تحصیل در اسپانیا مزایای بسیاری دارد. پایین بودن هزینه زندگی و شهریه دانشگاه ها و به طور کلی هزینه تحصیل در اسپانیا نسبت به اکثر کشورهای مطرح اروپایی، بالا بودن سطح علمی دانشگاه های اسپانیا، آب و هوای خوب، مردم خون‌گرم و کیفیت زندگی دانشجویی در اسپانیا، از جمله مزایای تحصیل در این کشور زیبا هستند. اما مهاجرت به یک کشور جدید همواره مسائلی را به همراه دارد که باید از آنها آگاه بود. در این مقاله به برخی از مزایا و معایب تحصیل در اسپانیا می‌پردازیم.

مزایای تحصیل و زندگی در اسپانیا

مزایا و معایب تحصیل در اسپانیا بارسلونا

مردم خون‌گرم

اسپانیا فرهنگ آرام و راحتی دارد و مردم اسپانیا در هر جایگاه و شغلی که باشند، افرادی خون‌گرم، صمیمی و اجتماعی هستند. اگر شما این توانایی را داشته باشید که خودتان را با فرهنگ آنها وفق دهید، بسیاری از بومی‌های آنجا با آغوش باز از شما استقبال می‌کنند.

پایین بودن شهریه دانشگاه‌ها

با توجه به سطح آموزش و امکانات دانشگاه‌ها، می‌توان گفت شهریه دانشگاه ها در اسپانیا پایین است. همچنین دانشجویانی که رزومه تحصیلی خوبی دارند، می‌توانند از بورسیه های تحصیلی اسپانیا استفاده کنند.

پایین بودن هزینه زندگی

هزینه‌های زندگی از جمله هزینه خدمات عمومی، مراقبت‌های پزشکی و حمل و نقل، در بیشتر شهرهای اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است. به طور متوسط هزینۀ زندگی در بیشتر شهرهای اسپانیایی حدودد ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است؛ البته ممکن است هزینۀ زندگی در شهرهایی مانند بارسلونا به حدود ۸۰۰ یورو در ماه افزایش پیدا کند.

آموزش عالی در اسپانیا

فارغ از رشته و دانشگاه یا کالجی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، اسپانیا یک فرصت عالی برای تحصیل است. سیستم آموزش عالی در اسپانیا سازمان‌یافته است و به درستی مدیریت می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده که برای دانش‌آموزان در تمام سطوح فرصت استفاده از آموزش عالی را فراهم می‌کند. طبق آخرین آمار (سال ۲۰۱۸) نزدیک به ۱۱۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در اسپانیا مشغول به تحصیل بوده‌اند که اکثر آنها اهل آمریکا، ایتالیا و فرانسه هستند.

زندگی دانشجویی در اسپانیا

زندگی دانشجویی در اسپانیا تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش است. اساتید دانشگاه در اسپانیا رابطه بسیار خوبی با دانشجویان خود دارند و کلاس‌ها همواره با بحث و بتادل نظر دانشجویان همراه است. در هر جای اسپانیا گزینه‌های خوبی برای تفریح وجود دارد. در شهرهای بزرگی مانند مادرید و بارسلونا، در هر ساعتی از شبانه‌روز، می‌توانید به تفریح بپردازید. همچنین دانشجویان در حین تحصیل در اسپانیا، اجازه انجام کار دارند.

آب و هوای خوب مدیترانه‌ای

اسپانیا کشوری چهارفصل است و به داشتن آب و هوای عالی معروف است. آب و هوا در شهرهای مختلف اسپانیا مشابه است و در اکثر روزهای سال هوا آفتابی است. در فصل زمستان در اکثر نقاط اسپانیا به ندرت شاهد سرما هستیم، البته بعضی شهرها نیز شاهد بارش برف هستند. در تابستان‌ها، هوا معمولاً گرم همراه با مقدار کمی بارش باران است. میانگین دمای هوا در زمستان ۱۵ درجه و در تابستان ۲۱ درجه سانتیگراد است.

معایب تحصیل و زندگی در اسپانیا

مزایا و معایب تحصیل در اسپانیا مادرید

قیمت مسکن در ابرشهرهای اسپانیا

با وجود اینکه هزینه‌های زندگی در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است، اما اجاره‌ها و قیمت املاک در بعضی از شهرهای اسپانیا مانند بارسلونا، نسبت به شهرهای شمالی اسپانیا بیشتر است.

هشدار به افرادی که دنبال محیط ساکت هستند

اگر فرد آرامی هستید و دوست دارید در محیطی ساکت زندگی کنید، ممکن است زندگی در کنار مردم اسپانیا برای شما یک چالش محسوب شود؛ اسپانیایی‌ها مانند مردم دیگر کشورهای جنوب اروپا، به سر و صدا و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند علاقه دارند.

پیدا کردن کار

اگر قصد دریافت اقامت اسپانیا بعد از تحصیل را دارید، باید بدانید که پیدا کردن کار در اسپانیا چندان آسان نیست. اقتصاد اسپانیا رو به رشد است اما با توجه به اینکه این کشور در سال ۲۰۱۴ یک بحران مالی ۶ ساله را پشت سر گذاشته، هنوز با نرخ بالای بیکاری مواجه است. در سال ۲۰۱۳ نرخ بیکاری در اسپانیا به حدود ۲۶% رسیده بود، اما با بهبود وضعیت اقتصادی در سال‌های گذشته، در سال ۲۰۱۹ نرخ بیکاری در اسپانیا به کمتر از ۱۴% کاهش پیدا کرده است.

تعطیلات طولانی

مردم اسپانیا بسیار اهل تفریح و خوشگذرانی هستند و تفریحات در اسپانیا بسیار متنوع است. در ماه آگوست سرتاسر اسپانیا به مدت یک ماه تعطیل است. در این مدت روند کاری در کل کشور کند شده و صاحبان مشاغل کار را به مدت یک ماه تعطیل می‌کنند. اگر قصد انجام دادن کاری را دارید تا قبل از ماه آگوست باید اقدام کنید، در غیر این صورت احتمالاً باید تا پایان ماه آگوست آنرا به تعویق بیندازید. صف‌های طولانی و زمان‌بر بودن خدمات نیز جزئی از شرایط زندگی در اسپانیا هستند. همچنین اگر در شهرهای ساحلی زندگی کنید، در تعطیلات با هجوم تعداد زیادی از گردشگردان و ازدحام و ترافیک روبرو خواهید شد.