گواهینامه بین المللی (International Driving Permit) بدون شک یکی از مهمترین مدارک برای دانشجویانی است که به دنبال مهاجرت تحصیلی هستند. در واقع با توجه به اینکه در بیشتر کشور‌های جهان، امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل وجود دارد، مدرک گواهینامه بین المللی یا به اختصار IDP می‌تواند به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای پیدا کردن کار دانشجویی به شما کمک کند. در حقیقت با داشتن این مدرک شانس دانشجویان برای یافتن کار به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد و درآمد ناشی از آن می‌تواند کمک نسبتاً خوبی برای تامین برخی از هزینه‌های زندگی در حین تحصیل باشد. برای آگاهی از نحوه دریافت گواهینامه بین المللی مطلب زیر را مطالعه کنید.

IDP چیست؟

به زبان ساده، یک ترجمه رسمی از گواهینامه رانندگی ملی و معتبر شما در ایران است. به عبارت دیگر IDP، سندی است به شکل کارت یا دفترچه یا هر دوی آن‌ها که از طریق مراجع ذی‌صلاح جهت اعطای حق رانندگی در خارج از کشوری که راننده گواهینامه خود را از آنجا دریافت کرده‌است صادر می‌شود. البته این سند به همراه اصل گواهینامه صادره از کشور مرجع دارای اعتبار است. بنابراین بهتر است در صورت دریافت این گواهینامه، اصل گواهینامه خود را در صورت نیاز به همراه داشته باشید.

گواهینامه بین المللی و کار دانشجویی

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، یکی از مزیت‌های دریافت این گواهینامه افزایش شانس برای یافتن شغل است. برای مثال دانشجویانی که قصد تحصیل در کانادا دارند، می‌توانند در اوبر، سرویس هم‌سفری آنلاین، مشغول به کار شوند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که کار دانشجویی به عنوان راننده ممکن است در هر استان (استانی که در آن مشغول به تحصیل هستید) متفاوت باشد و بر اساس نیاز ممکن است شما مجبور به دریافت مدرک یا مدارک دیگری برای کار به عنوان راننده داشته باشید. گاهی موارد ممکن است علاوه‌بر این گواهینامه (IDP) از شما مجوز صادر شده توسط دولت استان شهری را که در آن رانندگی می‌کنید، درخواست کنند.

نحوه دریافت گواهینامه بین المللی

برای دریافت این گواهینامه شما می‌توانید به یکی از دو طریق زیر درخواست خود را ارائه دهید.

  1. مراجعه به مراکز اصلی و نمایندگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر استان ها(تحویل فوری)
  2. درخواست آنلاین (فقط در داخل کشور)

مدت اعتبار این گواهینامه بین ۱ تا ۳ سال است و پس از انقضاء باید نسبت به دریافت گواهینامه جدید درخواست خود را ارائه دهید.

مدارک لازم :

۱- اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله
۲- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)
۳- گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
۴- اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
۵- تکمیل فرم درخواست
۶- پرداخت هزینه های اعلام شده

مهم:

متقاضیان دریافت گواهینامه بین المللی می‌بایست برای دریافت این سند تنها به مراکز تعیین شده توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند. هرگونه ترجمه گواهینامه ملی، کارت هوشمند و امثال آن که توسط فروشندگان اینترنتی یا غیر اینترنتی ارائه می‌شود، سندی غیر رسمی و فاقد وجاهت قانونی است. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته الزاما عبارت  Unofficial  یا غیر رسمی بر روی این اسناد درج می‌شود و ممکن است موجب توقیف خودرو و راننده شده است. طبق معاهدات سازمان ملل، گواهینامه‌های رسمی بین المللی رانندگی در هر کشور فقط توسط کانونهای عضو FIA  که مجوز صدور این گواهینامه‌ها را دارند عرضه می‌شود که در ایران، عضو رسمی FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‌باشد.

هزینه‌های مربوط به دریافت گواهینامه بین المللی

هزینه‌های مربوط به دریافت این گواهینامه بر اساس جدید‌ترین تعرفه‌های اعلام شده از طرف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به شرح زیر است:

  • مبلغ ۱۴۱,۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله
  • مبلغ ۱۴۱,۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله موتور سیکلت
  • مبلغ ۱۶۳,۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله به همراه مجوز رانندگی موتور سیکلت
  • مبلغ ۴۱۴,۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله

می‌توانید با مراجعه به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی لیست کامل قیمت‌ها و دیگر خدمات ارائه شده توسط این سازمان را مشاهده کنید.

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی

با توجه به اینکه این سند به ۷ زبان بین‌المللی (انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی) ترجمه می‌شود، می‌توانید از آن در بیشتر کشور‌های جهان استفاده کنید. برای مشاهده لیست کامل کشور‌های پذیرنده گواهینامه بین المللی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

البته همان‌طور که در بالا اشاره شده، در برخی از کشور‌ها علاوه‌بر گواهینامه بین المللی، اصل گواهینامه رانندگی ملی مورد نیاز است. این کشور‌ها عبارتند از: (کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی). بنابراین و جهت اطمینان خاطر بهتر است پیش از سفر، بررسی کنید که آیا کشور مقصد مورد نظر شما این گواهینامه را قبول دارد یا خیر. همینطور پس از دریافت گواهینامه بین المللی می بایست با تمام قوانین راهنمایی رانندگی و ضوابط کشور مقصد آشنا شوید. ماموران هر کشور طبق قوانین خود با شما برخورد خواهند کرد. برخی از کشورها نیز اجازه ورود ماشین به داخل کشور خود نمی‌دهند و یا فقط می‌توانید با ماشین‌های کرایه شده داخل شهر به گردش بپردازید.

منابع: