شهر ونکوور (Vancouver) یکی از بهترین مقاصد مهاجرت تحصیلی به کانادا است و به ویژه در میان مردم آسیا و اقیانوس آرام محبوبیت بالایی دارد. شهر ونکوور کانادا به دلیل داشتن آب و هوای ملایم، محیط زیست، منابع و جاذبه‌ های طبیعی بی نظیر، یکی از پر طرفدار ترین شهر های کانادا برای زندگی شناخته می شود. اقوام و نژاد های گوناگونی در ونکوور زندگی می کنند و این شهر از نظر بهداشت و تمیزی هم در میان مردم جهان مشهور شده است.

بیشتر بخوانید:

10 شغل پر درآمد در کانادا

آب و هوای شهر ونکوور کانادا

شهر ونکوور کانادا-1.jpg

ونکوور که با جریان‌ های اقیانوس آرام، گرم و با کوه‌ های اطرافش محافظت می ‌شود، در تمام طول سال آب و هوای معتدل و ملایمی دارد. دمای هوا در تابستان به کمی بالاتر از ۲۰ درجه و در زمستان به حدود ۰ تا ۵ درجه سانتی گراد می‌ رسد. در زمستان هوا مرطوب است؛ اما به جز ارتفاعاتی که پیست اسکی در آن ها قرار دارد، به ندرت شاهد بارش برف هستیم. این شهر در زمستان یکی از گرم‌ ترین شهر های کانادا است و در تابستان از تمام کلان‌ شهر های این کشور خنک تر است.

تابستان‌ های ونکوور نسبتا خشک هستند و از هر پنج روز، تنها یک روز در ماه ‌های ژوئیه و اوت در آن جا باران می بارد. بیشترین بارش باران هم بین ماه های اکتبر و مارس رخ می دهد. میانگین دمای سالانه ۱۱ درجه سانتی گراد و درست مشابه با سایر شهر های ساحلی جهان مثل سیاتل، آمستردام و لندن است.

یکی از مواردی که بهتر است درمورد آب و هوای ونکوور به ذهن داشته باشید، بارش باران فراوان، به خصوص در فصول بهار و زمستان است. محتمل است که بارش باران در طول سال هفته ها ادامه داشته باشد. ممکن است این مورد برای برخی از افراد مسئله ساز باشد.

جغرافیای ونکوور

شهر ونکوور کانادا-2.jpeg

ونکوور در جنوب غربی استان بریتیش کلمبیا، غربی ‌ترین استان کانادا و در ناحیه مترو ونکوور قرار دارد. ناحیه مترو ونکوور (Metro Vancouve) پر جمعیت ‌ترین ناحیه در بریتیش کلمبیا است که ۲۹۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این ناحیه از ۲۱ منطقه شهری بر دلتای رود فریزر و اطراف آن تشکیل شده است. شهر ونکوور کانادا یکی از این مناطق و پر جمعیت ‌ترین شهر آن است. این شهر ۳۸ کیلومتر با مرز کانادا و آمریکا فاصله دارد و از شمال به خلیجک بورارد (Burrard Inlet) که بندرگاه اصلی شهر است، می رسد. خلیج انگلیسی (English Bay) که برای قایق‌ سواری و کشتی‌ رانی مناسب است، در میانه بخش غربی شهر قرار گرفته است. خیابان ‌های شهر ونکوور به طور منظم و در شبکه‌ ای استاندارد قرار گرفته ‌اند. البته مناطق در بر گیرنده پارک ‌های بزرگ، تپه ‌ها و تفریح‌ گاه ‌های طبیعی به این شکل نیستند.

مناظر طبیعی و تفریحات در ونکوو

شهر ونکوور کانادا-3.jpg

در هر کجای شهر ونکوور کانادا که باشید، برای رسیدن به فضای سبز و مناظر طبیعی زیبا نیازی نیست که مسافت طولانی ای را بپیمایید. تنها با ۲۰ دقیقه پیاده‌ روی می‌ توانید خود را از مرکز شهر به جنگل ‌های بارانی کهن برسانید. دیواره دریایی (seawall) یکی از جاذبه‌ های گردشگری این شهر است که افراد بسیاری برای گردش و دوچرخه ‌سواری به آن جا می ‌روند. همچنین جنگل‌ های استانی (جنگل‌ هایی که تحت حفاظت دولت و یکی از ۱۰ استان کانادا قرار دارند)، پارک‌ های شهری و مسیر های سبزی هستند که انتخابی ایده آل برای تفریح محسوب می شوند. همچنین مسیر های ویژه ‌ای در سراسر شهر برای دوچرخه‌ سواری در نظر گرفته شده که دوچرخه را به وسیله نقلیه ای مناسب برای رفت و آمد تبدیل کرده است.

گزینه ‌های دیگری برای تفریح در شهر ونکوور پیش روی شهروندان قرار دارد که عبارت اند از:

  • قایق‌ سواری کایاک در رود فالس (False Creek) داخل شهر
  • پدل بورد ایستاده در خلیج انگلیسی یا ساحل کیتسیلانو (Kitsilano Beach)
  • تور قایق کایاک در آبدَره ایندین (Indian Arm) برای گشتی دل پذیر در طبیعت که کمتر از یک ساعت از شهر فاصله دارد. آبدره یا فیورد، شاخابه باریک و ژرفی از دریا است که در خشکی پیش رفته باشد.

مزایای زندگی در شهر ونکوور کانادا

شهر ونکوور کانادا-4.jpg

علاوه بر نزدیکی به طبیعت جذاب و منحصر به فرد، این شهر مزایای بسیار دیگری دارد که در ادامه هر کدام را با توضیحاتشان بررسی می کنیم:

  • تنوع غذایی بالا

ساحلی بودن شهر ونکوور کانادا سبب شده است که غذا های دریایی در آن همواره تازه و با بهترین کیفیت عرضه شوند. همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم ونکوور شهری است که ساکنان آن نژاد ها و ملیت های مختلفی دارند؛ بنابراین از آن با عنوان شهری چند فرهنگی یاد می کنند. ممکن است متعجب شوید اگر بگوییم که بهترین غذا های ژاپنی مانند سوشی، غذا های چینی و حتی ویتنامی را در این شهر به آسانی می توان یافت.

  • فستیوال های ونکوور

تمام وقایع و رویداد های محلی در بیشتر مواقع در شهر ونکوور اتفاق می افتند. رخداد های ورزشی، بازار هایی که محصولات کشاورزان در آن ها به فروش می رسد، همایش ها، بازی ها و مسابقات مختلف و ... همیشه در این شهر کانادا برگزار می شوند. حتی بیشتر فیلم های سینمایی هم در آن فیلم برداری می شوند و در سینما ها به نمایش در می آیند.

  • سفر به جزایر مختلف

اگر ساکن ونکوور کانادا شوید، می توانید از جزایر زیادی دیدن کنید. در این شهر دسترسی به جزایر و مناطق بی نظیر گردشگری مثل ویکتوریا، توفینو و Ucluelet آسان است. از دیگر جاذبه های اطراف این شهر می توانیم به ساحل آفتاب، جایی که در آن شهر های گیبسون، سیچلت و خلیج هالفمون قرار دارند، اشاره کنیم. جزایر جنوبی خلیجی که عبارت اند از چشمه نمک، گالیانو، ماین، پندر و ساتورنا، جاذبه های گردشگری منحصر به فردی هستند که تجربه های متفاوتی را برای مسافران رقم می زنند.

  • حمل و نقل

بهترین وسایل حمل و نقل در شهر ونکوور کانادا ترانزیت های سریع هستند. این ترانزیت ها قطار های خودکاری هستند که هم بر روی زمین و هم در زیر آن حرکت می کنند. به طور کلی سیستم حمل و نقل در کانادا را که شامل قطار آسمانی (sky train)، اتوبوس و خط متروی کانادا می شوند، می توانیم به جرئت یکی از مزایای آن به شمار آوریم. هرچند این وسایل گاهی با تاخیر به مبدا و مقصد می رسند و در راه با مشکلاتی می شوند، می توانند راحتی مسافران را به بهترین شکل تامین کنند. لازم به ذکر است که حمل و نقل با سواری در ونکوور گران تر از سایر وسایل نقلیه است.

  • مراقبت های بهداشتی

سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا کاملا رایگان است و هزینه های آن از راه مالیات تامین می شوند. تمام شهروندان و افرادی که مجوز اقامت دائم این شهر را دارند، می توانند برای گرفتن بیمه سلامت عمومی اقدامات لازم را انجام دهند. نکته حائز اهمیت این که برنامه های بهداشتی هر شهر و استان کانادا نسبت به شهر ها و استان های دیگر متفاوت است. بنابراین حتما باید تحقیق کنید که برنامه این شهر کدام یک از مراقبت های بهداشتی را پوشش می دهد. در هر صورت پس از این که وارد سیستم بهداشتی ونکوور شدید، کارت سلامت دریافت خواهید کرد. در مجموع با اخذ بیمه سلامت عمومی دیگر لازم نیست برای بهره مندی از خدمات بهداشتی هزینه ای پرداخت کنید.

معایب زندگی در ونکوور

شهر ونکوور کانادا-5.jpg

اگر قصد تحصیل در کانادا و به ویژه شهر ونکوور را دارید، پیشنهاد می کنیم علاوه بر مزایای زندگی در آن، با معایب آن آشنا شوید.

  • هزینه های زندگی در ونکوور

تفاوتی ندارد که در این شهر خانه ای اجاره کنید یا بخرید؛ در هر صورت هزینه زندگی در ونکوور کانادا در بیشتر محله های آن گران است. در سال 2023 خانه ای را نمی توان پیدا کرد که مبلغ اجاره اش کمتر از 2000 دلار در ماه باشد. البته این خانه طبیعتا آپارتمانی و کوچک خواهد بود. هدف ما از ذکر این اعداد و ارقام ترساندن شما نیست. اگر بخواهیم تمام جنبه های زندگی در شهر ونکوور کانادا را با انصاف مورد بررسی قرار دهیم باید اعتراف کنیم که تهیه مسکن در این شهر تا حدودی دشوار خواهد بود.

  • هزینه اقلام غذایی در ونکوور

بالا بودن هزینه های مواد غذایی در این شهر را درست مانند هزینه مسکن می توانیم یکی از مشکلات اصلی زندگی در ونکوور به شمار آوریم. متاسفانه این هزینه ها روز به روز در حال افزایش اند و از میان آن ها هزینه خرید گوشت قرمز به طور قابل توجهی گران است.

جمع بندی

شهر ونکوور کانادا را یکی از بهترین شهر های این کشور برای زندگی می دانند. اگر از هزینه های بالای تهیه مسکن و اقلام خوراکی آن چشم پوشی کنیم، این شهر مزایایی دارد که می تواند اولین شهر برای مهاجرت در نظر گرفته شود. در این نوشته سعی کردیم درمورد مزایا و معایب زندگی در ونکوور به همراه آب و هوا و جغرافیای آن توضیحاتی ارائه دهیم.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به کانادا و شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا دارید، می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و از راهنمایی آنان بهره مند شوید.