تحصیل در ایتالیا به عنوان کشوری که مهد هنر و فرهنگ است، جذابیت‌های بیشماری برای دانشجویان بین‌المللی دارد. ایتالیا نه تنها قطب معماری، هنر، طراحی و مد است، بلکه در زمینه علم و پژوهش نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ایتالیا با ۵۰ مکان ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، رتبه نخست کشورهای جهان را در این زمینه دارد. پایین بودن هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به اکثر کشورهای اروپایی، یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور است. از دیگر امتیازات تحصیل در ایتالیا، بورسیه های دولتی و دانشگاهی این کشور برای دانشجویان بین‌المللی است که مهم‌ترین آنها برای دانشجویان ایرانی، بورسیه استانی ایتالیا می‌باشد. به طور کلی، یکی از مراحل مهم فرایند اپلای برای دانشگاه‌ها در اکثر کشورها، دریافت مدرک زبان است. اما آیا امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان وجود دارد؟

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی یا ایتالیایی

در ایتالیا دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی وجود دارند که شما می‌توانید به تحصیل در آنها بپردازید. معمولا دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در مقطع کارشناسی، دروس خود را به زبان ایتالیایی ارائه می‌کنند. اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، تعداد رشته‌های انگلیسی زبان در این دانشگاه‌ها بیشتر است. مزیت اصلی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، هزینه کم و کیفیت آموزشی بالای آنهاست. در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خصوصی، رشته‌های بیشتری در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، اما برای تحصیل در آنها باید شهریه بیشتری بپردازید.

مدارک زبان مورد نیاز دانشگاه‌های ایتالیا

بسته به رشته و دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید، ممکن است نیاز به مدارک زبان ایتالیایی یا انگلیسی داشته باشید. معمولا مدرک زبان ایتالیایی مورد قبول برای دانشگاه‌ها، CELI یا CILS است. برای زبان انگلیسی هم بیشتر دانشگاه‌ها آزمون‌های آیلتس، تاقل و PTE‌ را قبول دارند و حداقل نمره مورد قبول برای آیلتس هم ۶-۶.۵ است.

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا معمولاً باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. برای مثال برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی باید در آزمون IMAT شرکت کنید. در این صورت پیش از شرکت در آزمون، باید مدارک خود را به سفارت ایتالیا تحویل دهید. یکی از مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان است. بنابراین پیش از شرکت در آزمون وروری و اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی، باید مدرک زبان خود را دریافت کنید.

تحصیل کارشناسی ارشد بدون مدرک زبان در ایتالیا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. بسیاری از دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی داشتن مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند. اما باید توجه داشت که برای ورود به دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی زبان (و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره های ایتالیایی زبان) است.

بنابراین متقاضیانی که از دانش زبان خوبی برخوردارند، اما هنوز فرصت شرکت در آزمون و دریافت مدرک زبان را نداشته‌اند یا در حال آماده شدن برای آزمون زبان هستند، می‌توانند نخست برای پذیرش دانشگاه در ایتالیا اقدام کنند و پس از اخذ پذیرش، مدرک زبان خود را دریافت و در زمان مصاحبه سفارت ایتالیا آن را ارائه دهند.

مدرک-زبان-مورد-نیاز-برای-مهاجرت-تحصیلی-به--ایتالیا.jpg

تحصیل دکتری در ایتالیا بدون مدرک زبان

برای تحصیل در مقطع دکترا، مهم‌ترین مسئله جلب رضایت استاد راهنماست. اگر بتوانید توانایی زبان خود را به استادتان ثابت کنید، احتمال زیادی دارد که او برای شما پذیرش صادر کند. معمولا بعد از توضیح وضعیتتان، استاد یک جلسه آنلاین مصاحبه با شما برگزار می‌کند و در این فرصت، مهارت زبان شما را به چالش می‌کشد. همچنین در صورتی که قبلا یکی از مقاطع تحصیلی‌تان را به زبان انگلیسی گذرانده باشید، نیاز به ارائه نمره زبان نخواهید داشت و همان مدرک تحصیلی رسمی برای پذیرش شما کفایت می‌کند.

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان در مدارس

مدارس ایتالیا هم مانند دانشگاه‌های این کشور، به دو دسته خصوصی و عمومی تقسیم می‌شوند. مدارس عمومی برای افرادی که اقامت ایتالیا را دارند، رایگان هستند. در حالی که مدارس خصوصی شهریه نسبتا بالایی از دانش‌اموزان دریافت می‌کنند. برای تحصیل در ایتالیا در مقطع ابتدایی (بین ۶ تا ۱۱ سالگی) نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. در مقاطع بعدی هم اگر فرد در حدی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی مسلط باشد که بتواند درس‌ها را متوجه شده و امتحانات را پاس کند، نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهد داشت.

پذیرش کالج های ایتالیا بدون مدرک زبان

شرایط پذیرش در کالج‌های ایتالیا بدون مدرک زبان مشابه شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور است. به‌صورت کلی می‌توان گفت که شما ۳ راه پیش‌رو دارید:

  1. همان‌طور که اشاره شد اگر قبلا در یک دانشگاه یا موسسه معتبر به زبان انگلیسی تحصیل کرده‌اید، کافی است مدرکتان را در سربرگ رسمی و با مهر و امضا، برای دانشگاه‌ها و کالج‌های ایتالیا ارسال کنید. در این صورت، دیگر نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت.
  2. برای مقاطع بالاتر مثل کارشناسی ارشد و دکترا، می‌توانید شرایط و دلایل نداشتن مدرک زبان را برای استادانتان توضیح دهید تا آنها به‌صورت آنلاین با شما مصاحبه کرده و مهارت‌های زبان انگلیسی شما را بسنجند.
  3. یکی دیگر از روش‌های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بدون مدرک زبان، ثبت‌نام در دوره‌های زبان دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور است. شما می‌توانید با گرفتن پذیرش مشروط از دانشگاه‌های ایتالیا، بدون مدرک زبان به این کشور مهاجرت کنید و یک دوره زبان در کالج‌ها و دانشگاه‌های ایتالیا بگذرانید.

ویزای تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان

برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، ابتدا باید رزومه خود را برای اساتید مختلف بفرستید تا آنها شرایط شما را بررسی کنند. بعد از اینکه از یک دانشگاه پذیرش رسمی گرفتید،‌ نوبت به فرآیند اخذ ویزا می‌رسد. در حالت کلی، پرونده‌ای که به سفارت تحویل می‌دهید باید شامل مدارک شخصی (مثل گذرنامه، دانشنامه و عکس)، گواهی تمکن مالی،‌ اجاره‌نامه محل اقامت شما در ایتالیا، نامه پذیرش از دانشگاه، مدرک زبان، بیمه و گواهی سوءپیشینه باشد. بنابراین نداشتن مدرک زبان رسمی،‌ می‌تواند منجر به ریجکتی ویزای تحصیلی ایتالیا شود. البته دانشگاه می‌تواند در یک نامه رسمی، اعلام کند که شما نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید. در این صورت این نامه را می‌توانید به‌جای مدرک زبان به سفارت تحویل دهید تا ویزای شما صادر شود.

ریسک های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بدون مدرک زبان

فرآیند مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر از جمله ایتالیا، بدون گرفتن ویزا کامل نمی‌شود. اگرچه برخی از دانشگاه‌های برتر
بورسیه تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان برای پذیرش صادر می‌کنند،‌ اما یکی از شرط‌های اصلی سفارت ایتالیا برای صدور ویزا، داشتن مدرک و نمره زبان است. البته همان‌طور که اشاره شد، شما می‌توانید نامه رسمی از طرف دانشگاه مبنی براین‌که نیازی به ارائه نمره زبان ندارید را به‌جای مدرک آیلتس به سفارت تحویل دهید. اما باید توجه داشته باشید که این کار ریسک گرفتن ویزا را بیشتر می‌کند. همچنین اگر نتوانید به زبان انگلیسی یا ایتالیایی صحبت کنید، در درک درس‌های دانشگاه دچار مشکل می‌شوید.

تحصیل-رایگان-در-ایتالیا-به-زبان-انگلیسی.jpg

لیست دانشگاه های ایتالیا بدون نیاز به مدرک زبان

تعداد زیادی از دانشگاه‌های ایتالیا در لیست دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند و مدرک آنها در سراسر دنیا معتبر است. خوشبختانه برخی از این دانشگاه‌ها، داشتن مدرک زبان را برای دانشجویان بین‌المللی ضروری نمی‌دانند و شما می‌توانید بدون مدرک زبان اقدام به گرفتن پذیرش از آنها کنید. در ادامه لیست معروف‌ترین و برترین دانشگاه‌های ایتالیا بدون نیاز به مدرک زبان را مشاهده خواهید کرد:

  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه ناپل
  • دانشگاه ورونا
  • دانشگاه سپینزا
  • دانشگاه ترنتو
  • دانشگاه John Cabot

تحصیل رایگان در ایتالیا بدون مدرک زبان

یکی از موثر‌ترین عوامل روی تصمیم‌گیری درباره مهاجرت تحصیلی، شهریه دانشگاه‌ها و هزینه تحصیل است. در ایتالیا، هزینه‌های زندگی و تحصیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. اما آیا فردی که بدون مدرک زبان به این کشور مهاجرت کرده باشد هم می‌تواند از امکاناتی مثل بورسیه تحصیلی و تخفیف در شهریه استفاده کند؟

شهریه دانشگاه‌های ایتالیا به موارد زیادی از جمله دانشگاه، مقطع تحصیلی، رشته موردنظر و... بستگی دارد. اگر هم مدرک زبان ایتالیایی داشته باشید،‌ می‌توانید به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور درس بخوانید. همچنین بورسیه‌های متنوعی توسط دولت ایتالیا و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را پوشش می‌دهند. خوشبختانه بورسیه‌های محبوب ایتالیا مثل DSU (بورسیه استانی ایتالیا)، EDISU و بورسیه‌های دانشگاهی، به دانشجویانی که بدون مدرک زبان مهاجرت کرده‌اند هم تعلق می‌گیرند. البته برای دریافت این بورسیه‌ها در ابتدا باید از دانشگاه موردنظرتان پذیرش بگیرید و ویزای تحصیلی‌تان هم صادر شده باشد.

کار حین تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا، کار کردن در طول مدت درس خواندن است. ویزای تحصیلی ایتالیا به شما اجازه می‌دهد که هفته‌ای ۲۰ ساعت در این کشور کار کنید. خوشبختانه این امکان برای دانشجویانی که بدون مدرک زبان مهاجرت کرده‌اند هم فراهم شده است، اما اگر زیاد به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی مسلط نباشید، ممکن است برای پیدا کردن کار و ارتباط با مشتری‌ها و همکارانتان دچار مشکل شوید.

مدت زمان لازم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان

فرآیند و زمان گرفتن پذیرش از دانشگاه بدون مدرک زبان تفاوتی با حالت عادی ندارد. شما باید به سایت دانشگاه‌های موردنظرتان (که داشتن مدرک زبان را ضروری اعلام نکرده‌اند) مراجعه و تا قبل از تاریخ ددلاین، مدارک و روزمه‌تان را برای آنها ارسال کنید. معمولا بهترین زمان برای اپلای کردن، ۳ ماه قبل از شروع ترم جدید است.

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی

در صورتی که در مورد شرایط تحصیل در ایتالیا یا سایر کشورها پرسشی دارید، می‌توانید از خدمات مجموعه سیم آخر استفاده کنید. کافیست فرم ارزیابی رایگان ما را پر کرده و در زمانی که خودتان مشخص کرده‌اید، منتظر تماس کارشناسان ما باشید. ما شرایط شما را بررسی کرده و بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین در ادامه این مسیر هم همراهتان خواهیم بود و شما می‌توانید از خدمات ما برای حل چالش‌هایی از جمله گرفتن وقت سفارت، رزرو خوابگاه و... استفاده کنید.