انتخاب بین تحصیل در کانادا یا استرالیا برای بسیاری از کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول این دو کشور را دارند می‌تواند سخت باشد. کشورهای استرالیا و کانادا شرایط مناسبی برای دانشجویان خارجی فراهم نموده‌اند و پس از ایالات‌متحده در رتبه‌بندی بیشترین میزان دانشجوی بین‌المللی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرارگرفته‌اند. امکان دریافت اقامت پس از تحصیل از طریق برنامه‌های مهاجرتی متنوع یکی دیگر از جذابیت‌های این دو کشور است؛ اما تحصیل در کانادا و استرالیا تفاوت‌هایی نیز باهم دارند. ازجمله تفاوت‌ها می‌توان به آب‌وهوا، شهریه دانشگاه و هزینه ماهیانه زندگی اشاره نمود. در این مقاله به مقایسه شرایط تحصیل در کانادا و استرالیا می‌پردازیم.

آب‌وهوا

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب برای تحصیل در کانادا یا استرالیا تفاوت آب و هوایی این دو کشور است. شهرهای کانادا به‌طورکلی شهرهایی سردسیر هستند اما میزان سردی هوا بسته به موقعیت جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد. این کشور از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس کشیده شده و دمای هوا از منفی سی درجه سانتی‌گراد در زمستان تا سی درجه سانتی‌گراد در تابستان می‌رسد. برای مثال دمای هوا در شهر تورنتو در طول سال بین منفی هشت‌تا بیست‌وپنج درجه سانتی‌گراد است. استرالیا در تمام طول سال آب‌وهوای دلپذیری دارد و به‌طورکلی از کانادا آفتابی‌تر است. برای مثال دمای هوا در شهر سیدنی در طول سال بین هشت‌تا بیست‌وهفت درجه سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از پنج درجه می‌رسد.

دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر

کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا یا استرالیا را دارند، حتما می‌دانند که هردو کشور دانشگاه‌های قدیمی و معتبری در خود جای داده‌اند و هرساله دانشگاه‌های نام‌ آشنایی از این دو کشور در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا در وب‌سایت QS قرار می‌گیرد. طبق رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ این وب‌سایت سه دانشگاه برتر کانادا یعنی دانشگاه‌ تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا جزو پنجاه دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند. همچنین پنج دانشگاه برتر استرالیا یعنی دانشگاه‌ ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه UNSW و دانشگاه کوئینزلند جزو پنجاه دانشگاه برتر دنیا رتبه‌بندی شده‌اند.

رشته‌هایی که دانشجویان بین‌المللی بیشتر برای تحصیل در کانادا یا استرالیا انتخاب می‌کنند متفاوت است. رشته‌های محبوب در دانشگاه‌های استرالیا عبارت‌اند از: مدیریت، حسابداری، پزشکی، دندانپزشکی، هنر و طراحی، آموزش، مهندسی، علوم کامپیوتر، حقوق و علوم محیط‌زیست. بهترین زمینه‌های دانشگاهی برای در تحصیل در کشور استرالیا بر اساس بیشترین میانگین درآمد عبارت‌اند از: حقوق و دستیاری حقوقی، مددکاری اجتماعی، بهداشت، آموزش معلم، مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی. رشته‌هایی که دانشجویان بین‌المللی بیشتر در دانشگاه‌های کانادا انتخاب می‌کنند عبارت‌اند از: MBA، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی، فیزیک و انرژی‌های تجدید پذیر، کشاورزی و جنگلداری، علوم زیستی و بهداشت، رسانه و روزنامه‌نگاری. بهترین زمینه‌های دانشگاهی برای تحصیل در کشور کانادا بر اساس بیشترین میانگین درآمد عبارت‌اند از: مدیریت، مهندسی نفت و شیمی، داروسازی، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی عمران و پرستاری.

هزینه تحصیل و زندگی

هزینه شهریه بسته به دانشگاهی که برای تحصیل در کانادا یا استرالیا انتخاب می‌نمایید می‌تواند متفاوت باشد. هزینه تحصیل در کانادا حدودا بین هفت‌تا سی هزار دلار کانادا در سال است. هزینه اسکان در پردیس دانشگاه نیز سالیانه بین هشت‌تا ده هزار دلار کانادا است. درصورتی‌که در خارج از پردیس اسکان کنید، هزینه یک آپارتمان مشترک بین چهارصد تا هفتصد دلار کانادا می‌باشد. استرالیا کشور گران‌تری است. هزینه شهریه در استرالیا بین بیست تا سی هزار دلار استرالیا در سال است؛ و هزینه هفتگی یک دانشجو در این کشور در یک هفته بین دویست تا چهارصد دلار استرالیا است.

اجازه کار پاره‌وقت

اجازه کار پاره‌وقت دانشجویان بین‌المللی یکی دیگر از معیارهای مهم برای تصمیم‌گیری در مورد تحصیل در کانادا یا استرالیا است. دانشجویان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند هفته‌ای بیست ساعت در طی ترم‌های تحصیلی و به‌صورت تمام‌وقت در فاصله میان ترم‌های تحصیلی کار کنند. شما می‌توانید در کافه‌ها، رستوران‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه‌ها و یا مغازه‌های مختلف مانند پوشاک و یا وسایل ورزشی مشغول به کار شوید. همچنین در صورت آشنایی با چند زبان می‌توانید به‌عنوان مترجم کار کنید. دانشجویان در دانشگاه‌های استرالیا نیز مانند کانادا می‌توانند بیست ساعت در هفته کار کنند. در استرالیا حداقل دستمزد حدود ساعتی نوزده دلار استرالیا است. دانشجویانی که مهارتی بالاتر دارند می‌توانند ساعتی پنجاه تا هشتاد دلار استرالیا کسب درآمد داشته باشند. در بسیاری از پردیس‌های دانشگاه‌های کانادا و استرالیا فرصت کار پاره‌وقت وجود دارد.

اجازه کار پس از تحصیل

مهم‌ترین مسئله در انتخاب بین تحصیل در کانادا یا استرالیا شرایط اجازه کار پس از تحصیل است. دانشجویان بین‌المللی پس از فراغت از تحصیل در کانادا می‌توانند برای مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) اقدام نمایند. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا سه سال تجربه کار در کانادا کسب نمایید. کسب تجربه کار کانادایی از طریق این ویزا به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا در کسب امتیاز لازم برای دریافت اقامت دائم در کانادا کمک می‌کند. در کمتر از نود روز از فارغ‌التحصیلی درخواست برای این ویزا باید ارائه شود. در استرالیا در صورت احراز شرایط لازم اجازه کار برای دو تا چهار سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه صادر می‌شود. بررسی این درخواست ممکن است تا چهار ماه طول بکشد و در صورت اعطای مجوز شما می‌توانید خانواده درجه یک خود را به استرالیا بیاورید.

فرصت دریافت اقامت دائم

تحصیل در کانادا یا استرالیا تفاوتی در فرصت دریافت اقامت دائم ایجاد نمی‌کند و دانشجویان هر دو کشور می‌توانند برای آن اقدام کنند. کارت اقامت کانادا به کسی که شهروند کانادا نیست اجازه می‌دهد تا بدون تعیین مدت زمان محدودی در خاک این کشور زندگی کند. متقاضیان دریافت اقامت دائم کانادا می‌توانند از هرکدام از برنامه‌های مهاجرتی کانادا از داخل و یا خارج از این کشور درخواست دهند. دانشجویان در استرالیا نیز می‎‌توانند از اسکیل سلکت درخواست خود را برای دریافت اقامت دائم ارسال نمایند، اما درمجموع پروسه درخواست اقامت برای کشور استرالیا طولانی‌تر و پیچیده‌تر است.