زندگی دانشجویی به تنهایی یک چالش محسوب می شود و دانشجوی خارجی بودن را می توان یک ابر چالش دانست. در ادامه تلاش می کنیم با یک داستان واقعی پاسخی به چالش های تحصیل در خارج از کشور بدهیم.
من وقتی به نیوزلند آمدم ۱۸ سال داشتم. ۷ ماه است که در نیوزلند دانشجو هستم و در این مدت تجربیات شیرین و تلخی داشته ام که تا زنده ام آنها را فراموش نخواهم کرد. چالش هایی برای تحصیل در خارج از کشور وجود دارد که فکر می کنم هر دانشجوی خارجی با آن رو به رو خواهد شد.
در این یادداشت می خواهم یکسری از این مشکلات را که ممکن است برای تحصیل در خارج از کشور با آن رو به رو خواهید شد و راه های مواجهه با آن را با شما در میان بگذارم.
آنچه در ادامه می خوانید حاصل تجربیات دانشجوی هندی ۱۸ ساله است که برای ادامه تحصیل به نیوزلند مهاجرت کرده.

شوک فرهنگی

اولین چالش های تحصیل در خارج از کشور  اولین چالشی که هر دانشجوی خارجی با آن رو به رو می شود تفاوت فرهنگی و وفق دادن خود با شرایط زندگی در کشور جدید است. در روزهای ابتدایی همه چیز برای شما متفاوت است، فرهنگ، فضا و مردم. شما نباید از این تفاوت ها انتقاد کنید و بهتر است سعی کنید تا خود را با آن تطبیق دهید. این وظیفه ماست که هرچه سریعتر این تفاوت ها را درک کنیم و خود را با آن ها وفق دهیم.

تعامل و مکالمه

دومین چالش های تحصیل در خارج از کشور مکالمه و برقرارى ارتباط مشکل دیگری است که دانشجویان خارجی به دلایل مختلفی اعم از پایین بودن سطح دانش زبان، متوجه نشدن لهجه یا خجالتی بودن با آن مواجه می شوند. به اعتقاد من تنها راه برای حل این مشکل صحبت کردن و معاشرت است. حتی اگر اشتباه صحبت می کنید یا برای شروع یک مکالمه خجالت می کشید سعی کنید با مردم صحبت کنید و هیچوقت از اشتباه کردن نترسید.

دوری از خانه

سومین چالش های تحصیل در خارج از کشور  دلتنگی خانه یکی دیگر از چالش هایی است که ممکن است به هنگام زندگی در خارج از کشور با آن رو به رو شوید. به دلیل اینکه من تنها به اینجا آمدم و در ابتدا هیچکس را نمی شناختم، در ماه های اول بسیار دچار این مشکل می شدم. این احساس طبیعی است اما نمی توانید یکجا بنشینید و آرزو کنید که اوضاع عوض شود. همانطور که با دوستان و اقوامتان در کشورتان در ارتباط هستید لازم است که در کشور محل تحصیلتان نیز از اتاقتان بیرون بروید تا دوستان جدید پیدا و با آن ها صحبت و معاشرت کنید.

مسائل مالی

مساله دیگری که باید بر روی آن تمرکز داشته باشید مسائل مالی شماست که شامل در آمد و پس اندازتان می شود. یکی از دوستان صمیمی من بورسیه تحصیلی دارد و ماهانه پول دریافت می کند اما با این حال در انتهای هر ماه بدهی دارد. حتی اگر در حسابتان پول زیادی دارید پیشنهاد می کنم که هزینه های اضافه خود را یادداشت و سعی کنید آن ها را کاهش دهید. (این یک درس زندگی است)

به دنبال موقعیت ها باشید و هرگز آن ها را از دست ندهید

و به عنوان اخرین چالش های تحصیل در خارج از کشور  باید بدانید هر چیزی که باعث کسب در آمد شما شود مهم است البته در صورت امکان انتخاب شغلی که آینده کاری بهتری دارد از شغلی که در آمد آن بیشتر است معقول تر خواهد بود.

منبع: