یکی از مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا و اجازه تحصیل در کانادا، که باید در اختیار سفارت این کشور قرار داد، برنامه تحصیلی یا Study Plan است. استادی پلن یا استادی پلان به آفیسر ویزا توضیح می‌دهد که شما چرا می‌خواهید در کشور کانادا تحصیل کنید و دوره تحصیلی مورد نظر چه کمکی در راستای اهداف تحصیلی و کاری به شما می‌کند. با توجه به اهمیت بالای استادی پلن در اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید در نوشتن استادی پلن بسیار دقت کرد. استادی پلن ضعیف یکی از دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا است. در این مقاله به بررسی سوالات استادی پلن کانادا ، نحوه نوشتن استادی پلن و ارائه چند نمونه استادی پلن برای سفارت کانادا می‌پردازیم.

چگونه استادی پلن بنویسیم؟

برای نوشتن استادی پلن خوب باید مختصر و موجز و در عین حال واضح و دقیق بنویسید. نیازی نیست که تمام زندگی خود را از ابتدا شرح دهید؛ بلکه باید بگویید که ادامه تحصیل در کانادا چه کمکی در راستای تحصیلات کنونی و آینده کاری به شما خواهد کرد.

پیش از آنکه به سوالاتی که باید در استادی پلن به آنها پاسخ دهید بپردازیم، چند نکته را درباره نحوه نوشتن استادی پلن کانادا بیان می‌کنیم.

  1. سعی کنید همه سوالات استادی پلن را در یک صفحه پاسخ دهید و بیشتر از ۲ صفحه ننویسید.
  2. اطلاعات نادرست ننویسید.
  3. به مطالب اصلی بپردازید و زیاد وارد حاشیه نشوید. نوشتن چند پاراگراف درباره اینکه چرا رویای تحصیل در کانادا را دارید اشتباه است. باید توضیح دهید که چگونه تحصیل در کانادا در دوره مورد نظر، به شما در راستای تحصیلات کنونی و آینده کاری کمک خواهد کرد و چرا این امکان در ایران فراهم نیست.
  4. از کسی که مهارت نوشتاری خوبی در زبان انگلیسی دارد، بخواهید که استادی پلن شما را بخواند و ویرایش کند.

سوالات استادی پلن کانادا

استادی پلن کانادا سوالات استادی پلن

البته سوالات مطرح شده توسط سفارت‌های کانادا در کشورهای مختلف برای افرادی از کشورهای متفاوت دقیقاً یکسان نیست اما برای نوشتن استادی پلن خوب، بهتر است به سوالات زیر به خوبی پاسخ دهید. متداول‌ترین سوالات استادی پلن عبارت‌اند از:

۱- چرا می‌خواهید در دوره تحصیلی مورد نظر در کانادا تحصیل کنید؟

Why do you wish to study in Canada in the program for which you have been accepted?

این فرصت بسیار خوبی برای شماست تا دلایل خود برای تحصیل در کانادا را بیان کنید. آیا کیفیت بالای سیستم آموزشی، دلیل شما برای انتخاب کانادا جهت ادامه تحصیل است؟ آیا جامعه چندفرهنگی دلیل شما است؟ برای مثال اگر قصد تحصیل در استان کبک کانادا را دارید، می‌توانید به مزایای تحصیل در استان کبک اشاره کنید. البته در متن استادی پلن کانادا نباید هدف خود را دریافت اقامت دائم کانادا بیان کنید.

۲- هدف کلی شما از تحصیل چیست؟

What is your overall educational goal?

در پاسخ به این سوال هدف خود را بیشتر تشریح کنید. آیا هدف شما ادامه تحصیل پس از پایان تحصیلات دبیرستان است؟ شاید هدف شما ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باشد. شما می‌توانید درباره رشته تحصیلی مورد علاقه‌تان و اینکه چطور این دوره تحصیلی خاص، به شما برای رسیدن به اهداف تحصیلی و کاری‌تان کمک خواهد کرد، بحث کنید.

حتی می‌توانید درباره صنعتی که می‌خواهید در آن کار کنید و شرایط عمومی ورود به آن صنعت صحبت کنید و نشان دهید که برنامه تحصیلی شما در راستای اهداف کاری‌تان است.

۳- چرا در کشور خود دوره مشابهی را نمی‌گذرانید؟

Why are you not pursuing a similar program in your country of residence/citizenship?

سطح کیفی نظام آموزشی کانادا در سراسر جهان شناخته شده است. این می‌تواند دلیل انتخاب کانادا به جای ایران برای ادامه تحصیل باشد. شاید دانشگاه یا کالجی که در کانادا انتخاب کرده‌اید، دقیقاً همان رشته و دوره‌ای که برای ادامه تحصیل مد نظر شما است را برگزار می‌کند. اگر این دوره در ایران برگزار نمی‌شود، این دلیل خوبی برای تصمیم به ادامه تحصیل در کشوری دیگر و به طور خاص کانادا است.

۴- چه تحقیقاتی در مورد تحصیل در کشور خود انجام داده‌اید؟

What research have you done into studies in your country of residence/citizenship?

تحقیق خود را محدود نکنید. از این فرصت برای بحث درباره دوره‌های تحصیلی که مؤسسات آموزشی در ایران برگزار می‌کنند، استفاده کنید. شاید مشابه دوره مورد نظر شما برای تحصیل در کانادا، در دانشگاه‌های ایران نیز برگزار می‌شود. در این صورت باید توضیح دهید که چرا دانشگاه (یا کالج) و دوره مورد نظر را به دوره مشابه در ایران ترجیح می‌دهید. همچنین می‌توانید درباره تفاوت‌های کلی بین تحصیل در کانادا و ایران بحث کنید.

۵- گذراندن دوره مورد نظر چگونه به شما در پیدا کردن فرصت‌های جدید کاری در کشور شما کمک خواهد کرد؟ دورنمای کاری این دوره چیست؟

How will this program enhance your employment opportunities in your country of residence/citizenship? What are the job outlooks for the program?

در اینجا می‌توانید درباره انواع موقعیت‌های کاری که پس از گذراندن دوره مورد نظر، در ایران پیش روی شما خواهد بود، صحبت کنید. شاید شما یک موقعیت کاری مطلوب را در ایران پیدا کرده‌اید، اما تحصیلات  مناسب برای قرار گرفتن در آن موقعیت را ندارید. در این صورت، می‌توانید بحث کنید که چطور ادامه تحصیل در کانادا (در دوره مورد نظر) به شما جهت آماده شدن برای این موقعیت کاری کمک خواهد کرد.

۶- چه وابستگی‌هایی به کشور خود دارید؟

What ties do you have to your country of residence/citizenship?

برای پاسخ به این سوال خاص، باید بگویید که آیا خانواده شما در ایران است یا خیر. خانواده می‌تواند شامل فرزندان، پدر و مادر، همسر یا نامزد باشد.

۷- اطلاعات دقیق سوابق تحصیلی خود را ارائه دهید: تاریخ شروع و پایان دوره‌های تحصیلی، نام و آدرس مؤسسات آموزشی.

Provide details of your education history – dates when the course started and ended, the name and address of the school.

در این بخش، باید جزئیاتی از تمام مؤسسات آموزشی که تاکنون در آنها تحصیل کرده‌اید ارائه دهید. این جزئیات شامل تاریخ شروع و پایان دوره، اسامی مؤسسات و آدرس آنها است. همچنین باید دوره‌هایی که در دانشگاه گذرانده‌اید را ذکر کنید.

در پایان این بخش، سوابق کاری خود را نیز ذکر کنید. هر کاری (از جمله فعالیت‌های داوطلبانه) که انجام داده‌اید و اینکه این سوابق کاری چطور به شما در راستای تحصیلات و رسیدن به اهداف کلی‌تان کمک خواهند کرد را بیان کنید.

نمونه استادی پلن کانادا

در ادامه می‌توانید یک نمونه استادی پلن کانادا که توسط یک دانشجوی چینی برای سفارت کانادا نوشته شده را مشاهده کنید.

نمونه استادی پلن کانادا 1

دانلود نمونه Study Plan کانادا

در ادامه چند لینک برای دانلود نمونه Study Plan برای سفارت کانادا به صورت فایل PDF قرار داده شده است.

نمونه استادی پلن کانادا _ ۱

نمونه استادی پلن کانادا _ ۲

نمونه استادی پلن کانادا _ ۳