اسپانیا یکی از محبوب‌ترین کشورها برای دانشجویان بین‌المللی است. این محبوبیت دلایل مختلفی دارد، از جمله سطح علمی بالای دانشگاه های اسپانیا، آب و هوای خوب این کشور، مردم خون‌گرم و نیز پایین بودن هزینه تحصیل در اسپانیا نسبت به اکثر کشورهای دیگر اروپایی. برای دانشجویان ایرانی یک دلیل دیگر نیز وجود دارد و آن امکان تحصیل در اسپانیا بدون مدرک زبان است. در این مقاله به بررسی هزینه تحصیل در اسپانیا، شامل شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی در این کشور زیبا می‌پردازیم.

شهریه دانشگاه های اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا شهریه دانشگاه های اسپانیا

شهریه دانشگاه های دولتی اسپانیا توسط دولت این کشور تعیین شده و جزو پایین‌ترین شهریه ها در بین دانشگاه های کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند.

در واقع شهریه دانشگاه های اسپانیا به این صورت محاسبه می‌شود که مبلغی برای هر واحد درسی تعیین شده و شهریه هر ترم بر مبنای تعداد واحدهای درسی اخذشده مشخص می‌گردد. البته اگر درسی را حذف و برای بار دوم یا سوم بردارید، هزینه آن می‌تواند متفاوت باشد.

شهریه دانشگاه های اسپانیا به شهر و دانشگاه محل تحصیل و نیز مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد، اما می‌توانید از جدول زیر برای داشتن تخمینی از شهریه دانشگاه های اسپانیا استفاده کنید.

مقطع تحصیلی شهریه دانشگاه در سال
کارشناسی بالای ۲۰۰۰ یورو
کارشناسی ارشد ۶۰۰۰-۴۰۰۰ یورو
دکتری ۶۰۰-۴۰۰ یورو

هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه زندگی به شهر محل سکونت، نوع اسکان، سبک زندگی و… بستگی دارد. به طور کلی هزینه زندگی در اسپانیا که شامل مسکن، خوراک، پوشاک و… می‌شود، در مقایسه با اکثر کشورهای مطرح اروپایی بسیار پایین است. در مجموع متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا حدود ۷۰۰-۵۰۰ یورو در ماه است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر هزینه‌های زندگی در اسپانیا می‌پردازیم.

هزینه مسکن

مادرید و بارسلونا که شهرهایی بزرگ و توریستی محسوب می‌شوند، گران‌ترین شهرهای اسپانیا و سالامانکا، سانتیاگو دکامپوستلا و گرانادا ارزان‌ترین شهرهای این کشور از نظر اجاره مسکن هستند. اما در کل هزینه مسکن در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین است؛ حتی در بارسلونا، هزینه اجاره یک اتاق همراه با هزینه آب، برق و گاز، به طور متوسط حدود ۳۰۰-۲۵۰ یورو در ماه است.

هزینه خوراک

هزینه خوراک هم در اسپانیا نسبت به اکثر کشورهای اروپایی پایین است. رستوران‌های بسیار خوبی در این کشور وجود دارند و هزینه صرف یک وعده غذایی کامل حدود ۱۲-۸ یورو است.

اگر خودتان غذای روزانه را تهیه کنید نیز هزینه مواد غذایی نسبتاً پایین است. بازارهای زیادی در اسپانیا وجود دارند. در زیر می‌توانید قیمت معمول برخی مواد غذایی پرمصرف را ببینید:

  • برنج: ۱ یورو (یک کیلو)
  • شیر: ۱ یورو (یک لیتر)
  • پنیر محلی: ۹ یورو (یک کیلو)
  • مرغ تازه: ۴ یورو (یک کیلو)
  • تخم مرغ: ۱۴/۰ یورو (یک عدد)
  • سیب‌زمینی: ۷/۰ یورو (یک کیلو)

کار دانشجویی برای جبران هزینه تحصیل در اسپانیا

دانشجویان مقاطع مختلف بر اساس قوانین اسپانیا اجازه دارند هفته‌ای ۲۰ ساعت کار دانشجویی انجام دهند که به طور متوسط درآمدی معادل ۱۶۰ تا ۲۰۰ یورو در هفته خواهند داشت که توسط آن می‌توانند قسمتی از هزینه تحصیل خود را پوشش دهند. همچنین همسر دانشجویان متأهل نیز امکان انجام کار دانشجویی پاره وقت (۲۰ ساعت در هفته) را دارند.