ایتالیا همیشه در هنر و معماری پیشتاز بوده است. یکی از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ ایتالیا، هنرمند، معمار، دانشمند و مخترع بزرگ، لئوناردو داوینچی است. داوینچی همواره مجسمه‌سازی بسیار متبحر شناخته می‌شده، اما تاکنون مجسمه یا هرگونه اثر سه‌بعدی که ساخت آن توسط او اثبات شده باشد، وجود نداشته است. تنها مجسمه منتسب به لئوناردو داوینچی در حال حاضر، مجسمه «مریم مقدس همراه با کودک خندان» (The Virgin with the Laughing Child) است که مدت‌ها به هنرمند ایتالیایی آنتونی روسلینو (Antonio Rossellino) نسبت داده می‌شد.

گفته می‌شود لئوناردو داوینچی این مجسمه اسرارآمیز که در ایتالیا کشف شده و در موزه «ویکتوریا و آلبرت» (Victoria & Albert) لندن نگهداری می‌شود، را در سال ۱۴۷۲ و در سن ۱۹ یا ۲۰ سالگی و زمانی که شاگرد هنرمند فلورانسی آندره دل وروچیو بوده، ساخته است. اگر این مجسمه متعلق به داوینچی باشد، تنها مجسمه شناخته‌شده ساخته این هنرمند بزرگ ایتالیایی است.

البته این نخستین بار نیست که ساخت این مجسمه به داوینچی نسبت داده می‌شود. فرضیه ساخت این مجسمه توسط داوینچی نخستین بار در سال ۱۸۹۹ مطرح شد. همچنین پیش از این، ساخت آن به روسلینو، وروچیو و دسیدریو منصوب شده بود. این بار مطالعه‌ای که پرفسور فرانسسکو کالیوتی (Francesco Caglioti)، استاد تاریخ هنر دانشگاه ناپل ایتالیا انجام داده است، فرضیه ساخته شدن آن به دست لئوناردو داوینچی را بسیار تقویت می‌کند. دانشمندان علم هنر و تاریخ ایتالیا می‌گویند جزئیات دقیقی که در این مجسمه نمایان شده، نشان می‌دهند که مجسمه «مریم مقدس با کودک خندان» کار دست لئوناردو داوینچی است.

مشخصات مجسمه منتسب به لئوناردو داوینچی

مشخصات مجسمه منتسب به لئوناردو داوینچی

مجسمه «مریم مقدس همراه با کودک خندان» (The Virgin with the Laughing Child) که ۴۹ سانتی‌متر ارتفاع دارد و از خاک رس قرمز ساخته شده است، مریم مقدس را با لبخندی رازآلود شبیه به لبخند مونالیزا در حال تماشای نوزاد خندانش عیسی نشان می‌دهد.

مجسمه منتسب به لئوناردو داوینچی اسکچ لئوناردو داوینچی

مشخصات کلیدی این اثر هنری به نقاشی‌های متعلق به داوینچی شباهت دارند. دانشمندان می‌گویند چین‌های زیاد و پیچیده بخشی از لباس که روی پاهای مریم مقدس قرار دارد شباهت‌های آشکاری به کارهای دیگر لئوناردو داوینچی در همان دوره دارد. همچنین فیگور واقعی، زنده و دقیق چهره عیسی، یادآور طراحی‌های لئوناردو از کودکان است. طراحی چهره خندان مسیح در قرن ۱۵ میلادی نه تنها نامتعارف و رادیکال محسوب می‌شد، بلکه عملاً کفرآمیز تلقی می‌گردید. داوینچی در یکی از یادداشت‌های خود بیان می‌کند که به یاد دارد در جوانی به خاطر طراحی چهره عیسی نوزاد دچار دردسر شده بوده است. شاید این مجسمه همان کار مسأله‌ساز باشد.