کانادا کشوری بسیار زیبا با چشم‌اندازهای جذاب و طبیعتی بکر است. این کشور جزو غنی‌ترین کشورهای جهان بوده و سیستم آموزشی بسیار باکیفیتی دارد و از همین جهات به مقصدی قابل‌توجه برای دانشجویان و مهاجران تبدیل شده است. دانشگاه‌های این کشور ازجمله دانشگاه‌های برتر جهان هستند. بورسیه‌های تحصیلی کانادا، محیط صمیمی این کشور و پذیرش افراد با فرهنگ‌های مختلف، کانادا را در زمره ده کشور برتر جهان با بالاترین تعداد دانشجوی بین‌المللی قرار داده است. این کشور همچنین به مقصدی قابل‌توجه برای افرادی که به دنبال فرصت‌های شغلی مناسب هستند، تبدیل شده‌است. اما قبل از مهاجرت به کانادا، باید هزینه‌‌های زندگی در این کشور را در نظر گرفت. در ادامه به توضیحاتی درباره هزینه زندگی در کانادا خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل در کانادا

کانادا به جهت دارا بودن سیستم آموزشی با کیفیت و دانشگاه‌های بسیار عالی نظیر دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مک گیل گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل است. هزینه تحصیل در کانادا بسته به دانشگاه و شهری که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. متوسط شهریه سالانه برای دانشجویان بین‌المللی ۲۷۰۰۰ (مقطع کارشناسی) و ۱۶۰۰۰ دلار کانادا (مقطع کارشناسی ارشد و دکترا) و هزینه کالج‌های کانادا از ۸۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار در سال است.

هزینه مسکن در کانادا

بخش عمده‌ای از هزینه زندگی مربوط به اجاره‌ ماهیانه مسکن است. تمامی افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند باید مسکنی متناسب با بودجه خود در نظر بگیرند. این انتخاب همچنین مهم‌ترین دغدغه دانشجویان بین‌المللی است. بی‌شک دانشگاه مقصد بر انتخاب مسکن و شهر موردنظر، بیشترین تاثیر را دارد. بیشتر دانشجویان زندگی در خوابگاه را ترجیح می‌دهند که متوسط هزینه آن سالانه برابر ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار کانادا است. دانشجویان بین‌المللی همچنین می‌توانند از گزینه‌های دیگری مانند زندگی در آپارتمان‌های مستقل استفاده کنند. هزینه اجاره ماهیانه در پنج شهر کانادا به شرح زیر است. (هزینه‌های برآورد شده در تمامی جداول این مقاله بر حسب دلار کانادا است)

شهر آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر آپارتمان ۱ خوابه خارج از مرکز شهر آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر آپارتمان ۳ خوابه خارج از مرکز شهر
تورنتو ۲,۰۹۲.۹۲  ۱۶۷۳.۷۲ ۳۵۰۶.۶۰ ۲۵۲۰.۶۶
ونکوور ۱۹۹۱.۵۸ ۱۵۸۲.۷۰ ۳۸۰۹.۶۸ ۲۷۱۲.۱۹
مونترال ۱۱۸۳.۷۴ ۷۷۸.۴۵ ۲,۰۴۴.۹۲ ۱۳۰۸.۳۸
کورنوال ۷۳۳.۳۳ ۶۵۰ ۱۱۵۰ ۱۲۰۰
سارنیا ۱۰۵۰ ۸۶۰ ۱۷۰۰ ۱۲۹۷

سیستم حمل و نقل در کانادا

کانادا دارای ۱۳ فرودگاه بین‌المللی و ۳۰۰ فرودگاه کوچک‌تر، تقریباً ۷۲۱۰۰ کیلومتر ریل راه‌آهن و بیش از ۳۰۰ بندر تجاری است. سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور نیز از سرعت و کیفیت بالایی برخوردار است. در ادامه به توضیحاتی درباره هزینه حمل و نقل در پنج شهر کانادا می‌پردازیم:

شهر بلیط یک طرفه (حمل و نقل داخلی) بلیط یک ماهه کرایه تاکسی (هر یک کیلومتر) بنزین ( هر یک لیتر)
تورنتو ۳.۲۵ ۱۵۰ ۲ ۱.۲۴
ونکوور ۲.۹۵ ۹۵ ۱.۸۹ ۱.۵۰
مونترال ۳.۲۵ ۸۵ ۱.۷۵ ۱.۲۷
کورنوال ۲.۹۰ ۶۴ ۱.۸۵ ۱.۲۳
سارنیا ۳ ۷۴.۵۰ ۲.۴۰ ۱.۲۲

مراقبت‌های درمانی در کانادا

تمام شهروندان و افراد مقیم کانادا واجد شرایط دریافت بیمه سلامت هستند. مراقبت‌های درمانی در کانادا متشکل از بیمه سلامت استانی و شهری (بیمه سلامت خصوصی/ عمومی) است. بعد از اقدام برای دریافت بیمه سلامت عمومی، مهاجران تا موعدی که واجد شرایط استفاده شوند باید منتظر بمانند. در این مدت زمان (تقریباً ۳ ماه) می‌توانند از بیمه‌های سلامت خصوصی (موقت) استفاده کنند. افرادی که می‌خواهند از بیمه های سلامتی که تحت پوشش شهر و استان محل سکونت‌شان نیست استفاده کند، می‌توانند برای دریافت بیمه های سلامت خصوصی اقدام کنند و از خدماتی نظیر دندانپزشکی، داروهای تجویز شده، اتاق خصوصی در بیمارستان، خدمات اورژانسی (آمبولانس) و عینک (درصورت تجویز) بهره ببرند. هزینه بیمه سلامت برای دانشجویان بین‌المللی به طورمتوسط از ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار (سالانه) متغیر است.

هزینه خوراک در کانادا

غذا و نوشیدنی در کانادا ارزان نیست ولی دارای هزینه‌ای منطقی می‌باشد. هزینه خوراک در این کشور نسبت به کشورهای اروپای غربی کمتر است. هزینه غذا نسبت به آمریکا ارزان‌تر است اما در سال‌های اخیر، افزایش قیمت داشته است. مصرف گوشت گاو و گوشت مرغ در میان کانادایی‌ها زیاد بوده و دارای هزینه نسبتاً بالایی هستند. میوه‌های تازه و سبزیجات در کانادا در تمام فصول سال در دسترس بوده و هزینه کمتری نسبت به کشورهای اروپای غربی دارند. در ادامه به هزینه خوراک در پنج  شهر کانادا می‌پردازیم:

شهر برنج سفید (یک کیلو) پنیر محلی (یک کیلوگرم) سینه مرغ بدون استخوان (یک کیلوگرم) گوشت گاو (یک کیلوگرم)
تورنتو ۴.۶۷ ۱۹.۷۴  ۱۷.۰۶ ۲۳.۷۹
ونکوور ۴.۱۷ ۱۹.۰۱ ۱۵.۳۹ ۱۸.۲۸
مونترال ۳.۱۶ ۱۷.۶۳ ۱۵.۳۴ ۱۶.۸۹
کورنوال ۴ ۱۳ ۱۴ ۱۶.۸۹
سارنیا ۳.۳۸ ۱۲.۲۸ ۱۱.۲۵ ۱۱.۴۲

هزینه زندگی در کانادا در سه شهر بزرگ این کشور

تورنتو

تورنتو با بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا به حساب می‌آید. براساس آمار گزارش شده، هزینه اجاره مسکن در تورنتو بالا است. آپارتمانی مبله در یک منطقه متوسط، دارای اجاره ماهیانه نزدیک به ۲۰۰۰ دلار و در منطقه‌ای بالاتر برابر ۲۴۰۰ دلار می‌باشد. هزینه‌ پرداخت قبوض در این شهر ۱۰۰ دلار، اینترنت ۵۰ دلار و خوراک (مواد غذایی) مبلغی نزدیک به ۲۵۰ دلار برآورد شده است. البته توجه کنید که هزینه‌های زندگی در این شهر رو به افزایش هستند.

ونکوور

ونکوور معمولاً به عنوان گران‌ترین شهر کانادا شناخته می‌شود. این شهر تقریباً ۵/۲ میلیون نفر جمعیت دارد آب و هوای خوب و جاذبه‌های طبیعی، باعث شده که ونکوور بسیار مورد توجه مهاجران قرار گیرد. همین امر باعث افزایش قیمت املاک و هزینه مسکن در این شهر شده است. اجاره ماهیانه یک آپارتمان مبله در یک منطقه گران در ونکوور تا ۲۷۰۰ دلار متغیر است. هزینه تهیه مواد غذایی نزدیک به ۲۶۰ دلار و اینترنت ۵۵ دلار و قبوض برابر ۱۰۰ دلار به صورت ماهیانه است.

مونترال

مونترال حدود ۸/۱ میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی مونترال، فرانسوی است؛ البته بیشتر افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند، به هردو زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط هستند. بنابراین مونترال محلی مناسب برای افرادی است که به دنبال راهی برای بالا بردن سطح زبان خود هستند. هزینه زندگی در مونترال، چندان بالا نیست. برای مثال هزینه اجاره ماهیانه یک آپارتمان مبله در یک منطقه گران، مبلغی نزدیک به ۱۶۰۰ دلار است و هزینه پرداخت قبوض (۶۵ دلار) و اینترنت (۴۳دلار) نسبت به شهرهای تورنتو و ونکوور پایین‌تر است.

بی‌شک برای داشتن زندگی بی‌دغدغه در کانادا باید حواستان به خرج‌تان باشد! برای مثال می‌توانید به جای رفتن به رستوران‌های گران، در خانه غذا بپزید و یا حتی می‌توانید با یک هم‌خانه زندگی کنید تا هزینه اجاره منزل تقسیم شود. همچنین می‌توانید به جای انتخاب مناطق گران در کانادا مناطق ارزان‌تری را برای زندگی انتخاب کنید تا هزینه اجاره ماهیانه کمتر شود. اما در انتخاب‌تان، امنیت را نیز در نظر بگیرید!