهی، لیسانس و فوق‌لیسانس
  3. ارائه مقاله یا تألیف کتاب در زمینه رشته مورد نظر
  4. انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  5. توصیه‌نامه تحصیلی
  6. سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی (در صورت وجود)
  7. پروپوزال

شرایط تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی

زبان تدریس در دانشگاه‌های اسپانیا بسته به مقطع تحصیلی متفاوت است. زبان تدریس در مقطع کارشناسی غالباً اسپانیایی است. بنابراین متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا باید قبل از ورود به دانشگاه دوره کالج را گذرانده، زبان اسپانیایی را یاد گرفته و سپس در آزمون سلکتیویداد شرکت کنند. مدت زمان این دوره با توجه به برنامه درسی یک ترم و محل تحصیل، متفاوت است. لازم به ذکر است که گذراندن این دوره‌ها برای دانشجویان واجب نیست اما در صورت تسلط نداشتن به زبان اسپانیایی، فهم دروس بسیار دشوار خواهد شد. البته خوب است بدانید که بعضی از واحدهای دانشگاهی، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند اما تعداد آن‌ها بسیار اندک است. همچنین اسپانیا دارای دو دانشگاه انگلیسی زبان است که دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند که در ادامه به این دو دانشگاه می‌پردازیم:

  • دانشگاه جهانی کسب و کار (Global Business School): این دانشگاه خصوصی در بارسلونا واقع شده است که دارای هردو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و رشته‌هایی مانند امورمالی (فاینانس)، بازاریابی، مدیریت کسب و کار و نیز دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی و… را ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه ماربلا: این دانشگاه یکی دیگر از دنشگاه‌های انگلیسی زبان در اسپانیا بوده و در شهر مالاگا واقع شده است. همچنین ماربلا اولین و تنها دانشگاه انگلیسی زبان در جنوب اسپانیا است. این دانشگاه رشته‌های مختلفی مانند گردشگری، روزنامه‌نگاری، مدیریت اجرایی کسب و کار و مهمان‌نوازی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد.

بسیاری از دوره‌ها در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی بوده و تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا غالباً به زبان انگلیسی است. بنابراین دانشجویان باید توجه داشته باشید که با شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی، مهارت زبان انگلیسی خود را نیز تقویت کنند. زیرا در صورت شرکت در کلاس‌های دانشگاه‌های اسپانیا، گاهی لازم است که ثابت کنند مهارت زبان انگلیسی آنها در سطحی است که بتوانند در کلاس‌ها شرکت کرده و کنفرانس‌ها (سخنرانی‌ها و مطالب درسی) را متوجه شوند. با شرکت در این دوره‌ها دانشجویان همچنین از مهارت کافی برای شرکت در آزمون‌های مختلف (موردنیاز دانشگاه‌ها) بهره‌مند خواهد شد. بیش از ۶۷۰ عدد از دوره‌های دانشگاهی اسپانیایی به زبان انگلیسی وجود دارد. دانشگاه‌های اسپانیا برای آنکه مطمئن شوند دانشجویان از سطح زبانی (انگلیسی) مناسبی برخوردار بوده و دروس را به خوبی متوجه می‌شوند، احتیاج به مدرک دارند. IELTS و TOEFL با سطح C1 در زبان انگلیسی تقریباً در تمامی دانشگاه‌های اسپانیایی مورد قبول است. همچنین آزمون DELE (در میان آزمون‌های زبان اسپانیایی و برای دوره‌هایی که به زبان اسپانیایی ارائه می‌شوند) رایج‌ترین آزمون مورد نیاز است.

بیشتر دانشگاه‌های اسپانیا دارای دو ترم در هر سال آموزشی (۹ماه) بوده که ترم اول از اوسط سپتامبر و یا اوایل اکتبر شروع می‌شود. کلاس‌های ترم اول تا اواخر دسامبر و یا اوایل ژانویه به طول می‌انجامد و با یک آزمون نهایی در ماه ژانویه به اتمام می‌رسد. ترم دوم این دانشگاه‌ها در اول فوریه بعد از اتمام آزمون نهایی ترم اول شروع شده و در ماه می به اتمام می‌رسد. همچنین آزمون نهایی در انتهای این ترم (در ماه ژوئن) برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که تمامی تعطیلات رسمی (مانند کریسمس) در خلال سال آموزشی درنظر گرفته شده و همچنین برنامه‌های تفریحی دیگری مانند تئاتر، آشپزی، ورزش و … در این دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند.

چند نکته درباره پذیرش در دانشگاه‌های اسپانیا

  • دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه‌های اسپانیا باید به صورت آنلاین اقدام کرده و هزینه مربوط به اپلای را نیز پرداخت کنند.
  • بعد از انتخاب دانشگاه موردنظر باید تمامی شرایط و مدارک مورد نیاز را مورد مطالعه قرار دهند.
  • با توجه به دانشگاه منتخب ممکن است لازم باشد تا اسناد مورد نیاز را به زبان اسپانیایی ارسال کرده و یا نسخه ترجمه شده آن را همراه داشته باشند.
  • تمامی اطلاعاتی که برای دانشگاه مربوطه ارسال می‌شود، باید به زبان اسپانیایی باشد. اگر مدرک دریافتی از کشور غیراسپانیایی زبان باشد، دانشجویان باید ترجمه‌ای رسمی از مدرک خود ارائه دهند. لازم به ذکر است که ارسال مدارک به زبانی غیر از اسپانیایی، باعث تاخیر در روند پذیرش خواهد شد.
  • دانشجویان برای افزایش شانس خود در امر پذیرش، بهتر است برای بیش از یک دانشگاه اقدام کنند.

دانشگاه‌های برتر اسپانیا

رتبه‌بندی برخی دانشگاه‌های اسپانیا بر اساس جدیدترین رنکینگ جهانی QS برای سال ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

نام دانشگاه شهر محل دانشگاه نوع دانشگاه رتبه جهانی دانشگاه در QS برای سال ۲۰۲۰ سطح‌بندی وزارت علوم
دانشگاه بارسلونا بارسلونا دولتی 165 الف
دانشگاه مستقل بارسلونا بارسلونا دولتی 188 الف
دانشگاه مستقل مادرید مادرید دولتی 192 الف
دانشگاه کامپولتنسه مادرید مادرید دولتی 212 الف
دانشگاه ناوارا ناوارا دولتی 245 الف
دانشگاه پمپئو فابرا بارسلونا دولتی 285 الف
دانشگاه کارلوس 3 مادرید مادرید دولتی 298 الف
دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (بارسلونا تِک) بارسلونا دولتی 300 الف
دانشگاه IE سگویا خصوصی 335
دانشگاه پلی تکنیک والنسیا والنسیا دولتی 336 الف
دانشگاه زاراگوزا زاراگوزا دولتی 432 الف
دانشگاه پلی تکنیک مادرید مادرید دولتی 435 الف
دانشگاه آلکالا آلکالا هنارس دولتی 501-510 ب
دانشگاه گرانادا گرانادا دولتی 511-520 الف
دانشگاه والنسیا والنسیا دولتی 581-590 الف
دانشگاه رامون لیول بارسلونا خصوصی 591-600 ج
دانشگاه سالامانکا سالامانکا دولتی 601-650 الف
دانشگاه سویا سویا دولتی 601-650 الف
دانشگاه پایس واسکو باسک دولتی 651-700 الف
دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا سانتیاگو د کمپوستلا دولتی 651-700 الف
دانشگاه رویرا ویرجیلی تاراگونا دولتی 701-750 ب
دانشگاه آلیکانته سان ویسنته دل راسپیگ دولتی 701-750 الف
دانشگاه کاستیا لامانچا سیوداد رئال دولتی 801-1000 ب
دانشگاه مورسیا مورسیا دولتی 801-1000 الف
دانشگاه اویدو اویدو دولتی 801-1000 ب
دانشگاه لاکرونیا لاکرونیا دولتی 801-1000 ج
دانشگاه ویگو ویگو دولتی 801-1000 الف

شرایط تحصیل در اسپانیا در رشته‌های تحصیلی مختلف

دانشگاه‌های اسپانیا غالباً برای رشته‌های حقوق، زبان اسپانیایی و یا حقوق اجتماعی دارای شهرت و محبوبیت هستند. در ادامه با برخی رشته‌های محبوب در اسپانیا خواهیم شد:

رشته حقوق

حقوق، یکی از رشته‌های موردعلاقه دانشجویان است. افرادی که قصد فعالیت در مشاغل مربوط به حقوق را دارند، شهر مادرید یکی از گزینه‌های بسیار مناسب است. یکی از واحدهایی که افراد برای دریافت مدرک حقوق باید بگذرانند، واحد سیستم قانونی اتحادیه اروپا (The Legal System of the European Union) است که گذراندن آن برای تمامی دانشجویان کشورهای اروپایی (در رشته حقوق) ضروری است. با گذراندن کلاس‌های مربوط به این واحد، دانشجویان حقوق این کشور از عملکرد سیستم قانونی اسپانیا و نحوه تصمیم‌گیری در این سیستم مطلع خواهند شد.

رشته هنر و انسانی

رشته هنر و انسانی یکی دیگر از رشته‌های موردعلاقه افراد در اسپانیا است که با دریافت مدرک مربوطه می‌توانند در حرفه‌های مورد علاقه خود فعالیت کنند. زمینه‌هایی که افراد با داشتن این مدرک می‌توانند در آن فعالیت کنند،بسیار متنوع است و از میان آنها می‌توان به ادبیات انگلیسی، تاریخ و زبان، هنرهای تجسمی اشاره کرد. افراد برای تکمیل دوره تحصیل خود در رشته هنر و انسانی باید پایان‌نامه (تز) خود را به اتمام رسانده و مدرک نهایی خود را در این رشته دریافت کنند. افراد با تحصیل در این رشته، به مهارت‌های متعددی در زندگی دست پیدا خواهند کرد. به طور کلی این رشته برای افرادی که از کارکردن روی پروژه‌های مختلف (به همراه دیگران) و یا از کمک کردن به دیگران لذت می‌برند، بسیار مناسب است. واحدهای محبوب در اسپانیا برای افرادی که به دنبال دریافت مدرک هنر و انسانی هستند عبارتند از:

  • ادبیات آمریکا
  • ادبیات اسپانیا
  • فلسفه
  • موسیقی پاپ

بازاریابی و امورمالی

بازاریابی و امورمالی (فاینانس) برای افرادی که آرزوی داشتن کسب و کار شخصی خود را دارند، بسیار مناسب است. تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته امکان پذیر بوده و افراد با به کارگیری مدرک خود می‌توانند آرزوی خود را محقق کنند. فارغ‌التحصیلان در این رشته، می‌توانند در مشاغلی مانند مشاور بازاریابی، ارزیابی مالی، مدیر تولید و … فعالیت کنند.

مدیریت مهمان‌نوازی

یکی دیگر از رشته‌های محبوب در دانشگاه‌های اسپانیا، مدیریت مهمان‌نوازی است. با تحصیل در این رشته (کارشناسی و یا کارشناسی ارشد) افراد می‌توانند در هتل‌ها، متل‌ها و رستوران و مشاغل مشابه مشغول به کار شوند. مدت‌زمان موردنیاز برای دریافت مدرک مدیریت مهمان‌نوازی بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است.

رشته‌های زبان اسپانیایی

اساتید در دانشگاه‌های اسپانیا به زبان اسپانیایی تدریس کرده و این یکی از دلایل پیشرفت سطح زبان دانشجویان خارجی است. دانشجویانی که از کشورهای غیر اسپانایی زبان به این کشور می‌آیند و به زبان این کشور مسلط نیستند، می‌توانند دوره‌های یادگیری زبان اسپانیایی را بگذرانند.

رشته‌های دیگر

با تحصیل در رشته‌های مختلف مانند میکروبیولوژی، شیمی، فیزیک، ریاضی و … افراد به راحتی می‌توانند در مشاغل مربوط به رشته تحصیلی خود فعالیت کنند. لازم به ذکر است که افراد با تحصیل در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این کشور جای رشد و پیشرفت دارند.

منابع: