طبق آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا که در سال ۲۰۱۹ از بین هزار دانشگاه در ۸۵ کشور انجام شده است، ده دانشگاه برتر دنیا بر اساس شش شاخص مورد بررسی قرار گرفته و انتخاب شده‌اند.
این دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های شهرت آکادمیک، بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجویان، تالیفات هیئت علمی، تعداد دانشکده‌های بین المللی و تعداد دانشجویان بین‌المللی به ترتیب اهمیت مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند. بر اساس این بررسی ده دانشگاه برتر دنیا عبارت اند از:

10 کالج و دانشگاه لندن

این دانشگاه در سه شاخص از سایر دانشگاه ها در رتبه بندی پایین‌تری قرار دارد اما با بررسی سایر شاخص ها در بین ده دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. دانشگاه لندن بهترین امتیاز خود را در شاخص شهرت آکادمیک و همچنین نظر مثبت دانشجویان بین المللی کسب کرده که دانشگاه کالج لندن را برای تحصیل انتخاب کرده اند.

۹ دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو در سال ۲۰۱۹ جایگاه نهم در بین دانشگاه های سراسر دنیا را کسب کرده، این دانشگاه در شاخص آکادمیک امتیاز ویژه‌ای را به دست آورده است.

۸ کالج سلطنتی لندن

کالج سلطنتی لندن رتبه هشتم را بین برترین دانشگاه های دنیا به دست آورده و بهترین دانشگاه شهر لندن محسوب می شود. مانند دانشگاه کالج لندن این دانشگاه نیز بیشترین امتیازات را از نظر دانشجویان بین الملی دریافت کرده است، شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی می توانید تجربه خوبی از تحصیل در این دانشگاه به دست آورید.

۷ موسسه فناوری فدرال سوئیس ETH زوریخ

موسسه فناوری زوریخ بالاترین رتبه در بین دانشگاه های اروپا را به دست آورده است و نسبت به رتبه بندی پارسال ۳ پله صعود داشته است. این موسسه بهترین امتیاز را از لحاظ اساتید عضو هیئت علمی و تعداد تحقیقات علمی به دست آورده است.

۶ دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج امسال یک پله نسبت به سال گذشته سقوط کرده اما از لحاظ شاخص آکادمیک و کادر علمی رتبه بیشتری را نسبت به آکسفورد به دست آورده و بعد از هاروارد در این زمینه رتبه دوم در دنیا را در اختیار گرفته است.

۵ دانشگاه آکسفورد

در رده بندی سال ۲۰۱۹ دانشگاه آکسفورد از رقیب قدیمی خود کمبریج یک پله جلو افتاده و در جایگاه پنجم دنیا و نخست در انگلستان رسیده است. از نظر شاخص آکادمیک، هیئت علمی و نظر دانشجویان بین المللی نیز این دانشگاه بهترین رتبه را به دست آورده است.

۴ موسسه تکنولوژی کالیفورنیا Caltech

کوچکترین دانشگاه در بین ۱۰ دانشگاه برتر دنیا موسسه تکنولوژی کالیفورنیا است. کالتک در سال ۲۰۱۸ نیز موفق به قرار گرفتن جایگاه چهارمی شده بود و امسال نیز جایگاه خود را حفظ کرد. دانشجویان این دانشگاه از شاخص عالی در مقایسه با ارتباط بین دانشگاه و هیئت علمی برخوردار هستند و همچنین کالتک رقیب دانشگاه MIT در شاخص تعداد اعضای هیئت علمی به حساب می آید.

۳ دانشگاه هاروارد

هاروارد در سال ۲۰۱۹ نیز جایگاه خود در رتبه سوم را حفظ کرده است. دانشگاه هاروارد از لحاظ شاخص شهرت دانشگاهی و کادر علمی برترین دانشگاه دنیا محسوب می‌شود.

۲ دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد جایگاه خود در سال گذشته را حفظ کرده و بهترین نمرات را در خصوص شاخص های دانشگاهی و کادر علمی به دست آورده است. ( ۵ امتیاز از ۵ امتیاز)

۱ موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)

و سرانجام موسسه تکنولوژی ماساچوست، MIT برای هفتمین سال متوالی  در جایگاه نخست دنیا شکست ناپذیر باقی مانده است.  این دانشگاه  بیشترین امتیاز در خصوص شاخص های آکادمیک و بازار کار را داشته است.