فرانسه یکی از محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل است و هر سال نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل وارد این کشور می‌شوند. تحصیل در فرانسه مزایای بسیاری دارد که یکی از آنها امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل است. دانشجویان با انجام کار حین تحصیل، ضمن کسب درآمد، امکان برقراری ارتباط با مردم فرانسه، درک بهتر فرهنگ آنان و نیز یادگیری زبان فرانسوی را نیز خواهند داشت. در این مقاله به بررسی شرایط و انواع کار دانشجویی در فرانسه ، میزان مجاز کار حین تحصیل، حداقل دستمزد کار و شرایط کارورزی در فرانسه خواهیم پرداخت. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

اجازه کار دانشجویی در فرانسه

در فرانسه، هر دانشجو (از هر ملیت و در هر مقطع تحصیلی) پس از ثبت نام در یک مؤسسه آموزشی معتبر و با داشتن اجازه اقامت دانشجویی یا carte de séjour d’étudiant، حق کار کردن حین تحصیل برای کسب درآمد را دارد. شهروندان اتحادیه اروپا به اجازه اقامت، نیازی ندارند. مؤسسات آموزشی معتبر شامل دانشگاه‌ها، اغلب مدارس کسب‌وکار و دیگر مؤسسات آموزش عالی و بسیاری از مدارس زبان می‌شوند. البته دانشجویان مدارس زبان باید حداقل ۲۰ ساعت در هفته کلاس داشته باشند.

برای اشتغال به کار پاره‌وقت دانشجویی دیگر نیازی به دریافت «اجازه موقت اشتغال به کار» یا Autorisation Provisoire de Travail نیست.

اجازه کار دانشجویی در فرانسه

انواع کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها کار کنند. کارهای دانشگاهی شامل دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی استادها، پذیرش و استقبال از دانشجویان جدیدالورود در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و… است. در بیرون از دانشگاه نیز کارهای متنوعی وجود دارد: کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و… . دانستن زبان انگلیسی نیز به دانشجویان بین‌المللی در پیدا کردن کار کمک می‌کند.

میزان مجاز کار حین تحصیل در فرانسه

قانون فرانسه به دانشجویان غیرفرانسوی اجازه می‌دهد حداکثر ۹۶۴ ساعت در سال کار کنند که برابر با ۶۰% زمان عادی کار تمام‌وقت در فرانسه است. دانشجویان می‌توانند در طول ترم به‌صورت نیمه‌وقت (حداکثر حدود ۲۰ ساعت در هفته) و در تعطیلات به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

حداقل دستمزد کار در فرانسه

در فرانسه طبق قانون، میزان حداقل دستمزد که اصطلاحاً به آن  SMIC  یا Salaire Minimum Interprofessionnel de Croissance می‌گویند، برای سال ۲۰۱۹ در ازای یک ساعت کار مفید حدود ۱۰ یورو ناخالص تعیین شده که پس از کسر مالیات (کسورات اجباری تأمین اجتماعی که تقریباً ۲۰% دستمزد است) حدود ۸ یورو خالص می‌باشد.

حداقل دستمزد کار در فرانسه

دوره‌های کارورزی در فرانسه

یکی از انواع کار دانشجویی در فرانسه در برخی از دوره‌های آموزشی، دانشجویان ملزم به انجام کارورزی هستند. در این مورد، قانون برای دانشجویان فرانسوی و غیرفرانسوی یکسان است:

  • دوره کارورزی باید همراه با قرارداد باشد و مؤسسه و سازمان پذیرنده دانشجو آن را امضا کنند.
  • اگر طول دوره کارورزی بیش از دو ماه باشد، باید حداقل ۵/۵۷۷ یورو در ماه به دانشجو پرداخت شود (سال ۲۰۱۸).

چند نکته درباره تحصیل در فرانسه:

  • دانشجویان خارجی مانند دانشجویان فرانسوی از بیمه درمانی (vitale) برخوردار خواهند بود که این موضوع می‌تواند نگرانی دانشجویان را در مورد هزینه‌های درمانی کاملاً برطرف کند.
  • دانشجویان دوره‌های آموزش زبان فرانسه می‌توانند از تسهیلاتی که دولت فرانسه در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند. یکی از این تسهیلات، پرداخت حدود نیمی از هزینه‌های محل سکونت توسط دولت فرانسه است.
  • پس از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان می‌توانند حداقل یک سال برای پیدا کردن کار در فرانسه بمانند و اگر کار مناسب پیدا کنند، می‌توانند برای اقامت فرانسه درخواست دهند.