آزمون های زبان آلمانی و مدرک زبان آلمانی برای پذیرش دانشگاه‌ها، یکی از دغدغه‌های کسانی است که خود را برای تحصیل در آلمان آماده می‌کنند. در این مقاله مدرک زبان آلمانی آزمون تست داف TestDaf، آزمون DSH، آزمون Goethe و دیگر مدارک زبان آلمانی را به طور کامل بررسی می‌کنیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

مدرک زبان آلمانی TestDaF

یکی از معتبرترین مدارک زبان آلمانی برای پذیرش و تحصیل در آلمان، مدرک آزمون TestDaF یا Test Deutsch als Fremdsprache به معنی «آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی» است که یک آزمون استاندارد شده زبان آلماني براي داوطلبان غیرآلمانی است و جهت ارزیابی دانشجویانی که قصد تحصيل در آلمان را دارند يا اساتید و پژوهشگرانی که می‌خواهند در دانشگاه‌های آلمان مشغول به کار شوند، طراحی شده است. اين آزمون به صورت متمركز در مؤسسه TestDaF واقع در شهر هاگن آلمان طراحي و تصحيح می‌شود و در 80 كشور جهان به‌طور هم‌زمان در مراكز رسمي و مجاز، برگزار مي‌گردد. تمامي شركت‌كنندگان در اين آزمون به سؤالات يكسانی پاسخ مي‌دهند كه اين پاسخ‌ها توسط افراد دوره‌ديده مورد ارزشيابي و تصحيح قرار مي‌گيرند.

آزمون تست داف TestDaF به 4 بخش تقسیم می‌شود:

- مهارت درک مطلب: شامل 3 متن خواندنی و 30 سؤال که برای پاسخ دادن به آنها 30 دقیقه زمان دارید.
- مهارت شنیداری: شامل 3 متن شنیداری و 25 سؤال که برای پاسخ دادن به آنها حدود 40 دقیقه زمان دارید.
- مهارت نوشتن: در این بخش، برای نوشتن یک متن 60 دقیقه زمان دارید.
- مهارت صحبت کردن: در این بخش، 7 موقعیت دانشگاهی با سختی متفاوت برای شما مطرح می‌شود و توانایی صحبت کردن شما به زبان آلمانی در این موقعیت‌ها ارزیابی می‌شود. زمان این بخش 30 دقیقه است.

نتايج آزمون تست داف TestDaf به سطح‌هاي زير دسته‌بندي مي‌شود:

  • سطح 3 (TDN 3)
  • سطح 4 (TDN 4)
  • سطح 5 (TDN 5)

اين دسته‌بندي معادل سطح B2 تا C1  (یا به شکل جزیی‌ترB2.1، C1.1 و C.1.2) مربوط به چارچوب اروپایی مرجع مشترک براي زبان‌ها (CEFR) است. دانشگاه‌های مختلف، شرط نمره متفاوتی برای پذیرش دارند اما کسب نمره TDN 4 در تمام بخش‌های آزمون، مجوز ورود به تمام دانشگاه‌های آلمان را به شما خواهد داد.

مدرک زبان آلمانی DSH

مدرک زبان آلمانی DSH یکی دیگر از معتبرترین مدارک زبان آلمانی است. آزمون زبان آلمانی DSH یا Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang به معنی «آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه» است که توسط دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود و مشخص می‌کند آیا شرکت‌کننده توانایی تحصیل به زبان آلمانی را دارد یا نه. آزمون دارای دو بخش کتبی و شفاهی است. بخش کتبی پیش‌ شرطی برای بخش شفاهی است. دانشجویان می‌توانند در آزمون کتبی از یک واژه‌نامه آلمانی-آلمانی استفاده کنند و در صورت عدم موفقیت در آن، می‌توانند یک بار دیگر برای گذراندن آزمون تلاش کنند. مقیاس نمره DSH بین 3-1 است که 3 بالاترین نمره ممکن می‌باشد. جزئیات درصد کسب ‌شده در هر بخش در گواهی‌نامه آورده می‌شود.

سطح مهارت طبق چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها (CEFR):

DSH 1 (بیش از %57): سطح B2
DSH 2 (بیش از %67): سطح C1
DSH 3 (بیش از %82): سطح C2

آزمون کتبی از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

- مهارت درک شنیداری (20% کل آزمون)
- مهارت درک مطلب (20% کل آزمون)
- مهارت درک مطالب علمی (10% کل آزمون)
- مهارت نوشتن (20% کل آزمون)
آزمون شفاهی (30% کل آزمون) که برای ارزیابی توانایی صحبت به زبان آلمانی است، حدود 20 دقیقه زمان می‌برد.

مدرک زبان آلمانی برای پذیرش مدارک زبان آلمانی

مدرک زبان آلمانی Goethe

مدرک زبان آلمانی گوته یا Goethe یکی از شناخته‌شده‌ترین مدارک زبان آلمانی است. این آزمون‌ها با سطوح مرجع مشترک اروپایی (GER) تطابق دارند و در 6 سطح از A1 برای فراگیران مبتدی تا C2 برای افرادی با سطح پیشرفته برگزار می‌شوند. آزمون سطوح A1، A2 و B1 در دو بخش برای بزرگسالان و کودکان ارائه می‌گردد.

سطح A1:

آزمون این سطح در دو بخش Start Deutsch 1 برای بزرگسالان و Fit in Deutsch 1 برای کودکان و نوجوانان (10 تا 16 ساله) برگزار می‌شود. گذراندن آزمون Start Deutsch 1 نشان می‌دهد که فرد می‌تواند با کسی که به آرامی و واضح صحبت می‌کند، به شکلی ساده ارتباط برقرار کند، جملات ساده و عبارات متداول و روزمره و آشنا را درک و استفاده کند؛ همچنین خود و دیگران را معرفی کند و از دیگران سؤالاتی ساده بپرسد.

سطح A2:

آزمون این سطح در دو بخش Start Deutsch 2 برای بزرگسالان و Fit in Deutsch 2 برای کودکان و نوجوانان (12 تا 16 ساله) برگزار می‌شود و گذراندن آن نشان می‌دهد که فرد دانش مقدماتی از زبان آلمان دارد و می‌تواند جملات و عبارات متداول مربوط به موقعیت‌های روزمره را درک و استفاده کند، منظور خود را در موقعیت‌های ساده و عادی که به تبادل اطلاعات در موضوعات آشنا و متداول نیاز دارد، برساند و پیش‌زمینه و تحصیلات خود و مطالب مربوط به نیازهای فوری خود را به شکلی ساده توضیح دهد.

سطحB1:

آزمون این سطح نیز در دو بخش برای بزرگسالان و کودکان برگزار می‌شود و گذراندن آن نشان می‌دهد که فرد نکات اصلی اطلاعات در گفت‌وگوها و متون مربوط به موضوعات روزمره را درک می‌کند و می‌تواند از پس موقعیت‌هایی که معمولاً برای یک فرد در سفر به کشورهای آلمانی زبان پیش می‌آید، برآید؛ منظور خود را درباره موضوعات آشنا و مورد علاقه، به سادگی و به درستی بیان کند و درباره تجربیات و رویدادها گزارش دهد.

سطح B2:

این آزمون هم‌اکنون تنها برای بزرگسالان برگزار می‌شود، اما قرار است از امسال (2019) برای نوجوانان نیز برگزار گردد. گذراندن این آزمون مدرک مناسبی برای ورود به دانشگاه‌های آلمانی زبان و نشان‌دهنده مهارت بالای زبان آلمانی برای کار است و نشان می‌دهد که فرد محتوای اصلی متون پیچیده مربوط به موضوعات واقعی و انتزاعی و نیز بحث‌های فنی در حوزه تخصصی خود را درک می‌کند و قادر است به طور روان گفت‌وگو و نظر خود را به خوبی و با جزئیات بیان کند.

سطح C1:

این آزمون برای بزرگسالان برگزار می‌شود و گذراندن آن نشان می‌دهد که فرد توانایی درک گستره وسیعی از متون سخت و طولانی و مفاهیم ضمنی را دارد و می‌تواند منظور خود را در موضوعات پیچیده به شکلی ساختارمند و به‌طور روان برساند.

سطح C2:

این بالاترین سطح آزمون است که برای بزرگسالان برگزار می‌شود و گذراندن آن نشان می‌دهد که فرد قادر است هر مطلبی که به زبان آلمانی می‌خواند یا می‌شنود را درک کند، اطلاعات از منابع نوشتاری و شنیداری مختلف را خلاصه و دلایل و توضیحات را بازگو کند و با بیانی دقیق و روان در مورد موضوعات پیچیده بحث کند. مدرک آن نه تنها برای تحصیل و تحقیق، بلکه تدریس در آلمان نیز قابل قبول است.

GOETHE-TEST PRO

این آزمون نیز یکی از آزمون‌های زبان آلمانی است که توسط Goethe برگزار می‌شود و از روش‌های شناخته‌شده BULATS یا Business Language Testing Service استفاده می‌کند و بر مبنای CEFR است. مدت زمان آزمون 60 تا 90 دقیقه است.از یک فناوری پیشرفته استفاده می‌کند و هوشمند است. تمام شرکت‌کنندگان آزمون را در یک سطح آغاز می‌کنند. با گذشت زمان و پیشرفت آزمون، برنامه سؤال بعدی را بر مبنای پاسخ قبلی انتخاب می‌کند و سطح دشواری به طور خودکار با مهارت زبان شرکت‌کننده تنظیم می‌شود. به این ترتیب امکان رد شدن در آزمون وجود ندارد.

نتایج آزمون و گزارشی از سطح زبان شرکت‌کننده بلافاصله پس از پایان آزمون در اختیار او قرار می‌گیرد. همچنین در صورت لزوم مبنایی برای تصمیم‌گیری، مثلاً در مورد نیاز به آموزش‌های تکمیلی ارائه می‌دهد.

آزمون Telc

آزمون‌ Telc که مخفف The European Language Certificates است، بر پایه CEFR مربوط به شورای اروپا می‌باشد و برای سنجش 10 زبان رایج در اروپا از جمله زبان آلمانی، برگزار می‌شود. از دیگر آزمون های زبان آلمانی  ÖSD یا  Österreichisches Sprachdiplom و KDS یا Kleines Deutsches Sprachdiplom و ZOP یا Zentrale Oberstufenprüfung و GDS یا Großes Deutsches Sprachdiplom اشاره کرد.

در مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در برخی دانشگاه‌های آلمان، نام آزمون TestAS به چشم می‌خورد و ممکن است با آزمون‌های زبان آلمانی اشتباه گرفته شود. TestAS یک آزمون علمی است که برای تشخیص صلاحیت داوطلبان بین‌المللی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، برگزار می‌شود. این آزمون به دو زبان آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود و در بعضی موارد برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، ارائه کارنامه آن لازم است.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به آلمان و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.