اسپانیا یکی از محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی و نیز اقامت و زندگی است. یکی از روش‌های متداول برای دریافت اقامت اسپانیا، تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار است. برای دریافت اقامت اسپانیا بعد از تحصیل باید از شرکت‌ها و کارفرمایان این کشور پیشنهاد کاری داشته باشید. در اسپانیا بسته به وضعیت کار شما، انواع مختلفی از مجوزهای کاری وجود دارد. اکثر شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای زندگی و کار در اسپانیا نیاز به مجوز کار دارند، گرچه استثنائاتی برای دانشگاهیان و دانشمندانی که روی پروژه‌های خاص کار می‌کنند، وجود دارد.

فرایند دریافت اقامت اسپانیا بعد از تحصیل

پس از یافتن شغل، کارفرمای شما باید برای شما درخواست اجازه کار دهد تا بتوانید به صورت قانونی در اسپانیا کار کنید. در صورتی که آن موقعیت کاری جزء لیست مشاغلی باشد که در آن شغل، کمبود نیروی انسانی دارند و یا برای آن موقعیت کاری، هیچ متقاضی مناسبی از شهروندان اسپانیا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیدا نشده باشد، آن شغل به شما تعلق می‌گیرد. پس از تأیید مجوز کار که به همراه اجازه اقامت شما خواهد بود، می‌توانید برای ویزای کار درخواست دهید.

کارفرمای شما درخواست اجازه کار را از طرف شما به وزارت کار، ارسال خواهد کرد. در حین انجام این پروسه از طرف وزارت کار، یک کپی از فرم درخواست به همراه تمبر و شماره فایل، دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید آن‌ها را به عنوان بخشی از درخواست‌تان برای ویزای کار یا اقامت، به سفارت یا کنسولگری اسپانیا ارسال کنید. سفارت به اداره کار منطقه اطلاع می‌دهد که درخواست شما را در اختیار دارد و اداره کار، پروسه درخواست شما را شروع می‌کند. پروسه رسیدگی به درخواست کار شما ممکن است تا ۸ ماه به طول بیانجامد. زمانیکه اداره کار با اجازه کار شما موافقت کرد، سفارت و یا کنسولگری ویزای اقامت یا کار شما را صادر خواهد کرد.

مشاغل مورد نیاز در اسپانیا

اسپانیا در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه‌هایی از جمله مشاوره، امور مالی و فناوری اطلاعات پیشرفت داشته است، اما در برخی حوزه‌های دیگر نیز با کمبود متخصص و نیروی ماهر مواجه است و این کمبود نیرو می‌تواند به فرصت‌های شغلی برای متقاضیان بین‌المللی منجر شود.

کمبود نیرو در اسپانیا عموماً در حوزه‌های تخصصی مانند تدریس، مهندسی، کسب و کار، پزشکی، املاک و صنعت گردشگری است.

اقامت اسپانیا بعد از تحصیل بارسلونا

دانستن زبان اسپانیایی

اگر به زبان اسپانیایی آشنایی ندارید و قصد تحصیل در دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه‌های اسپانیا را دارید، این فرصت را دارید که در حین تحصیل و با استفاده از فرصت قرار گرفتن در محیط و برقراری ارتباط با مردم، سطح زبان اسپانیایی خود را به خوبی ارتقاء دهید. البته برای کسانی که به زبان اسپانیایی مسلط نیستند نیز فرصت‌های کاری در شرکت‌های بین‌المللی و چندملیتی یا صنعت گردشگری و… وجود دارد.

شرایط کار در اسپانیا

متوسط ساعت کاری در هفته برای کارهای تمام وقت حدود ۴۰ ساعت است، در حالی که بسیاری از کسب و کارها (مخصوصاً کسب و کارهای کوچک) هنوز سنت زمان نهار و استراحت طولانی (حدود ۲ ساعت) معروف به سیِستا (Siesta) را در بعدازظهر دارند. همچنین جشن‌ها و تعطیلات رسمی در اسپانیا بسیار زیاد است.

متوسط حقوق در اسپانیا

در جدول زیر می‌توانید متوسط حقوق گزارش‌شده برای برخی مشاغل در اسپانیا را مشاهده کنید:

موقعیت شغلی متوسط حقوق سالانه (یورو)
مدیر فروش / مدیر امور مشتریان ۲۹,۳۶۲
مهندس عمران ۳۵,۳۷۷
توسعه‌دهنده جاوا ۲۵,۵۷۷
برنامه‌نویس تحلیلگر ۲۶,۷۱۷
مدیر پروژه ۳۳,۱۷۹
مدیر پروژه فناوری اطلاعات ۴۰,۰۳۹
مشاور SAP ۳۳,۸۴۸
مهندس ارشد کامپیوتر ۴۱,۳۳۷
مدیر محتوا ۲۴,۰۰۰
مدیر کسب و کار ۴۹,۴۹۵
مدیر توسعه کسب و کار ۴۱,۰۰۷
پزشک داخلی ۵۰,۰۰۰