اگرچه هزینه تحصیل در کانادا نسبت به کشورهایی مانند آمریکا، انگستان و استرالیا پایین‌تر است، با این حال تأمین این هزینه دغدغه بسیاری از دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به کانادا است. بنابراین کاهش هزینه زندگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. یکی از مهم‌ترین موارد هزینه زندگی در کانادا، هزینه مسکن است و کم‌هزینه‌ترین نوع مسکن در کانادا، آپارتمان های اشتراکی است. اما برای زندگی در آپارتمان های اشتراکی نیز باید به نکاتی توجه کرد. البته اگر تجربه زندگی در آپارتمان اشتراکی را داشته‌اید، نباید چندان نگران باشید. در این مقاله به ارائه نکاتی برای زندگی در آپارتمان های اشتراکی در کانادا می‌پردازیم.

1- قواعد و چارچوب‌ها را مشخص کنید

پیش از ورود، در مورد هزینه‌ها، مواردی که می‌خواهید با هم شریک شوید و کسی که مسئول هزینه هاست، تصمیم بگیرد. برای داشتن رابطه خوب با هم‌خانه‌ها باید نخست برای جزئیات هزینه ها و مسائل مالی به توافق برسید. مسئول پرداخت قبوض و اجاره را مشخص کنید. درباره چگونگی تقسیم هزینه ها و اینکه آیا غذا را به طور اشتراکی (دنگی) تهیه و مصرف خواهید کرد یا نه، تصمیم بگیرید. ممکن است خرید مواد غذایی به صورت اشتراکی ایده خوبی به نظر برسد، اما این کار هم مسائلی را به همراه دارد. برای مثال شاید یکی از هم‌خانه‌های شما اشتهای بیشتری داشته باشد! باید پیش از هرچیز قواعد و چارچوب‌ها را مشخص کنید.

۲- از پرداخت خودکار استفاده کنید

اگر از پرداخت خودکار برای قبض آب، برق، گاز و تلفن استفاده کنید، دیگر نگران فراموش کردن پرداخت قبوض و جریمه دیرکرد نخواهید بود. به‌ویژه اگر کارت اعتباری داشته باشید، این کار برای جلوگیری از پرداخت سود یا تأثیر منفی بر رتبه‌بندی اعتباری شما مهم است.

۳- از طرح قبوض یکسان آب و برق و گاز استفاده کنید

استفاده از طرح قبوض یکسان برای پرداخت هزینه های آب، برق و گاز به شما در مدیریت هزینه ها کمک می‌کند. در این روش برای مثال هزینه گاز مصرفی سالانه بر مبنای مصرف سال گذشته تخمین زده می‌شود و سعی بر این است که کل مبلغ پرداختی به طور مساوی بین ماه‌های مختلف توزیع شود تا در ماه‌های اوج مصرف گاز، قبض گاز زیاد سنگین نشود. به این صورت که مبلغ سالانه به ۱۱ قسط ماهانه (از ماه سپتامبر تا ماه جولای) تقسیم می‌شود و در ماه آگوست اختلاف مبلغ پرداخت شده طی اقساط و مبلغ واقعی هزینه گاز مصرفی تصفیه می‌شود.

زندگی در آپارتمان های اشتراکی در کانادا طرح قبوض یکسان

۴- از انتقال وجه الکترونیکی استفاده کنید

برداشت وجه از حساب شما از طریق چک، ممکن است تا ۷ روز به طول بیانجامد. سیستم انتقال وجه الکترونیک کانادا (Interac e-Transfer) روشی آسان‌تر و سریع‌تر برای انتقال وجه بین شما و هم‌خانه‌ها و حتی پرداخت اجاره خانه به صاحبخانه است.

۵- از صورت حساب الکترونیکی استفاده کنید و رسیدهای خود را نگه دارید

برای جلوگیری از اختلافات احتمالی در مورد اینکه چه کسی هزینه چه چیزی را پرداخته است، بهتر است تمام صورت حساب‌ها و رسیدها نگهداری شوند. در صورت امکان از صورت حساب‌های الکترونیکی استفاده کنید تا به تمام صورت حساب‌ها و پرداخت‌ها دسترسی داشته باشید.