شهرمیلان ایتالیا یکی از قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین شهرهای اروپایی است که به‌عنوان پایتخت مد جهان و مرکز تجارت کشور ایتالیا شناخته می‌شود. قدم زدن در میان کوچه پس کوچه‌های قدیمی میلان، لذت تماشای معماری کلاسیک و شاهکار این شهر، بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی، غنی بودن این شهر از لحاظ هنری و فرهنگی، سطح زندگی و رفاه بالا، آب‌وهوای بی‌نظیر و... از جمله دلایلی هستند که موجب شده‌اند سالانه افراد بسیاری برای بازدید از این شهر یا حتی مهاجرت به آن اقدام کنند. در ادامه این مطلب قرار است با این شهر قدیمی بیشتر آشنا شویم و شرایط مهاجرت تحصیلی به میلان را بررسی کنیم.

آشنایی با میلان

شهر میلان (به ایتالیایی Milano) و (به انگلیسی Milan)، در شمال کشور ایتالیا واقع شده است که مرکز ناحیه لومباردی به شمار می‌رود. میلان با جمیعتی حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر دومین شهر پرجمعیت کشور ایتالیاست. زبان رسمی میلان ایتالیایی است و واحد پول آن یورو است. این شهر یکی از شهرهای پیشرو جهان در زمینه‌های معماری، هنر و مد، آموزش، اقتصاد، حمل‌ونقل، سرگرمی و رسانه‌ است. خوب است بدانید که این شهر مرکز قطب بانکداری و خدمات مالی ایتالیاست و بورس ایتالیا در این شهر قرار گرفته است.

همچنین شهر میلان از قرن چهاردهم، مرکز اصلی چاپ و نشر کتاب در ایتالیا بوده است و به لطف لا اسکالا و سنت قدیمی اپرا در آن یکی از شهرهای مهم موسیقی جهان به حساب می‌آید. این شهر در طی انقلاب صنعتی به پایتخت اقتصادی ایتالیا تبدیل شد و امروزه با همراهی شهرهای تورین و جنوا مثلث صنعتی ایتالیا را تشکیل می‌دهند.

میلان؛ پایتخت مد ایتالیا

پیشرو بودن این شهر در صنعت مد باعث شده که میلان را پایتخت مد ایتالیا بدانند. اگرچه شهرهای بزرگ دیگری مثل رم و فلورانس نیز در صنعت مد فعال هستند؛ اما وجود بسیاری از شرکت‌های مد جهانی بزرگ مانند آرمانی (Armani)، ورساچه (Versace)، پرادا (Prada)، دولچه و گابانا (Dolce & Gabbana)، میو میو (miu miu)، کمپانی بزرگ لوکساتیا (Luxottica Group)، برند معروف ری بن (Ray‑Ban) و... در این شهر باعث شده میلان در کنار شهرهای پاریس، لندن و نیویورک به عنوان یکی از چهار پایتخت مد جهان شناخته شود.

تاریخچه شهر میلان

شهر میلان در ابتدای سده ۶ (پیش از میلاد) توسط اینسوبری‌ها ساخته شد و در ۲۲۲ (پیش از میلاد) توسط رم باستان فتح شد و نام آن به مدیولانوم تغییر پیدا کرد. اهمیت این شهر به تدریج تا تبدیل شدن به پایتخت امپراتوری روم غربی افزایش یافت. شهر میلان در طول زمان، نقش‌های مختلفی در تاریخ ایتالیا ایفا کرده که از جمله می‌توان به پایتخت و مرکز سیاسی و فرهنگی دوک‌نشین میلان در دوران رنسانس و پایتخت پادشاهی ایتالیا در دوران ناپولیونیک اشاره کرد.

آب و هوای شهر میلان

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که هنگام مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور باید به آن توجه کنید بررسی شرایط آب‌وهوایی شهر مقصدتان است. میلان آب‌وهوایی قابل پیش‌بینی و معتدلی دارد؛ تابستان‌های این شهر اغلب گرم و مطلوب و زمستان‌هایش نسبتا سرد است. برخلاف دیگر شهرهای اروپایی بارندگی در این شهر نسبتا کمتر است و اغلب این بارندگی‌ها به صورت برف و باران در فصل زمستان هستند.

همچنین خوب است بدانید که وجود رشته‌کوه‌های آلپ و آپنینی تا حد زیادی از نفوذ جریانات هوایی از اروپای شمالی و از سمت دریا جلوگیری می‌کنند. متوسط دمای روزانه در سردترین ماه سال یعنی ژانویه (دی ماه) 5.2 درجه سانتیگراد و در گرم‌ترین ماه سال یعنی جولای (تیر ماه) 6.23 درجه است.

چرا باید شهر میلان را انتخاب کنیم؟

  • امنیت شغلی بالا
  • سیستم بهداشتی و درمانی بسیار خوب
  • محیط زندگی تمیز و آرامش‌بخش
  • سیستم تحصیلی عالی و وجود دانشگاه‌های خوب
  • وجود رستوران و غذاخوری‌های باکیفیت
  • هزینه‌های معقول و مناسب
  • سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و ارزان
  • وجود اماکن تاریخی و تفریحی بسیار
  • امکان تحصیل با کمترین هزینه در بهترین دانشگاه‌ها

حمل و نقل در شهر میلان

بدیهی است که یکی از شهرهای بزرگ ایتالیا باید از سیستم حمل و نقلی بزرگی برخوردار باشد. فرقی نمی‌کند که شما در کدام گوشه این شهر زندگی می‌کنید، چونکه با حداکثر 2 دقیقه پیاده‌روی، به یکی از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی این شهر خواهید رسید. این شبکه عظیم حمل‌ونقل از وسایل نقلیه‌ای همچون قطار، اتوبوس، تراموا، مترو، تاکسی و دوچرخه تشکیل شده است. همچنین خوب است بدانید که هزینه استفاده از این سیستم‌های نقلیه به نسبت گستردگی‌شان در شهر بسیار ناچیز است.

جاذبه‌های گردشگری شهر میلان

از میدان‌های اصلی و جالب این شهر می‌توان از میدان دل دوئومو نام برد. مهمترین جاذبه گردشگری میلان، کلیسای دوئومو که به سبک معماری گوتیک ساخته شده است، در این میدان قرار دارد.

شهر میلان ایتالیا میدان دل دوئومو

سالن تئاتر لا اسکالا یا تئاترو آلا اسکالا (Teatro alla Scala) که در زبان ایتالیایی تئاتر پلکانی معنی می‌دهد، یک سالن اپرا است. این سالن باشکوه در سال ۱۷۷۸ میلادی ساخته شده و ظرفیت آن ۳۶۰۰ نفر است.  لا اسکالا روبروی مجسمه لئوناردو دا وینچی در میدان Palazzo della Scala قرار دارد.

شهر میلان ایتالیا تئاتر لا اسکالا

مجتمع نمایشگاهی تجاری فیِرا میلانو (Fiera Milano) که در حومه شمال غربی شهر ساخته شده است، بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری دنیا به حساب می‌آید. همچنین ساخت این مجتمع بزرگ‌ترین پروژه ساخت و ساز در اروپا می‌باشد که در آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح شده است.

شهر میلان ایتالیا مجتمع نمایشگاهی تجاری فیرا میلانو

گالری ویتوریو امانوئل (به ایتالیایی: Galleria Vittorio Emanuele II) نام بازاری در بخش شمالی میدان دلدوئومو و یکی از مراکز مد در ایتالیا است. این بازار در بین مردم میلان به گالریا شهرت دارد. طراحی آن در سال ۱۸۶۱ توسط ژوزپه منگونی انجام و ساختمان بین سال‌های ۱۸۶۵ و ۱۸۷۷ ساخته شد. کف بازار را موزائیک‌های رنگی گوچک طراحی شده، پوشانده و سقف آن از شیشه و چدن ساخته شده است. بازار به سبک نئوکلاسیک نزدیک به باروک طراحی شده است ومیدان دلدوئومو را به تئاتر لا اسکالا وصل می‌کند.

نقاشی دیواری شام آخر لئوناردو داوینچی، در سالن ناهارخوری کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه.

شهر میلان ایتالیا تابلو شام آخر داوینچی

هزینه زندگی دانشجویی در شهر میلان

هزینه تحصیل در ایتالیا نسبتاً پایین است. البته در شهرهای بزرگی مانند میلان هزینه‌ها کمی بالاتر است و بخش عمده هزینه زندگی مربوط به مسکن است. هزینه زندگی دانشجویی در شهر میلان حدود 1000 یورو در ماه است که شامل هزینه اجاره مسکن، غذا، رفت و آمد و… است. البته این نکته را باید درنظر داشت که دانشجویان اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند که با حقوقی که دریافت می‌کنند می‌توانند از پس بخشی از هزینه‌های زندگی بربیایند.

هزینه‌های زندگی در شهر میلان

قطعا بررسی هزینه‌های شهر مقصد برای مهاجرت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که حتما باید به آن توجه کرد. همانطور که بارها گفتیم میلان برخلاف دیگر شهرهای ایتالیا شهری گران‌تر با هزینه‌های بالاتر است. میانگین هزینه‌های روزمره یک خانواده 4 نفره (بدون درنظر گرفتن اجاره‌بها) چیزی حدود 3000 یورو است و میانگین هزینه‌ها برای 1 نفر در این شهر نیز حدود 1000 یورو است. به‌طورکلی میلان یکی از گران‌ترین شهرهای اروپایی است که اگر قصد مهاجرت و زندگی در آن را دارید حتما باید چالش هزینه‌ها را درنظر بگیرید.

دانشگاه های شهر میلان

آموزش عالی در ایتالیا پلی تکنیک میلان

برترین و شاید معروف‌ترین دانشگاه ایتالیا، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، با رتبه جهانی ۱۴۹، در این شهر قرار دارد. در فهرست زیر می‌توانید معروف‌ترین دانشگاه های شهر میلان ایتالیا را (به ترتیب حروف الفبا) مشاهده کنید:

  • Accademia di Belle Arte di Brera
  • Conservatorio di Musica G. Verdi
  • Domus Accademy
  • Fondazione Milano – Scuole civiche
  • Humanitas University
  • IED Istituto Europeo di Design
  • Libera Università di Lingue e Comunicazione IULM
  • Nuova Accademia delle Belle Arti NABA
  • Politecnico di Milano
  • Università Cattolica del Sacro Cuore
  • Università commerciale Luigi Bocconi
  • Università degli Studi di Milano
  • Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Università Vita-Salute San Raffaele

بازار کار شهر میلان چگونه است؟

همانطور که فهمیدیم شهر میلان یکی از پرجمعیت شهرهای ایتالیاست و از لحاظ اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و... بسیار پیشرو است؛ با این حال بدیهی است که فرصت‌های شغلی بسیاری در این کشور وجود دارد. میلان به‌طور کلی بازار کار غنی دارد و کار پیدا کردن بسته به میزان تخصص، مهارت و... متفاوت است.

کلام آخر

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا، آن هم شهر میلان را دارید، قبل از هرچیزی خوب است شرایطتان را بررسی کنید و مدارک لازم را آماده کنید. یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که در این مسیر باید بردارید هماهنگی و دریافت مشاوره از یک موسسه مهاجرتی تحصیلی است. مهاجرت و کشور ایتالیا بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل، کار و شرایط بورسیه تحصیلی این کشور، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس گرفتن پذیرش و دریافت بورسیه را دارید.

در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا و سایر چالش‌های تحصیل در میلان و سایر شهرهای ایتالیا همراهتان خواهیم بود. شما می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کرده و مشاوره اولیه رایگان ما را در زمان مشخص‌شده توسط خودتان، دریافت کنید.