هزینه زندگی در آلمان نسبت به کشورهای اروپای غربی کمتر و نسبت به کشورهای اروپای شرقی و نیز بسیاری از دیگر مناطق جهان بیشتر است. کیفیت زندگی، حمل و نقل، مراقبت‌های درمانی و سیستم آموزشی در آلمان از استاندارد بالایی برخوردار بوده و هزینه خرید در فروشگاه‌ها در شهرهای بزرگ این کشور به میزان قابل توجهی پایین‌تر از دیگر شهرهای بزرگ اروپا است. به طور کلی هزینه زندگی در آلمان نسبت به شهرهای بزرگ اروپایی مانند پاریس، لندن، رم، بروکسل و زوریخ کمتر است. البته هزینه زندگی در آلمان مانند هرجای دیگری تا حد زیادی به سبک زندگی فرد و شهر و ناحیه‌ای که در آن زندگی می‌کند، بستگی دارد. در این مقاله به بررسی هزینه زندگی در آلمان شامل هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی، هزینه مسکن، هزینه حمل و نقل و هزینه بیمه سلامت و نیز هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان می‌پردازیم.

هزینه تحصیل در آلمان

آلمان دارای تعداد زیادی دانشگاه است که در رتبه‌بندی جهانی، جزو دانشگاه‌های برتر به حساب می‌آیند. با وجود اینکه دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در بعضی از دانشگاه‌های آلمان باید شهریه پرداخت کنند، اما تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های این کشور هزینه‌ای ندارد و این یکی از مهمترین دلایل تمایل دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در آلمان است. تنها مبلغی که دانشجویان بین‌المللی (برای دانشگاه‌های رایگان) می‌پردازند، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، خدمات اجرایی، تجهیزات ورزشی و… است. همچنین وجود بورسیه های تحصیلی در آلمان این کشور را مقصدی جذاب برای دانشجویان ساخته است. سطح بالای دانشگاه‌های آلمان از دیگر دلایل تبدیل این کشور به یک کانون دانشجویی است. ۴۶ دانشگاه از بهترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰  در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های رایگان تا حد بسیار زیادی هزینه‌ زندگی در آلمان را کاهش می‌دهد. آلمان برای دانشجویان بین‌المللی کشور گرانی نیست. هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به طور متوسط ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه است که در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر اروپایی، مقرون به صرفه است. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، هزینه‌ زندگی در آلمان به سبک زندگی، شهر و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. بنابراین قبل از انتخاب شهر مورد نظر، باید درباره هزینه‌های زندگی در آن شهر تحقیق کنید. برای مثال اجاره ماهیانه، هزینه خوراک و پوشاک در شهرهای صنعتی بزرگ، گران‌تر از شهرهای کم‌جمعیت است. در صورت مدیریت هزینه مسکن، خوراک و حمل و نقل، پرداخت هزینه‌های دیگر تا حد زیادی آسان خواهد شد. برای کم کردن هزینه زندگی در آلمان، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند شهرهای ارزان‌تر را برای تحصیل انتخاب کنند. همچنین با کم کردن هزینه‌های اضافه (مانند چند بار در هفته رستوران رفتن)، می‌توانند هزینه زندگی در آلمان را بسیار کاهش دهند. علاوه بر این استفاده از مسکن اشتراکی (زندگی با هم‌خانه)، زندگی در خوابگاه و یا زندگی با یک خانواده میزبان (host family) از مهم‌ترین راهکارهای مؤثر برای کاهش هزینه زندگی در آلمان است. ترتیب نواحی بر اساس هزینه مورد نیاز برای زندگی به شرح زیر است: ۱- جنوب ۲- غرب ۳- شمال ۴- شرق

بر اساس ترتیب فوق، جنوب آلمان گران‌ترین منطقه این کشور بوده و دو شهر بزرگ این ناحیه (مونیخ و اشتوتگارت) گران‌ترین شهرها برای زندگی هستند. این در حالی است که شرق آلمان ارزان‌ترین منطقه برای زندگی است.

در جدول زیر می‌توانید متوسط هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان را مشاهده کنید.

هزینه‌های زندگی دانشجویی متوسط مبلغ هزینه ماهانه (یورو)
اجاره مسکن ۲۰۰-۳۰۰
خوراک ۱۴۰-۱۶۰
پوشاک ۴۲
کتاب و لوازم‌التحریر ۲۰
حمل و نقل ۷۰-۹۰
بیمه و خدمات درمانی ۸۰
تلفن و اینترنت ۳۱
تفریح و ورزش ۴۰-۶۰
جمع کل ۶۲۳-۷۸۳

هزینه مسکن در آلمان

بخش عمده‌ای از هزینه زندگی در آلمان شامل هزینه مسکن است که نسبتاً هزینه بالایی است. لازم به ذکر است که این هزینه تا حد زیادی به ناحیه و شهر مورد نظر بستگی دارد. با وجود اینکه هیچ محدودیتی برای خرید مسکن برای مهاجران وجود ندارد اما بیشتر مهاجران اجاره مسکن را ترجیح می‌دهند. اجاره مسکن در مونیخ، فرانکفورت، برلین، دوسلدورف و هامبورگ بالاترین هزینه و در برمن و لیپزیگ پایین‌ترین هزینه را دارد. بهترین راه برای پیدا کردن آپارتمانی مناسب در آلمان، مراجعه به مشاورین املاک است ولی اگر آگهی‌های تبلیغاتی را برای پیدا کردن آپارتمان انتخاب می‌کنید، به واژگان استفاده شده در تبلیغات دقت کنید. برای مثال در صورتی که در آگهی‌ آپارتمان موردنظر، از واژه ۴ اتاقه استفاده کرده باشد در حقیقت این آپارتمان ۲ اتاق‌خواب، ۱ هال و ۱ سالن غذاخوری دارد (آشپزخانه، راهرو و سرویس ها جزو اتاق‌ها محسوب نمی‌شوند). بر اساس قانون، پرداخت هزینه مربوط به مشاورین املاک بر عهده موجر (صاحب‌خانه) است. بنابراین قبل از عقد قرارداد شرایط مربوط به پرداخت هزینه مربوطه را با دقت مطالعه کنید.

هزینه حمل‌ و نقل در آلمان

سیستم حمل و نقل عمومی در آلمان دارای کیفیت بالا و هزینه قابل قبولی (نسبت به سیستم حمل و نقل در شهرهای اروپایی دیگر) است. افراد با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، می‌توانند مقدار قابل توجهی از هزینه زندگی در آلمان را کاهش دهند. هزینه حمل و نقل در این کشور به صورت ماهیانه، از ۶۰ تا ۹۰ یورو متغیر است که البته این هزینه تا حد زیادی به محل زندگی بستگی دارد. سیستم حمل و نقل عمومی در آلمان از کیفیت خوبی برخودار است و همچنین قطارهای داخل شهری گاهی گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. برای مثال افرادی که کارمند هستند و برای حمل و نقل خود (به محل کار) از این قطارها استفاده می‌کنند، می‌توانند با تهیه BahnCard، هزینه کمتری بپردازند. این بلیط برای حمل و نقل با اتوبوس نیز قابل استفاده است.

هزینه بیمه سلامت در آلمان

بیمه سلامت یکی از موضوعات ضروری برای تمام افراد مقیم آلمان می‌باشد. به عبارت دیگر افراد از اولین روزی که وارد این کشور می‌شوند باید برای دریافت بیمه سلامت خود اقدام کنند. دانشجویان بین‌المللی نیز بدون داشتن بیمه سلامت نمی‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند. به طور کلی دو نوع بیمه سلامت (بیمه سلامت عمومی/ خصوصی) در آلمان وجود دارد که افراد می‌توانند هرکدام از این بیمه‌ها را براساس نیاز و هزینه‌ای که میخواهند پرداخت کنند، انتخاب کنند. هزینه پرداختی برای دریافت بیمه سلامت بسته به نوع آن متفاوت است. داشتن بیمه سلامت عمومی برای تمامی افراد مقیم آلمان ضروری بوده و هزینه پرداختی توسط دولت تنظیم می‌شود. در صورتیکه افراد مایل به دریافت خدمات درمانی بیشتری باشند باید برای دریافت بیمه سلامت خصوصی اقدام کنند که هزینه‌ بیشتری نیز دارد.

کیفیت و هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان

هزینه زندگی در آلمان هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان

براساس جدیدترین آمار گزارش شده در سال ۲۰۱۹، شهرهای مونیخ (رتبه ۳ جهانی)، دوسلدورف (رتبه ۶ جهانی) و فرانکفورت (رتبه ۷جهانی) از جمله ۱۰ شهر برتر جهان محسوب می‌شوند. شهرهای دیگر آلمان مانند هامبورگ، برلین، نورمبرگ و اشتوتگارت نیز از جمله شهرهای با کیفیت آلمان به حساب می‌آیند. در ادامه به توضیحاتی در مورد برخی از آنها خواهیم پرداخت:

هزینه زندگی در مونیخ

زندگی در مونیخ نسبت به شهرهای دیگر آلمان، از هزینه بالاتری برخوردار است. برخی از هزینه‌های زندگی در مونیخ به شرح زیر است:

هزینه اجاره مسکن در مونیخ

شرایط آپارتمان متوسط اجاره ماهانه (یورو)
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۱۱۶۵
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر ۸۵۷
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۲۲۱۰
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر ۱۶۹۰

هزینه قبوض در مونیخ

قبض متوسط هزینه ماهانه (یورو)
قبوض پایه ( برق، سیستم گرمایشی، سرمایشی، آب، بازیافت) ۲۴۳
اینترنت ۳۳

هزینه حمل و نقل در مونیخ

نوع هزینه مبلغ هزینه (یورو)
بلیط یک طرفه (حمل‌ونقل عمومی) ۲/۹۰
بلیط یک ماهه ۶۶/۶۰
تاکسی (هر ۱ کیلومتر) ۱/۹۰
بنزین (۱ لیتر) ۱/۴۶

هزینه زندگی در دوسلدروف

متوسط برخی از هزینه‌های زندگی در دوسلدورف به شرح زیر است:

هزینه اجاره مسکن در دوسلدورف

شرایط آپارتمان متوسط اجاره ماهانه (یورو)
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۶۹۱
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر ۵۲۸
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۱,۴۹۷
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر ۱,۰۴۷

هزینه حمل و نقل در دوسلدورف

نوع هزینه مبلغ هزینه (یورو)
بلیط یک طرفه (حمل‌ونقل داخلی) ۲/۸۰
بلیط یک ماهه ۷۵
تاکسی (هر ۱ کیلومتر) ۲/۲۰
بنزین (۱ لیتر) ۱/۳۸

هزینه قبوض در دوسلدورف

قبض متوسط هزینه ماهانه (یورو)
قبوض پایه ( برق، سیستم گرمایشی، سرمایشی، آب، بازیافت) ۲۱۵
اینترنت ۳۱

هزینه زندگی در فرانکفورت

متوسط برخی از هزینه‌های شهر فرانکفورت به شرح زیر است:

هزینه اجاره مسکن در فرانکفورت

شرایط آپارتمان متوسط اجاره ماهانه (یورو)
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۹۷۰
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر ۷۱۰
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۱,۸۷۹
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر ۱,۲۹۲

هزینه قبوض ماهیانه در فرانکفورت

قبض متوسط هزینه ماهانه (یورو)
قبوض پایه ( برق، سیستم گرمایشی، سرمایشی، آب، بازیافت) ۲۴۴
اینترنت ۳۱

هزینه حمل‌ و نقل در فرانکفورت

نوع هزینه مبلغ هزینه (یورو)
بلیط یک طرفه (حمل‌ونقل داخلی) ۲/۷۵
بلیط یک ماهه ۹۰/۰۴
تاکسی (هر ۱ کیلومتر) ۲
بنزین (۱ لیتر) ۱.۴۴

هزینه زندگی در هامبورگ

متوسط برخی از هزینه‌های زندگی در این شهر به شرح زیر است:

هزینه اجاره مسکن  در هامبورگ

شرایط آپارتمان متوسط اجاره ماهانه (یورو)
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۸۸۹
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر ۶۴۷
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۱,۸۷۹
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر ۱,۲۹۲

هزینه قبوض در هامبورگ

قبض متوسط هزینه ماهانه (یورو)
قبوض پایه ( برق، سیستم گرمایشی، سرمایشی، آب، بازیافت) ۲۲۹
اینترنت ۳۳

هزینه حمل‌ و نقل در هامبورگ

نوع هزینه مبلغ هزینه (یورو)
بلیط یک طرفه (حمل‌ونقل داخلی) ۳/۲۰
بلیط یک ماهه ۸۰
تاکسی (هر ۱ کیلومتر) ۲
بنزین (۱ لیتر) ۱/۴۵