دانشگاه مک گیل یکی از محبوب‌ ترین دانشگاه ها در میان علاقه‌ مندان به تحصیل در کانادا است. مک گیل در شهر مونترال قرار دارد و یکی از معتبر ترین دانشگاه های کانادا است. این دانشگاه هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. بالا ترین درصد دانشجویان دکتری در بین تمام دانشگاه های تحقیقاتی کانادا به این دانشگاه اختصاص دارد. دانشگاه مک گیل شهرت خود را مدیون ۵۰ مرکز و موسسه تحقیقاتی، بیش از ۴۰۰ دوره تحصیلی، تاریخ غنی و شبکه فارغ‌ التحصیلان موفق با حدود 300000 نفر عضو در سراسر جهان است. دانشگاه مک گیل کانادا رتبه 30 برترین دانشگاه های جهان در سال 2024 را به خود اختصاص داده است.

اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، پیشنهاد می ‌کنیم با مطالعه این مطلب، همراه ما باشید. شما می توانید با مراجعه به وبسایت موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر از مشاوره رایگان این مجموعه در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا و سایر کشورها بهره مند شوید.

تاریخچه دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل کانادا-1.jpeg

دانشگاه مک گیل کانادا از زمان تاسیسش در سال 1821 به لطف ذهن های درخشان و تلاش های مداوم تا به امروز، توانسته است جایگاه علمی فوق‌ العاده ای را به دست آورد. مک گیل زادگاه ورزش های بسکتبال و هاکی و از همه مهم تر زادگاه Archie، اولین موتور جستجوی جهان، است. علاوه بر این، این دانشگاه جایی است که اولین استاد زن کانادا در آن مشغول به تحصیل شد. پیشرفت مک گیل تا جایی ادامه پیدا کرده است که امروزه بخش بزرگی از آینده پزشکی جهان در این دانشگاه شکل می گیرد.

امتیازات دانشگاه مک گیل کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا-2.jpg

درجه اعتبار دانشگاه مک گیل کانادا و فارغ ‌التحصیلان آن در حوزه های شغلی گوناگون بسیار بالاست. اکثر فارغ ‌التحصیلان این دانشگاه ۲ سال پس از پایان تحصیل، مشغول به کار یا ادامه تحصیل می شوند.

علاوه بر امتیازات دانشگاه مک گیل، شهر مونترال کانادا در رتبه ‌بندی بهترین شهر ها برای دانشجویان جهان در سال‌ های 2024 و 2023 به ترتیب رتبه 13 و 14 را کسب کرده است. شهر مونترال سرشار از هنر و فرهنگ‌ های گوناگون است. امنیت بالا و هزینه زندگی نسبتا پایین از مهم ترین دلایل جذب دانشجویان به این شهر است. هزینه مسکن در شهر مونترال پایین‌ تر از دیگر شهر های بزرگ دانشگاهی است. موسسات بین ‌المللی، شرکت ‌های داروسازی، شرکت ‌های مالی و شرکت ‌های هوانوردی بسیاری در شهر مونترال قرار دارند که فرصت ‌های استخدامی فراوانی را برای دانشجویان فراهم می‌ کنند. تمام دلایل بیان شده سبب شده اند که مک گیل در حال حاضر 12000 دانشجوی بین المللی داشته باشد. به بیان دیگر، 30 درصد از جمعیت دانشجویان مک گیل را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

مهم‌ ترین مزایای تحصیل در دانشگاه مک گیل چیست؟

دانشگاه مک گیل کانادا-3.jpg

  • یادگیری فرا تر از کلاس درس
  • شبکه گسترده ای از افراد مستعد از حدود 180 کشور جهان
  • تاریخچه درخشان در تحقیقات علمی
  • هیئت بین المللی ای از ذهن های خلاق

دانشکده های دانشگاه مک گیل کانادا

در فهرست زیر می ‌توانید نام دانشکده های دانشگاه مک گیل کانادا را مشاهده کنید:

دانشکده آموزش دانشکده علوم دانشکده مطالعات ادیان
دانشکده برنامه‌ریزی شهری دانشکده علوم ارتباطات و اختلالات ارتباطی دانشکده مطالعات اطلاعات
دانشکده پرستاری INGRAM دانشکده علوم تغذیه انسانی دانشکده مطالعات تکمیلی
دانشکده پزشکی دانشکده علوم کامپیوتر دانشکده معماری
دانشکده تحصیلات تکمیلی و پسادکتری دانشکده فیزیوتراپی و کاردرمانی دانشکده موسیقی SCHULICH
دانشکده حقوق دانشکده کشاورزی و علوم زیست‌محیطی دانشکده مهندسی
دانشکده خدمات اجتماعی دانشکده محیط زیست MCGILL دانشکده هنر
دانشکده دندانپزشکی دانشکده مدیریت DESAUTELS
دانشکده سیاست عمومی MAX BELL دانشکده مدیریت فروش BENSADOUN

شرایط پذیرش دانشگاه مک گیل کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا-5.jpg

همانطور که اشاره کردیم، دانشگاه مک گیل در شهر مونترال، استان کبک کانادا در رتبه 3 میان دانشگاه های کانادا و رتبه 30 میان دانشگاه های جهان قرار دارد. این دانشگاه یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل دانشجویان در کانادا است. اگر علاقه مند به دریافت ویزای تحصیلی کانادا هستید، در ادامه، شرایط و مدارک لازم برای اپلای و گرفتن پذیرش از این دانشگاه را بیشتر توضیح می ‌دهیم.

  • رشته تحصیلی و زمینه تحقیقاتی

اولین گام برای اپلای کردن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پیدا کردن رشته و زمینه تحقیق مرتبط با پیشینه تحصیلی است. با جستجو در سایت دانشگاه مک گیل کانادا و دانشکده های مختلف آن می ‌توانید اطلاعات مفیدی درباره‌ رشته‌ های تحصیلی و موضوعات تحقیقاتی این دانشگاه به دست بیاورید.

  • ارتباط با اساتید و دانشکده

گام بعدی، برقراری ارتباط با دپارتمان و دانشکده مدنظرتان است. به پیشنهاد دانشگاه، بهتر است قبل از اپلای کردن با هماهنگ کننده پذیرش در دانشکده مورد نظرتان ارتباط برقرار کنید و برای گرفتن پذیرش با او مشورت کنید.

همچنین برقراری ارتباط با اساتید و آشنا شدن با فعالیت ‌های علمی آن ‌ها از مهم ترین کار هایی است که متقاضیان باید انجام دهند. حتما قبل از اپلای کردن با اساتیدی که زمینه کاری مرتبطی با شما دارند مکاتبه کنید. مکاتبه با اساتید از این جهت مهم است که برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد به بالا، دانشجویان باید تحت نظر یک استاد و یا به اصطلاح supervisor فعالیت کنند. به همین دلیل قبل از اپلای کردن باید یکی از اساتید قبول کند که supervisor شما شود و به شما فرصت تحقیقات بدهد.

  • مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه مک گیل کانادا
  1. اصل و ترجمه مدارک تحصیلی تمامی مقاطع قبلی
  2. اصل و ترجمه کارنامه و ریز نمرات تمامی مقاطع تحصیلی قبلی
  3. داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه معتبر با حداقل معدل ۳ از ۴
  4. حداقل ۲ توصیه ‌نامه از اساتید آشنا با کار شما
  5. مدرک زبان (ایلتس ۶.۵ به بالا و تافل ۸۶ به بالا) نمره تافل در هر بخش مثل اسپیکینگ و رایتینگ و... نباید کمتر از ۲۰ باشد.
  6. انگیزه‌ نامه تحصیلی (personal statement)
  7. GRE وGMAT در صورت نیاز

امکان دارد هر دانشکده مدارک اضافه ‌تری برای اپلای از متقاضیان بخواهد؛ پس حتما با مراجعه به سایت دانشکده مورد نظر از تمامی مدارک مورد نیاز برای اپلای کردن مطلع شوید. به تاریخ ها و ددلاین ‌های دانشکده توجه کند که تا قبل از پایان ددلاین‌ ها فرآیند اپلای را کامل انجام داده باشید.

شهریه دانشگاه مک گیل کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا-6.jpg

شهریه دانشگاه مک گیل در رشته ‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است. در این بخش با ما همراه باشید تا از شهریه دانشگاه مک گیل در مقاطع تحصیلی مختلف مطلع شوید:

  • مقطع کارشناسی

دانشجویان باید در دوره کارشناسی ۱۲۰ واحد را بگذرانند. آن ها با گذراندن ۳۰ واحد در هر سال تحصیلی، دوره کارشناسی را پس از ۴ سال به اتمام خواهند رساند. شهریه دانشگاه مک گیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین ‌المللی در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ از ۱۸۰۰۰ تا ۴۹۰۰۰ دلار کانادا در سال بوده است. برای کسب اطلاعات دقیق ‌تر در مورد شهریه رشته های مختلف در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹، جدول زیر را مشاهده کنید:

دانشکده شهریه سالانه (دلار کانادا) دانشکده شهریه سالانه (دلار کانادا)
دانشکده علومدانشکده مهندسیدانشکده حقوق ۴۲,۳۹۲ دانشکده پرستاریدانشکده کشاورزیدانشکده فیزیوتراپی و کاردرمانی ۲۰,۲۲۹
دانشکده هنردانشکده آموزش ۱۸,۱۱۰ دانشکده مدیریت ۴۸,۷۴۸

  • دوره های پزشکی و دندانپزشکی

در مورد رشته‌ های پزشکی و دندانپزشکی با توجه به اینکه دانشجویان در سال‌ های مختلف تحصیل، تعداد متفاوتی واحد اخذ می‌ کنند، شهریه هم متفاوت خواهد بود. در جدول زیر شهریه دانشگاه مک گیل برای این دو رشته (به‌ طور تقریبی) در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ آورده شده است:

دوره شهریه سال اول (دلار کانادا) شهریه سال دوم (دلار کانادا) شهریه سال سوم (دلار کانادا) شهریه سال چهارم (دلار کانادا)
پزشکی و جراحی ۴۲۰۰۰ ۳۳۰۰۰ ۳۳۰۰۰ ۲۳۰۰۰
دندان‌پزشکی ۴۳۰۰۰ ۳۸۰۰۰ ۳۷۰۰۰ ۲۵۰۰۰

  • مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

شهریه دانشگاه مک گیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌ المللی در سال ۲۰۱۹ برای دوره‌ های عادی به شرح زیر بوده است:

دوره مقطع کارشناسی ارشد (دلار کانادا) مقطع دکتری (دلار کانادا)
هزینه اخذ هر واحد درسی ۶۰۴ -
ترم‌های تمام‌وقت پایان‌نامه ۸,۷۱۰ ۷,۸۱۹
ترم‌های اضافه پایان‌نامه ۷۷۰ ۷۷۰

شهریه برای دوره ‌های MBA و دوره ارشد بین‌ المللی برای مدیران (IMPM*) هم به شرح زیر بوده است:

دوره شهریه (دلار کانادا)
دوره MBA دو ساله ۲۲,۲۵۰ در سال
دوره MBA سه ساله ۱۴,۸۳۳ در سال
دوره ارشد بین‌المللی برای مدیران ۴۸,۰۰۰ دلار برای کل دوره

برای کسب اطلاعات به روز درباره شهریه دانشگاه مک گیل در مقاطع گوناگون، می توانید به لینک زیر از سایت مک گیل مراجعه فرمایید.

https://www.mcgill.ca/student-accounts/tuition-fees/tuition-and-fees-tables-and-rates/tuition-rates-information/graduate-studies-tuition-rates-fallwinter-2023-24

جمع بندی

اگر علاقه مند به تحصیل در کانادا هستید، بی شک مونترال و دانشگاه مک گیل آرزوی شما خواهد بود. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با این دانشگاه بیشتر آشنا کنیم. اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، پیشنهاد می‌ کنیم دیگر مقالات مربوط به تحصیل در کانادا را هم مطالعه کنید. همچنین اگر پرسشی درباره تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا دارید، می‌ توانید آن را با مشاوران مجموعه سیم آخر در میان بگذارید.