قطعا شهر مونترال کانادا یکی از مهاجرپذیرترین و پرجعیت‌ترین شهرهای این کشور است که سالانه دانشجویان و متقاضیان بسیاری برای تحصیل و زندگی در این شهر اقدام می‌کنند. امنیت شغلی بالا، طبیعت بکر و زیبا، آب‌وهوای معتدل، سطح رفاهی و اقتصادی بالا و... از جمله دلایلی هستند که این شهرها به یکی از ایده‌آل‌ترین مقصدها در جهان تبدیل کرده‌اند.

با این اوصاف اگر شما هم یکی از متقاضیان تحصیل در کانادا هستید و درحال بررسی بهترین شهرهای دانشجویی این کشور می‌گردید، شهر مونترال کانادا می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. در ادامه این مطلب قرار است گشتی در کوچه پس کوچه‌های این شهر بزنیم تا با محیط و شرایط زندگی و کار در این شهر کانادایی آشنا شویم.

مونترال کجاست

شهر مونترال (Montreal)، بعد از شهر تورنتو پایتخت کانادا، با مساحت 431 کیلومتر مربع، دومین شهر بزرگ این کشور است. زبان مردم این شهر به فرانسوی است و بعد از پاریس، دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان جهان محسوب می‌شود؛ البته گفتنی است که بیش از نیمی از جمعیت مردم مونترال قادر به صحبت کردن با هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی هستند.

این شهر که در شرقی‌ترین نقطه کانادا در استان کبک واقع شده است جمعیتی حدود 4 میلیون نفر دارد و یک مرکز بزرگ ، فرهنگی هنری، تجاری و گردشگری محسوب می‌شود. مونترال همچنین از سیستم‌های بزرگ و پیشرفته‌ای از حمل‌ونقل، آموزش و تکنولوژی برخوردار است.

نکته جالب دیگری که درباره این شهر کانادایی وجود دارد این است که بر اساس رتبه‌بندی QS، معتبرترین مرجع رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، مونترال در سال 2017 میلادی، رتبه اول و در سال 2018 رتبه چهارم را به عنوان بهترین شهر دانشجویی جهان کسب کرده است.

همچنین با وجود اینکه مونترال شهری کانادایی است، حال و هوایی اروپایی بر آن غالب است که دلیل این موضوع ساختمان‌هایی با نمای خاکستری، کلیسای جامع کاتولیک و از همه مهم‌تر زبان رسمی این شهر (فرانسوی) است. در ادامه به بررسی حقایقی درباره مونترال، شرایط کار، تحصیل و زندگی در مونترال کانادا می‌پردازیم. همچنین اطلاعاتی درباره هزینه زندگی در مونترال کانادا ارائه خواهیم کرد.

هزینه زندگی در مونترال کانادا

طبیعت مونترال کانادا‎

تنها با دیدن چند عکس از مونترال می‌توانید به عظمت و شکوه معماری و طبیعت این شهر پی ببرید. اگر بخواهیم از معماری اروپایی این شهر و بناهای تاریخی و هنری آن گذر کنیم، به بررسی طبیعت بکر این شهر می‌رسیم. قطعا باغ گیاه‌شناسی بزرگی که در این شهر واقع شده است گواهی بر وجود بهشت‌های کوچک در دل این شهر است. در قلب مونترال کوهی باشکوه به نام مونت رویال وجود دارد که طبیعتی زیبا را در این شهر پدید آورده است. اگر قصد زندگی، تحصیل یا حتی سفر به این شهر سرسبز را دارید بازدید از مکان‌های زیر را فراموش نکنید:

  • موزه هنرهای زیبا (Montreal Museum of Fine Arts)
  • کلیسای سن ژوزف مونترال (Saint Joseph’s Oratory of Mount Royal)
  • کلیسای نوتردام (Notre-Dame Basilica of Montreal)
  • بازار Jean-Talon
  • محله Le Plateau
  • بندر قدیم (Old Port)
  • میدان Place des Armes
  • باغ گیاه شناسی مونترال
  • پارک مونت رویال (mount royal park)
  • پارک لافونتن (la fontaine park)
  • پارک المپیک مونترال (olympic park)
  • مجموعه بیودوم (Biodome)

حقایقی درباره مونترال کانادا

1) مونترال تاریخی با قدمت 8 هزار سال دارد و به جهت داشتن فرهنگ غنی، فستیوال‌‌های متعدد و غذاهای فوق‌العاده شهرت بسیاری دارد.

2) مونترال دارای بیشترین تعداد رستوران در کانادا است. رستوران‌هایی مانند Montréal Plaza، Joe Beef، Hélicoptère و Le Mousso از جمله بهترین رستورن‌های این شهر هستند.

3) به طور متوسط 60 روز سال در مونترال برفی است و ساعت غروب آفتاب در زمستان 16:14 است.

4) مونترال دارای یک شهر زیرزمینی است! شهر زیرزمینی مونترال یا رزو (RÉSO)متشکل از تعداد بسیاری برج، هتل، پاساژ و دانشگاه است که توسط تونل‌های زیادی به شبکه‌ای زیرزمینی مبدل شده‌اند. رزو از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر مونترال است که با هدف ایجاد یک محیط ایمن و گرم در مقابل سرمای طاقت فرسای زمستان ساخته شده‌است.

5) اگر به گشت و گذار در مونترال بپردازید، شاهد تعداد زیادی نقاشی دیواری در خیابان‌های این شهر خواهید بود.

6) اولین المپیکی که در کانادا برگزار شد، المپیک تابستانی 1976 در شهر مونترال بود.

7) مونترال دارای تعداد زیادی فستیوال تابستانی است. فستیوال جاز مونترال، فستیوال آتش‌بازی، جشنواره نور و سیرک آفتاب از جمله فستیوال‌هایی است که در این شهر برگزار می‌شود. اگر قصد گشت و گذار در مونترال را دارید، فستیوال کمدی Just For Laughs را از دست ندهید.

8) مونترال دارای تیم‌های ورزشی حرفه‌ای مانند تیم هاکی رو یخ Montreal Canadiens، تیم بیس‌بال Montreal Expos، تیم راگبی Montreal Alouettes و تیم فوتبال Montreal Impact است.

9) مونترال دارای بیش از 350 کیلومتر پیست دوچرخه سواری است.

10) سالن‌های تئاتر و کنسرت بسیاری مانند Mtelus، Club Soda، Bell Centre، L’Olympia، L’Astral و … در مونترال وجود دارد.

زندگی در مونترال کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا و شهر مونترال قطعا بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این شهر است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در کانادا و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در شهر مونترال کانادا و سایر شهرهای این کشور همراهتان خواهیم بود. شما می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کرده و مشاوره اولیه رایگان ما را دریافت کنید.

کار در مونترال کانادا

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم شهر مونترال کانادا یکی از مرکزهای مهم تجاری است و شغل‌های بسیاری برپایه این نهاد در این شهر وجود دارند، از جمله شغل‌های اصلی این شهر می‌توان به فعالیت در صنایع هوا و فضا، نرم‌افزار، الکترونیک، داروسازی، تولید و حمل و نقل اشاره کرد. فیلم‌سازی، فناوری نانو، فناوری‌های زیست محیطی، فناوری اطلاعات و... از جمله مشاغلی هستند که در این شهر کانادایی از بازارکار خوبی برخوردار هستند. شهر مونترال جزو آن دسته از شهرهایی است که از امنیت شغلی بالایی برخوردار است و نرخ بیکاری دراین شهر بسیار کم است.

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی اگر قصد کار کردن در این شهر را دارید باید بگوییم که تنها تسلط به زبان انگلیسی برای گذراندن امور زندگی در این شهر کافی نیست و از آنجایی که زبان این شهر فرانسوی است، واجب است که به این زبان هم مسلط باشید؛ در واقع تسلط به این زبان جزو الزامات زندگی و پیدا کردن شغل در این کشور است، چراکه تعداد شرکت‌ها و موسساتی که به زبان انگلیسی در این شهر فعالیت می‌کنند، انگشت‌شمار است! همچنین گفتنی است که بسیاری از کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که به دو زبان فرانسوی و انگلیسی مسلط باشند.

نرخ حقوق ماهیانه در این شهر، بسته به شرکت مقصد، فعالیت و مهارت افراد متفاوت است؛ اما به طور میانگین متوسط حقوق ماهیانه در مونترال کانادا از حداقل 3 هزار و 500 دلار کانادا شروع می‌شود. طبق آمارها نرخ بیکاری در این شهر در سال 2018 میلادی 6 درصد بوده است، که این آمار تقریبا با دیگر شهرهای کانادا برابری می‌کند. محاسبه نرخ بیکاری در کانادا برمبنای تعداد افرادی است که به صورت فعال در جستجوی کار بوده و موفق به یافتن کار نمی‌شوند.

تحصیل در مونترال کانادا

استانداردهای بالا در سطح کیفیت آموزشی، برخورداری از کالج‌ها و دانشگاه‌های برتر در سطح جهان، امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی، هزینه‌های نسبتا ارزان، امنیت شغلی بالا و... از جمله دلایلی هستند که شما را به تحصیل در شهر مونترال ترغیب می‌کنند.

تحصیل در این شهر اینگونه است که دانش‌آموزان از 5 سالگی وارد مدرسه می‌شوند و اگر قصد تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، باید بعد از اتمام دوره ۱۱ساله مدرسه، دوره‌ دوساله کالج را بگذرانند. همچنین خوب است بدانید که زبان آموزش در مدارس این شهر فرانسوی است و درباره جایگاه زبان انگلیسی در مدارس این کشور باید بگوییم که این زبان به عنوان زبان دوم به دانشجویان تدریس می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که در مونترال مدارس عمومی انگلیسی زبان نیز وجود دارد که مخصوص دانش‌آموزانی است که والدین‌شان شهروند کانادایی بوده و مقاطعی از تحصیل خود را به زبان انگلیسی گذرانده‌اند.

تعداد زیادی از دانش‌آموزان، مدارس خصوصی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند که البته دارای آزمون ورودی هستند (مدارس خصوصی، بیشتر مربوط به مقطع دبیرستان است). همچنین گزینه‌ای دیگر برای مهاجران (دانش‌آموزان) غیرفرانسوی زبان، ثبت‌نام در مدارس بین‌المللی مونترال است که متوسط شهریه آنها تقریباً سه هزار دلار کانادا است. شرایط مورد نیاز برای ثبت‌نام، از مدرسه‌ای (بین‌المللی) به مدرسه‌‌ای دیگر متفاوت است.

همچنین مونترال، کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیز دارد. دانشگاه‌های McGill و یا Concordia از بین دانشگاه‌های انگلیسی زبان، گزینه‌های مناسبی برای دانشجویانی هستند که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی دارند. البته همانطور که بارها اشاره کردیم باوجود اینکه دروس این دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، یادگیری زبان فرانسوی برای زندگی در مونترال لازم است.

لیست دانشگاه‌ها و کالج های مونترال

شهر مونترال دارای 12 کالج و 6 دانشگاه برتر در سطح جهان است. این دانشگاه‌ها با ارائه بیش از 600 رشته تحصیلی توانسته‌اند دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کنند. از جمله رشته‌های پرتقاضا در این شهر می‌توان به رشته‌های پزشکی، مدیریت، مهندسی، پرستاری،تحصیل در رشته داروسازی در کانادا، حقوق، پلی تکنیک، هنر و موسیقی اشاره کرد.

لیست دانشگاه‌ها و کالج‌های این شهر به شرح ذیل است:

  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه کنکوردیا
  • دانشگاه کبک مونترال
  • دانشگاه HEC مونترال
  • دانشگاه ETS مونترال
  • مؤسسه پلی‌تکنیک مونترآل
  • کالج Dawson
  • School of Higher Technology – University of Quebec
  • Collège de Maisonneuve
  • Vanier College
  • Collège de Bois de Boulogne
  • Cégep de Saint Laurent
  • Cégep du Vieux Montréal
  • Herzing College Montreal
  • Montreal Technical College
  • Canada College Montreal
  • Collège Ahuntsic
  • Cégep André Laurendeau

هزینه زندگی در مونترال کانادا

قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهاجرت، بررسی هزینه‌های زندگی در شهر یا کشور مقصد است. کانادا به نسبت کشوری گران‌تر نسبت به کشورهای اروپایی است و هزینه‌های آن از شهری به شهر دیگر متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم هزینه زندگی در مونترال کانادا را بررسی کنیم باید بگوییم که هزینه زندگی در این شهر نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کانادا پایین‌تر و معقولانه‌تر است. در ادامه قرار است هزینه مواد غذایی، اجاره خانه و هزینه حمل و نقل در این شهر را بررسی کنیم.

شرایط آب و هوا در مونترال کانادا

مونترال شهری چهارفصل با آب‌وهوای متعادل است. زمستان‌های این شهر سرد و یخبندان و تابستان‌هایش گرم و معتدل است. در ادامه آب و هوای مونترال را در فصول مختلف بررسی کرده‌ایم.

بهار

بعد از پشت سر گذاشتن زمستانی سرد، بی‌شک هوای مونترال تا ماه می، هنوز سرد و خنک است. بنابراین اگر قصد پیاده‌روی در خیابان‌های شهر را دارید، بهتر است اواخر بهار به مونترال بیایید اما اگر اوایل و یا اواسط بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کرده‌اید، حتماً لباس گرم و چتر همراه داشته باشید.

تابستان

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تابستان‌های مونترال گرم و مرطوب است. لازم به ذکر است که گاهی در اوایل و اواخر تابستان، جبهه‌های باد سرد باعث سرد و خشک شدن هوا می‌شود. همچنین در ماه‌هایی مانند جولای، مونترال به طور معمول، 11 روز بارانی است. بنابراین اگر تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنید، همراه داشتن لباس های خنک و نخی و چتر را فراموش نکنید.

پاییز

هوای شهر در این فصل فوق‌‌العاده است. مونترال در پاییز نه بسیار گرم و مرطوب است نه بسیار سرد. ماه سپتامبر گرم‌ترین ماه این فصل و نوامبر سردترین ماه با امکان بارش برف می‌باشد. بنابراین برای سفر به مونترال در فصل پاییز، لازم است لباس های مناسب همه نوع هوا (گرم/ آفتابی/ برفی) را همراه داشته باشید.

زمستان

زمستان‌های مونترال بسیار طولانی است و سرمای آن گاهی تا آوریل ادامه پیدا ‌می‌کند. برف و باران‌های سرد معمولاً در دسامبر شروع شده و افت دما تا ژانویه ادامه دارد. بنابراین اگر زمستان را برای رفتن به مونترال انتخاب کرده‌‌اید، حتماً لباس‌ گرم، شال، دستکش، کلاه گرم و چکمه همراه داشته باشید. همچنین همراه داشتن کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی نیز لازم است (انعکاس نور خورشید در برف می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی شود).

زندگی در مونترال یا تورنتو؟

مونترال و تورنتو هر دو جزو شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور کانادا هستند و تفاوت‌های بسیار جزئی درباره شرایط زندگی در این دو شهر وجود دارد. اما اگر بخواهیم به طورکلی بگوییم تورنتو به نسبت مونترال شهری پرجنب و جوش‌تر، با امنیت شغلی بیشتر و فرصت‌های پیشرفت بیشتری است. البته پیش‌بینی می‌شود که مونترال هم به دلیل خیل عظیمی از مهاجران به زودی به یکی از شهرهای پرجنب‌وجوش کانادا تبدیل شود و از لحاظ شرایط زندگی با تورنتو برابری کند.

کلام آخر

اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی کانادا و زندگی در شهر مونترال را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر کانادا ، شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان، ایتالیا، فرانسه، نروژ و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.