زندگی دانشجویی در اسپانیا قطعاً با سفرهای توریستی به این کشور تفاوت‌های زیادی دارد و به هر حال این تجربه جدید، هزاران کیلومتر دورتر از شهر محل زندگی دانشجو و در کنار مردمانی است که برای وی غریبه هستند. اما تجربه دانشجویان در این کشور نشان می‌دهد که این دوره تحصیلى بسیار لذت‌بخش خواهد بود. طبیعت این کشور بسیار زیبا و محیط زندگی پر از تفریح و سرگرمی است. همچنین همه کالج‌ها و دانشگاه‌ها، برنامه‌هایی برای تشویق دانشجویان به مشارکت و برقراری ارتباط با دیگران ارائه می‌دهند.

مسکن دانشجویی در اسپانیا

کالج‌ها و دانشگاه‌های اسپانیا ملزم هستند که شرایط مناسبی برای اسکان دانشجویان فراهم کنند و وضعیت محل اقامت، باید پیش از رسیدن آنها مشخص شده باشد. برای اسکان دانشجویان چندین گزینه وجود دارد که هزینه آن به شرایط اسکان بستگی دارد.

یکی از گزینه‌های اسکان برای دانشجویان خارجی که می‌خواهند در یک کالج یا دانشگاه اسپانیا درس بخوانند، زندگی در کنار یک خانواده اسپانیایی (خانواده‌های میزبان یا Host Families) است. این تجربه ارزشمندی است که خاطراتی به‌یادماندنی برای دانشجو به جا خواهد گذاشت. خوابگاه دانشجویی، سوئیت و آپارتمان، دیگر گزینه‌های پیش رو هستند. همچنین دانشجویان می‌توانند با یک یا چند دانشجوی دیگر، یک آپارتمان اجاره کنند که ضمن کاهش هزینه اسکان، امکان برقراری ارتباط عمیق‌تر با دوستان و کمک گرفتن از آنها در صورت نیاز، فراهم شود.

خوابگاه دانشجویی در اسپانیا

بسیاری از دانشگاه‌های و کالج‌ها در اسپانیا خوابگاه‌هایی را در محل دانشگاه به دانشجویان اختصاص می‌دهند. هزینه خوابگاه در دانشگاه‌های اسپانیا نسبتاً پایین و به صرفه است. از مزایای استفاده از خوابگاه، فرصت برقراری ارتباط بیشتر با دیگر دانشجویان و فاصله کم با دانشگاه است.

شرایط تحصیل و زندگی دانشجویی در اسپانیا

برنامه درسی

برنامه درسی روزانه دانشجویان به دانشگاه یا کالج محل تحصیل و دروسی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد. کالج‌ها هردو حالت تمام‌وقت و نیمه‌وقت را ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند برنامه درسی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که روزانه ۱-۲ ساعت الی ۶-۷ ساعت را در کالج بگذرانند.

ارتباط دانشجویان با اساتید در اسپانیا

ارتباط دانشجویان با اساتید در اسپانیا صمیمانه است. کلاس‌های درس چندان رسمی نیستند. اساتید و دانشجویان اغلب یکدیگر را ‘tio’ صدا می‌زنند که در زبان به اسپانیایی مشابه معنی رفیق در زبان فارسی است. اساتید در دانشگاه های اسپانیا سعی می‌کنند اسامی هریک از دانشجویان را به خاطر بسپارند.

سمینارهای زنده با بحث‌های داغ

سمینارها در دانشگاه های اسپانیا اغلب پرشور و همراه با بحث بین دانشجویان برگزار می‌شود. دانشجویان از بیان نظراتشان هراسی ندارند و همه در بحث شرکت می‌کنند و حتی گاهی اساتید خود را به چالش می‌کشند.

تفریحات دانشجویی در زمان تحصیل در اسپانیا

اسپانیا یکی از بهترین کشورها برای تفریح و لذت بردن از اوقات فراغت است. برای دانشجویان نیز گزینه‌های زیادی برای تفریح وجود دارد؛ از جمله جشن‌هایی که در شهرهای مختلف اسپانیا برگزار می‌شوند و کنسرت‌ها و نمایش‌ها، برنامه‌های استعدادیابی و فعالیت‌های ورزشی که در دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند.

زندگی دانشجویی در اسپانیا می‌تواند بسیار جذاب و لذت‌بخش باشد. تجربه ارزشمندی که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

هزینه تحصیل در اسپانیا

یکی از امتیازات تحصیل در اسپانیا، پایین بودن هزینه تحصیل در اسپانیا نسبت به اکثر کشورهای اروپایی است. این هزینه به دو بخش شهریه دانشگاه ها و کالج ها و هزینه زندگی در اسپانیا تقسیم می‌شود.

شهریه دانشگاه ها در اسپانیا

شهریه دانشگاه ها در اسپانیا به شهر و دانشگاه محل تحصیل و نیز مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد، اما می‌توانید از جدول زیر برای داشتن تخمینی از شهریه دانشگاه ها در اسپانیا استفاده کنید.

مقطع تحصیلی شهریه دانشگاه در سال
کارشناسی ۲۰۰۰ یورو به بالا
کارشناسی ارشد ۴۰۰۰-۶۰۰۰ یورو
دکتری ۴۰۰-۶۰۰ یورو

هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه زندگی به شهر محل سکونت، نوع اسکان، سبک زندگی و… بستگی دارد. به طور کلی هزینه زندگی در اسپانیا که شامل مسکن، خوراک، پوشاک و… می‌شود، در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. در مجموع متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا حدود ۷۰۰-۵۰۰ یورو در ماه است.

کار دانشجویی در اسپانیا

اکثر دانشجویانی که برای تحصیل به اسپانیا می‌روند، تمایل دارند در حین تحصیل کار کنند. اما باید به چند نکته توجه کرد. نخست اینکه پیدا کردن کار برای دانشجویان بین‌المللی، سخت‌تر از مردم عادی است زیرا کارفرماها ترجیح می‌دهند افراد بومی را استخدام کنند؛ از سوی دیگر اکثر دانشجویان کالج در اسپانیا در صنایعی کار می‌کنند که به تجربه یا تخصص بالایی نیاز ندارد. البته دانشجویان دانشگاه‌ها، امکان انجام کارآموزی را نیز دارند.

دانشجویان مقاطع مختلف بر اساس قوانین اسپانیا اجازه دارند هفته‌ای ۲۰ ساعت کار دانشجویی انجام دهند که به طور متوسط درآمدی معادل ۱۶۰ تا ۲۰۰ یورو در هفته خواهند داشت که توسط آن می‌توانند تمام یا بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

کارهای نیمه‌وقت در کلوپ‌ها و تفریحگاه‌ها و… دستمزد بالایی ندارند، اما هزینه زندگی در اسپانیا نیز پایین است. همچنین محیط کار در اسپانیا بسیار مفرح بوده و در مورد کارهای تمام‌وقت، ۲۴ روز در سال تعطیل است.

البته پس از دریافت مدرک و اشتغال در اسپانیا، شرایط کاملاً تغییر خواهد کرد و با ارتقاء موقعیت کاری، حقوق دریافتی نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.